Artikkelimme vuodelta 2013 : - "76 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on järkyttävän suuria painoeroja".

06.04.2023 17.00



Suomalaisten 76 tonnisten yhdistelmien omapainot tehtaitten puntareilla vaihtelevat käsittämättömän paljon. - Yleisesti painovaihtelu on muutamia tuhansia kiloja, mutta suurimmillaan omapainoheittoa on jopa yli 10.000 kiloa!!!



Auto : - Neliakselisen nosturihydtauliikallisen vetoauton omapaino on kevyimmillään alle 13.000 kg ja hyvin yleisesti käytössä on yli 14.000 kg painavia autoja. = Painoeroa kevyimmän ja painavumman jopa 1.500kg.



Nosturi : - Yhdistelmien hydraulinostureitten tonniluokat vaihtelevat 9 tonnisista jopa 17 tonnisiin ja ulottuvuudet kahdeksasta 11 metriin. Käytössä on hytillisiä, sekä nokkasatulallisia malleja. = Painoeroa kevyimmän ja painavimman välillä on yli 1.500kg, ja pahimmillaan jopa runsaat 2.000 kiloakin.



Perävaunu : -Viisiakselisten perävaunujen omapainojen vaihteluväli on suurimmillaan välillä  6.500kg - 9.500 kg. Painoeroa puhtailla alustoilla on mitattu jopa 3.000kg. = Hyvin yleinen viisiakselisten perävaunujen omapainoero on 2.000kg. 



Yhdistelmäpaino: - Yhdistelmien painot ovat kevyimmillään alle 23.000kg ja painavimmillaan jopa yli 28.000kg. = Yhdistelmien puhdaspainojen ero on kuormaimineen  suurimmillaan 5.000kg - 6.000kg.



Loiskuorma : - Yhdistelmien katsastuspainojen ja puntaripainojen erotusta kasvattaa lisäksi maanteilta kerääntyvä "loiskuorma" . =  Loiskuormakoko vaihtelee alustasta, ja keliolosuhteista , sekä ajomatkasta riippuen välillä 500kg- 3.500kg, ja pahimmillaan ,jopa yli 5000kg:kin.



Yllä olevista omapainoeroista koostuu kevyimmän 76 tonnisen alustapaketin omapainoksi puhtaana ilman kuormainta 19.500 kiloa ja painavimmalle kertyy omapainoa nostureineen pahimmillaan  yli 30.000kiloa. =  Vaakapainoeroa jopa yli 10.000kiloa.


Heikki Jokela 
050 4129 024

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle

Siirry arkistoon »