Artikkelimme vuodelta 2013 : - "76 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on järkyttävän suuria painoeroja".

06.04.2023 17.00



Suomalaisten 76 tonnisten yhdistelmien omapainot tehtaitten puntareilla vaihtelevat käsittämättömän paljon. - Yleisesti painovaihtelu on muutamia tuhansia kiloja, mutta suurimmillaan omapainoheittoa on jopa yli 10.000 kiloa!!!



Auto : - Neliakselisen nosturihydtauliikallisen vetoauton omapaino on kevyimmillään alle 13.000 kg ja hyvin yleisesti käytössä on yli 14.000 kg painavia autoja. = Painoeroa kevyimmän ja painavumman jopa 1.500kg.



Nosturi : - Yhdistelmien hydraulinostureitten tonniluokat vaihtelevat 9 tonnisista jopa 17 tonnisiin ja ulottuvuudet kahdeksasta 11 metriin. Käytössä on hytillisiä, sekä nokkasatulallisia malleja. = Painoeroa kevyimmän ja painavimman välillä on yli 1.500kg, ja pahimmillaan jopa runsaat 2.000 kiloakin.



Perävaunu : -Viisiakselisten perävaunujen omapainojen vaihteluväli on suurimmillaan välillä  6.500kg - 9.500 kg. Painoeroa puhtailla alustoilla on mitattu jopa 3.000kg. = Hyvin yleinen viisiakselisten perävaunujen omapainoero on 2.000kg. 



Yhdistelmäpaino: - Yhdistelmien painot ovat kevyimmillään alle 23.000kg ja painavimmillaan jopa yli 28.000kg. = Yhdistelmien puhdaspainojen ero on kuormaimineen  suurimmillaan 5.000kg - 6.000kg.



Loiskuorma : - Yhdistelmien katsastuspainojen ja puntaripainojen erotusta kasvattaa lisäksi maanteilta kerääntyvä "loiskuorma" . =  Loiskuormakoko vaihtelee alustasta, ja keliolosuhteista , sekä ajomatkasta riippuen välillä 500kg- 3.500kg, ja pahimmillaan ,jopa yli 5000kg:kin.



Yllä olevista omapainoeroista koostuu kevyimmän 76 tonnisen alustapaketin omapainoksi puhtaana ilman kuormainta 19.500 kiloa ja painavimmalle kertyy omapainoa nostureineen pahimmillaan  yli 30.000kiloa. =  Vaakapainoeroa jopa yli 10.000kiloa.


Heikki Jokela 
050 4129 024

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
26.02.2024 18.00Mikä on rautatiekuljetustaksa vrt. autokuljetus reaalilaskennalla???
26.02.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx kiinnikepaketteihin tehdyt tuottavuus, ja turvallisuusmuutokseyt.
26.02.2024 15.00Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
26.02.2024 13.00Terminator-,ja TimberMaxx Evo tekniikka on "100%:sesti uutta "tila-, ja turvallisuustekniikkaa"
26.02.2024 11.00TimberMaxx ja Terminator-tekniikkaa :-."100% ultralujaa terästä".
26.02.2024 9.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
26.02.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.

Siirry arkistoon »