Uudet 2021 kuormatilamääräykset: - Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja raakapuun sidontavälineet

08.01.2021 8.08



6.1 Ohjaamon suoja


Puutavarapankkoin varustetussa autossa pitää olla ohjaamon suoja, joka toimii myös kuormatilan etuseinänä. Sen tulee kestää 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea. Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm.

Auton päällirakenteen valmistajan tulee testata tai testauttaa rakenteen lujuus. Testissä suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna. Vaihtoehtoisesti hyväksytään standardin SS 2563:1978 mukaan suoritettu testi. Jos samasta ohjaamon suojan rakenteesta on useita korkeuksia, riittää korkeimman rakenteen testaaminen. Hyväksynnässä vaatimustenmukaisuus todetaan valmistajan todistuksesta. Todistuksessa on yksilöitävä se, miten suoja on kiinnitetty auton runkoon tai apurunkoon.

6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus


Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta.



Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus.

Ketjusidonta on kehittymässä helpoimmaksi ja turvallisimmaksi nippusidemuodoksi.
Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella. Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

6.3 Pankkojen kiinnitys ajoneuvoon


Pankkojen kiinnityksen ajoneuvoon tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia tai vaurioita suoraan ajoneuvon sivusuuntaan pankon tolpan korkeuden puoliväliin kohdistuva voima, joka on vastaa puolta pankolle sallitusta kuormasta.

6.4 Raakapuun sidontavälineet

Ketjukiristys on toimivin ja käytössä helpoin.
Ajoneuvoon kiinteästi asennettuihin raakapuun sidontavälineisiin tulee merkitä niiden nimellislujuus ja niiden tuottama kiristysvoima.

Seuraavaksi:

Raakapuukuorman varmistaminen

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.

Siirry arkistoon »