MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021

14.01.2022 22:00

MAN_OPTIVIEW.jpg

Vuonna 2021 MAN Truck & Bus toimitti asiakkailleen jälleen merkittävästi enemmän paketti- ja kuorma-autoja sekä linja-autoja, lähestyen siten tasoa, jolla oltiin ennen koronapandemiaa. Toimitusvaikeudet alihankintaketjuissa, ja erityisesti komponenttipula aiheuttaa haasteita edelleen. MAN toimitti asiakkailleen hiukan alle 94 000 uutta ajoneuvoa, edellisvuoden toimitukset olivat noin 82 000. Vuonna 2019 ennen koronapandemian alkua MANin toimitukset olivat noin 105 000 ajoneuvoa.

Pääasiassa Münchenissä ja Krakovassa valmistettavien MAN-kuorma-autojen myynti kehittyi positiivisesti ja lisäystä tuli 14 % vuoteen 2020 verrattuna, noin 67 000 myydyllä kappaleella. Pakettiautojen volyymit kasvoivat vielä enemmän, lisäystä 26 %, noin 22 000 myydyllä ajoneuvolla. Linja-autojen puolella oli odotettavaa ettei kasvua ole näkyvissä ja siellä toimitukset laskivat 13 %, kokonaismyyntimäärän ollessa noin 5 000 kappaletta.

”Lähestymme askel kerrallaan koronapandemiaa edeltävää tasoa. Tämä oli vahva suoritus koko tiimiltämme, joka kuitenkin edelleen kamppailee pandemian aiheuttamien haasteiden kanssa. Meillä olisi mahdollisuus paljon suurempaan myynninkasvuun mutta kuten koko autoalalla, haasteita aiheuttaa erityisesti komponenttipulasta johtuvat pullonkaulat toimituksissa”, kertoo MAN Truck & Bus myynnistä ja asiakasratkaisuista vastaava johtaja Göran Nyberg.

Kuorma-autosegmentissä Euroopan markkinan myynnin osuus vastaa edelleen suurinta osaa. MAN-kuorma-autoja myytiin Euroopassa noin 48 000 kappaletta, mikä on 11 % enemmän kuin vuonna 2020. Kotimarkkinalla Saksassa, MAN saavutti suurin piirtein samat lukemat kuin edellisvuonna, 19 000 myytyä kuorma-autoa.

MAN on pakettiautoluokassa vielä haastajan roolissa mutta jatkaa vuonna 2016 alkanutta menestystarinaa vuonna 2021. MANin pakettiautoja myytiin noin 22 000 kappaletta, mikä merkitsee 50 % kasvua verrattuna vuoteen 2019. MAN TGE -mallien menestystarinan päämarkkinoina olivat mm. Ranska, Englanti ja Puola. Saksassa puolestaan myytiin noin 5 100 MAN TGE -mallia, mikä tarkoittaa 2 % laskua.

Kuten odotettua linja-autosegmentti kärsi eniten koronapandemiasta. MAN- ja NEOPLAN-linja-autojen, jotka valmistetaan MANin tehtaalla Ankarassa, kysyntä oli laskusuunnassa, kuten myös Lion City -sarjan kaupunkilinja-autojen kysyntä, jotka valmistetaan puolestaan pääasiassa Starachowicen tehtaalla. Saksassa vuoden 2021 myyntiluvut pysyivät kuitenkin melkein samalla tasolla kuin edellisvuonna.

Suomessa MAN-kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät vuonna 2021 hyvästä tilausmäärästä huolimatta edellisvuoteen verrattuna 8 %, mutta MAN TGE autojen osalta saavutettiin 10 % rekisteröintien kasvu. Suomelle 2021 allokoitu kuorma-autojen tuotanto ajoittui suurelta osin joulukuulle ja tällä hetkellä MAN kuorma-autojen saatavuus on hyvä. MAN kuorma-autoja löytyy laajalla valikoimalla nopeaan toimitukseen Suomen varastosta, myös valmiiksi päälirakennettuja autoja.

29.05.2022 0:0775 tonnisen maksimi on luokkaa 160-165 m3.
28.05.2022 19:00Puutavarayhdistelmien kuormatilakoot edelleenkun kasvussa.
28.05.2022 17:00Kuka vastaa sellunkeittoon kulkeutuneitten muovien miljoonavahingot ???
28.05.2022 15:00Alumiinipankot ja kuumasinkityt teräspankot , sekä rosterit olisivat "paperiteollisuusvalmiit" sellaisenaan, mutta ilman teippejä.
28.05.2022 13:00Terminatormallistot suunniteltiin kuumasinkityksen asettamilla vaatimuksilla.
28.05.2022 12:00"Miljoonavahingot" se aiheutti vuosikymmenien tuotekehityskuluina meille Terminatormiehillekkin.
28.05.2022 11:00Muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja paperiteollisuudelle.
28.05.2022 10:00Miksi kehitimme pankkoihimme ikuiset mitta-ja mallimerkinnät.
28.05.2022 9:00Muovipinnoite = jauhemaalaus ja kuumasinkkaus vaativat korkeatasoista osaamista.
28.05.2022 8:00Kevät TARJOUS XXL 8 aero , XXL 8.8 CE ja 10.9 aeroista, - sekä nyt myös XXL 8.8 Ce pankoista !!!

Siirry arkistoon »