"Tiesitkö,että" : Ruotsissa maksettiin kuormista aikanaan mittojen mukaan, ei painojen.

07.06.2024 3.00


Ruotsissa oli vallalla vielä muutamia vuosia sitten puutavaran maantiekuljetuksissa kehysmittoihin perustuva tilityskäytäntö. Tuossa järjestelmässä mitattiin yhdistelmä pankkojen alamitta ja ylämitta, sekä nippujen korkeus sekä arvioitiin niitten keskipituus.

kuormatilavertailu_alu_xxl_taipumaerot_kuormassa

Tuo käytäntö toi ruotsalaisiin alumiinipankkomalleihin aivan oman ja omalaatuisen muotoilun. 

Alumiinipankkojen tolpat käännettiin Ruotsissa parikymmentä vuotta sitten toisin päin - siten, että ne muodostivat kuormattuna "tiimalasimuodon". Tuolloin  maksua tuli tyhjästä, ja kun kaikki puut oli savotalta ajettu mittauksien mukaan, metsästä löytyi vielä isommissa savotoissa kuorma, tai muutama. Ne olivat parhaassa tapauksessa ei kenenkään puuta.

Tiimalasimuoto on tänä päivänä Ruotsissakin turha, -jopa haitta kaikille käyttäjilleen.

Auton (vas.) ja perävaunun teräs / alu pinta-alavetailut.

Alumiinipankkojen tiimalasimuoto on keksintönä Ruotsissakin nykypäivinä aikansa elänyt mittauksen sumutus - se onkin nyt haitta, ei hyöty. Tämä käytäntö on kuitenkin jäänyt haittaamaan puunajon tuottavuutta kaikissa alumiinipankkomalleissa Ruotsissa , Norjassa, ja myöskin meillä Suomessa.

Tiimalasimuodonaiheuttamaa  haittaa helpottaa Ruotsin vapaa korkeus.

Terminator XXL 07 ja Alu 6/7 pankot kuormakokovertailussa. Kuormaero näkyy oikealla ylikorkeutena (10m3 / kuorma). 40 cm korkeuslisä tuplaa tolpan taipuman ja lujuusluokkaa on kasvatettava sen mukaisesti.

Pankkojen pieni kuormatila korvataan Ruotsin savotoilla korkeutena ja pienempinä kokonaispainoina. Alumiinipankko on siellä vallitseva pankko, johtuen tottumuksesta ja siitä, että Ruotsissa on pelkästään huippu katteilla alumiinipankkoja valmistavia pankkotehtaita. Ruotsissa yhdistelmien alumiiniset pankkopaketit ovat Suomea kevyempiä, johtuen pankkomäärän minimoinneista,- ei alumiinin painosta. XXhj.7.6.2024

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 8.00Patentoitu triplakiinnikkemme poistaa pankkomelun kokonaan.
27.07.2024 7.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätö portaalla on esimerkki XXL-miesten pankkojemme kehitystyöstä, - mutta onnistummeko tekemään triplamme nyt = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla

Siirry arkistoon »