"Tiesitkö,että" : Ruotsissa maksettiin kuormista aikanaan mittojen mukaan, ei painojen.

07.06.2024 3.00


Ruotsissa oli vallalla vielä muutamia vuosia sitten puutavaran maantiekuljetuksissa kehysmittoihin perustuva tilityskäytäntö. Tuossa järjestelmässä mitattiin yhdistelmä pankkojen alamitta ja ylämitta, sekä nippujen korkeus sekä arvioitiin niitten keskipituus.

kuormatilavertailu_alu_xxl_taipumaerot_kuormassa

Tuo käytäntö toi ruotsalaisiin alumiinipankkomalleihin aivan oman ja omalaatuisen muotoilun. 

Alumiinipankkojen tolpat käännettiin Ruotsissa parikymmentä vuotta sitten toisin päin - siten, että ne muodostivat kuormattuna "tiimalasimuodon". Tuolloin  maksua tuli tyhjästä, ja kun kaikki puut oli savotalta ajettu mittauksien mukaan, metsästä löytyi vielä isommissa savotoissa kuorma, tai muutama. Ne olivat parhaassa tapauksessa ei kenenkään puuta.

Tiimalasimuoto on tänä päivänä Ruotsissakin turha, -jopa haitta kaikille käyttäjilleen.

Auton (vas.) ja perävaunun teräs / alu pinta-alavetailut.

Alumiinipankkojen tiimalasimuoto on keksintönä Ruotsissakin nykypäivinä aikansa elänyt mittauksen sumutus - se onkin nyt haitta, ei hyöty. Tämä käytäntö on kuitenkin jäänyt haittaamaan puunajon tuottavuutta kaikissa alumiinipankkomalleissa Ruotsissa , Norjassa, ja myöskin meillä Suomessa.

Tiimalasimuodonaiheuttamaa  haittaa helpottaa Ruotsin vapaa korkeus.

Terminator XXL 07 ja Alu 6/7 pankot kuormakokovertailussa. Kuormaero näkyy oikealla ylikorkeutena (10m3 / kuorma). 40 cm korkeuslisä tuplaa tolpan taipuman ja lujuusluokkaa on kasvatettava sen mukaisesti.

Pankkojen pieni kuormatila korvataan Ruotsin savotoilla korkeutena ja pienempinä kokonaispainoina. Alumiinipankko on siellä vallitseva pankko, johtuen tottumuksesta ja siitä, että Ruotsissa on pelkästään huippu katteilla alumiinipankkoja valmistavia pankkotehtaita. Ruotsissa yhdistelmien alumiiniset pankkopaketit ovat Suomea kevyempiä, johtuen pankkomäärän minimoinneista,- ei alumiinin painosta. XXhj.7.6.2024

15.06.2024 7.00Nimitykset: Jouni Kummala palaa takaisin Vehoon - Suomen Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtoon
15.06.2024KATSO TÄSTÄ 14.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.06.2024KOME 40-VUOTTA VAUHDISSA MUKANA
04.06.2024VIELÄ EHTII !!!: -"Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida"!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
18.06.2024 0.07VTT sparraa kotimaisia yrityksiä menestymään Naton DIANA-haastekilpailussa ja pääsemään puolustusmarkkinoille
17.06.2024 18.00Ennallistamistoimissa tärkeää yhdistää luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja metsäteollisuuden puunhankinta
17.06.2024 17.00Odotettu uutuus Hitachilta
17.06.2024 15.00Jorpe - maansiirtolavoja yli 50 vuoden kokemuksella
17.06.2024 13.00Jussi Malmi, toimialajohtaja, Wihuri Tekninen Kauppa: "Tulevaisuutta rakennetaan perheyrityksen pitkällä tähtäimellä"

Siirry arkistoon »