Artikkelimme vuodelta 2013 : - "76 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on järkyttävän suuria painoeroja".
02.02.2025 7.00
Suomalaisten 76 tonnisten yhdistelmien omapainot tehtaitten puntareilla vaihtelevat käsittämättömän paljon. - Yleisesti painovaihtelu on muutamia tuhansia kiloja, mutta suurimmillaan omapainoheittoa on jopa yli 10.000 kiloa!!!

Auto : - Neliakselisen nosturihydtauliikallisen vetoauton omapaino on kevyimmillään alle 13.000 kg ja hyvin yleisesti käytössä on yli 14.000 kg painavia autoja. = Painoeroa kevyimmän ja painavumman jopa 1.500kg.

Nosturi : - Yhdistelmien hydraulinostureitten tonniluokat vaihtelevat 9 tonnisista jopa 17 tonnisiin ja ulottuvuudet kahdeksasta 11 metriin. Käytössä on hytillisiä, sekä nokkasatulallisia malleja. = Painoeroa kevyimmän ja painavimman välillä on yli 1.500kg, ja pahimmillaan jopa runsaat 2.000 kiloakin.

Perävaunu : -Viisiakselisten perävaunujen omapainojen vaihteluväli on suurimmillaan välillä 6.500kg - 9.500 kg. Painoeroa puhtailla alustoilla on mitattu jopa 3.000kg. = Hyvin yleinen viisiakselisten perävaunujen omapainoero on 2.000kg.

Yhdistelmäpaino: - Yhdistelmien painot ovat kevyimmillään alle 23.000kg ja painavimmillaan jopa yli 28.000kg. = Yhdistelmien puhdaspainojen ero on kuormaimineen suurimmillaan 5.000kg - 6.000kg.

Loiskuorma : - Yhdistelmien katsastuspainojen ja puntaripainojen erotusta kasvattaa lisäksi maanteilta kerääntyvä "loiskuorma" . = Loiskuormakoko vaihtelee alustasta, ja keliolosuhteista , sekä ajomatkasta riippuen välillä 500kg- 3.500kg, ja pahimmillaan ,jopa yli 5000kg:kin.

Yllä olevista omapainoeroista koostuu kevyimmän 76 tonnisen alustapaketin omapainoksi puhtaana ilman kuormainta 19.500 kiloa ja painavimmalle kertyy omapainoa nostureineen pahimmillaan yli 30.000kiloa. = Vaakapainoeroa jopa yli 10.000kiloa.
 Heikki Jokela 050 4129 024
|