"Tiesitkö,että" : Ruotsissa maksettiin kuormista aikanaan mittojen mukaan, ei painojen.
04.12.2024 17.00
Ruotsissa oli vallalla vielä muutamia vuosia sitten puutavaran maantiekuljetuksissa kehysmittoihin perustuva tilityskäytäntö. Tuossa järjestelmässä mitattiin yhdistelmä pankkojen alamitta ja ylämitta, sekä nippujen korkeus sekä arvioitiin niitten keskipituus.

Tuo käytäntö toi ruotsalaisiin alumiinipankkomalleihin aivan oman ja omalaatuisen muotoilun.
Alumiinipankkojen tolpat käännettiin Ruotsissa parikymmentä vuotta sitten toisin päin - siten, että ne muodostivat kuormattuna "tiimalasimuodon". Tuolloin maksua tuli tyhjästä, ja kun kaikki puut oli savotalta ajettu mittauksien mukaan, metsästä löytyi vielä isommissa savotoissa kuorma, tai muutama. Ne olivat parhaassa tapauksessa ei kenenkään puuta.
Tiimalasimuoto on tänä päivänä Ruotsissakin turha, -jopa haitta kaikille käyttäjilleen.

Alumiinipankkojen tiimalasimuoto on keksintönä Ruotsissakin nykypäivinä aikansa elänyt mittauksen sumutus - se onkin nyt haitta, ei hyöty. Tämä käytäntö on kuitenkin jäänyt haittaamaan puunajon tuottavuutta kaikissa alumiinipankkomalleissa Ruotsissa , Norjassa, ja myöskin meillä Suomessa.
Tiimalasimuodonaiheuttamaa haittaa helpottaa Ruotsin vapaa korkeus.

Pankkojen pieni kuormatila korvataan Ruotsin savotoilla korkeutena ja pienempinä kokonaispainoina. Alumiinipankko on siellä vallitseva pankko, johtuen tottumuksesta ja siitä, että Ruotsissa on pelkästään huippu katteilla alumiinipankkoja valmistavia pankkotehtaita. Ruotsissa yhdistelmien alumiiniset pankkopaketit ovat Suomea kevyempiä, johtuen pankkomäärän minimoinneista,- ei alumiinin painosta. XXhj.4.12.2024
|