Alumiinipinnan korroosio

10.07.2024 7.00


Alumiinin syöpymistä kutsutaan korroosioksi. Yleisimmät korroosion tyypit ovat:

Galvaaninen korroosio

Kuumasinkittyä ultralujaa, alumiinia ja rosteria samassa kuvassa, ja

- Ilmenee jalomman metallin syövyttäessä epäjalompaa metallia.

- Jos alumiini on kosketuksissa jalomman metallin kanssa (esim. kupari, sinkki ja tietyt teräkset) alumiini syöpyy. 

- On siis ongelmallista yhdistää alumiinia esimerkiksi sinkityn teräksen kanssa koska siinä teräs on pinnoitettu sinkillä. Näissä tapauksissa alumiini alkaa syöpymään sinkin sijaan.

Pistekorroosio

Angrebet af korrosion

- Pistekorroosio ilmenee usein paikallisena vauriona alumiinin pinnassa ja usein aiheuttaa enemmänkin esteettisiä kuin toiminnallisia haittoja.

- Pistekorroosiota voi ilmetä jos alumiinia säilytetään hyvin kosteassa tilassa jossa saattaa olla suoloja.

- Esimerkiksi, korroosio syntyy epäpuhtaissa olosuhteissa tai jos vettä ja kosteutta ei saada  häivytettyä.

- Esimerkki galvaanisesta korrosiosta:

Alumiinikappaleet joissa pistekorroosiota

Hapot ja emäkset vaurioittavat alumiinia

Oksidi kerroksen ideaali pH arvo on 4 - 9. Hapot ja emäkset hajoavat hajottavat oksidikerroksen ja paljastavat alumiinin pinnan. Jos alumiini altistuu vahvalle hapolle tai emäksiselle ympäristölle honka pH on pienempi kuin 4 tai suurempi kuin 9, alkaa nopeasti edistyvää pistekorroosiota ilmetä.

Emäkset hajottavat alumiinia nopeammin kuin hapot. Esimerkiksi lipeä reagoi alumiinin kanssa niin voimakkaasti, että lipeä alkaa kiehua. Reaktio on voimakas ja aiheuttaa lämpötilan nousun, joka voi olla erittäin nopea kiihdyttäen reaktiota entisestään. Tyypillinen emäksinen aine on betoni, jonka pH arvo on 12,5 – 13,5. (Lähde: https://ing.dk/artikel/betonens-ph-vaerdi-falder-76466). Betoni voi näinollen aiheuttaa vaurioita alumiinin pinnalle syöpymien muodossa.

______________________________________________

Tiesuola ja lipeä  ovat  puutavarapankkojen
korroosiovauriotten aiheuttajia.

Autosarja jatkeellisia alu 70 pankkoja. Sarjassa mukana 1 kpl uusi pankkorunko.

Putavarapankkojen rikkoontuminwn johtuu osaltaan myös korroosivaurioista. Korroosivaurioita syntyy pääosin tiesuolan ja lipeän vaikutuksesta sinkkipinnoitettujen pankkokiinnikkeitten alueille - alueille, joissa on jo luonnostaan pankkorungon kovimmat jannitykset.

   

Toinen käyttäjien tunnistama korroosiokohta on alumiinitolppaisten ja teräsrunkoisten pankkomallien pankkoholkissa. Pankkoholkin teräs, ja alumiini muodostavat negatiivisen syövyttävän sähköparin joka heikentää tolpan lujuutta ja on käyttäjän tunnistettavissa tolppien outona löystymisinä, sekä vuosien jälkeen , jopa salakavalia katkeamisina. XXhj.10.7.2024

-------------------------------------------------------------




07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-

Siirry arkistoon »