Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.

01.04.2024 7.00

1970-luku toi alumiinin puutavara-autoihin.

Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia.

Keväällä 1976 suunnittelin ensimmäisen metallisen puutavarapankon - Alukarikan. Tuo malli oli tuolloin "outo lintu" koko Suomen pankkomarkkinoilla . Alumiini raaka-aineena ei ollut tuolloin uskottava , tutuin alumiini  oli asiakaskunnallemme alumiinikattiloista ja kahvipannuista sekä armeijan pakeista.

Alumiinipankkoaikaa on kestänyt 1970 -luvun malliston mukaisena näihin päiviin ja jatkuu varmasti ainakin vuosikymmenen eteenpäinkin, mutta kun materiaali ei kehity, olisi ainakin muotojen seurattava aikaansa, - ja vaikkapa teräksellä täydennettynä.

1980- luvulla alumiinia,terästä ja aerodynamiikkaa.

Aeroyhdistelmmä nro 1. vuodelta 1986 - Aulis Airio.

Perinteinen Alukarikka sai jo 80-luvun alkuvuosina teräsrunkoisia vaihtoehtoja. Merkittävin ja mallina vieläkin nykyaikaisin oli Alukarikka aero, joita valmistettiin tyyppimerkeillä 050, 061 ja 070. Näistä 061 pankkomalli oli toiseltapuolen laukaistava reräsrungolla ja laukeavan puolen terästolpalla varustettuna . Kaikki kolme aeromallia olivat vielä jatkettavatolppaisia. -Elettiin 80 luvun puoliväliä.


Kuvahaun tulos haulle raakapuuvaunu

Samoihin aikoihin kehitimme yhdessä VR:n kanssa vesikarkaistusta booriteräksestä valmistetun Suomen ensimmäisen kiinteätolppaisen tolppaliukuesteillä varustetun pankkomallin. Tämä kevyt ja luja pankkomalli on vieläkin yleisin junavaunupankkomalli Suomessa Tämän pankon muunnosmalli on rungoltaan modifioituna uusimmissa junavaunumalleissa ja lähes sellaisenaan terminaalivaunuissa.- Nämä pankkomallit olivat ensimmäisiä jatkeettomia sekä kiinteällä tolpalla varustettuja pankkomalleja Euroopassa ja ne valmistettii 900- luokan ultralujista träksistä.

1990 - luvusta muodostui teräksen valtakausi ja myöskin pintakäsittelyn alamäki.

Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.


Kahdeksankymmenluvun loppuvuodet ja yhdeksnkymmenluvun alku toivat mukanaan teräspankkojen ylivertaisen aikakauden, jonka aloittivatteräksiset 050,051 ja 070 sekä 071 pankkotyypit. Pankkotyypit Teräs 050 ja Teräs 070 olivat irroitettavatolppaisia ja jatkeettomia kokoteräspankkoja ja 051 ja 071 puolestaan laukaistavatolppaisia , jatkeettomia ja patentoidulla tolppaketjun sisäänvedolla toimivia veteenajopankkoja.- Nämä pankkomallit olivat markkinajohtajia koko lopun laukaistavien pankkojen käyttötarpeen ajan. 

 

Koko yhdeksänkymmenluku oli teräspankkojen ehdotonta valtakautta, jota vaikeutti ns. myrkkymaalien käyttökielto ja tästä johtuva maalaustekniikan haparointi koko 90- luvun ajan. Tämä teräksen pintakäsittelyn murheellinen alamäki näkyi koko kuljetuskaluston ruostevaurioina pankoista perävaunuihin, autoihin ja kuormainnostureihin. - Teräksrakenteitten pintakäsittelyn tehostaminen alkoi todenteolla .

1990 - luvulla syntyi myöskin SisuForest pankkomallisto ja maailman ensimmäinen, ja ainut koteloperävaunu aeromuotoineen .

Kaikkien aikojen paras tukkivaunu vuodelta 1991.

Yhdeksänkymenluvulla kehitin SisuForest pankkomalliston , joka on yksi pitkäaikaisimmista ja eniten jäljitellyistä pankkomalleista Euroopassa.Tämä pankkomallisto on tänäpäivänä edelleenkin Kuormaväline Oy:n ja Pankkopörssi Oy;ntuotannossa . Kuormavälineelle  2000 luvun alussa SisuForestin pohjalta suunnittelemani ForestKing teräspankkomallisto, oli  ensimmäisten käyttäjien joukossa 900 lujiin Suomalaisiin ultralujiin uutuuteräksiin siirryttäessä.Kuvahaun tulos haulle sisu forest

2000 - luku toi orastuksen aerodynamiikkaan ja parannusta pintakäsittelyyn, - sekä pitoa kuormansidontaan.

Testiryhmämme opetti meitä todella paljon.

Aerodynamiikan merkitystä puutavarayhdistelmien ilmanvastusvoimien korjaamiseksi tutkittiin kenttäkokein ja simuloinnein jo 80-luvulla.90 luvulla ja viimeksi Suomessa 2000 luvun alussa. Näistä kokeista ja käyttäjäpalautteista saadut tiedot ovat olleet Alukarikka aeromalliston ja TMT aeron kehittämisen jälkeen ikäänkuin "reservissä" , odottaen ajan mukanaan tuomaa tarvetta. Tämän tiedon ja myöskin pintakäsittelylaadun tärkeyden hyödynsimme Terminator XXL mallistossa 2009 alkaen.

Aeridynamiikkaa pankoissa.

2005 Rautaruukki kehitti ultralujan 900 QC teräksen rinnalle säänkestävän ja vietäkin lujemman ja paremmin muotoiltavan 960 QCW teräksen , joka mahdollistaa pintapatinoituvana avoimien pinnoittamattomien rakenteitten pitkäaikaisen käytön ilman ruostevarauksia . Lisäksi se estää maalin hilseilyä ja parantaa teräksen muovipinnoituksen  kestoa ratkaisevasti.

2010 - luku toi kokonaispainokorotukset ja mittamuutokset , sekä aerodynamiikkavaatimukset.



Elämme nyt 2020 lukua kokonaispainokorotusten tuomine muutoksineen sekä kalustossa , että niitten kuormatiloissa. Me olemme tietoisia  kuormien nippukojojen ja nippukorkeuksien kasvun aiheuttamista lisävaatimuksista pankkorakenteille ja niitten mitoituksille , sekä nippusidonnan turvallisuudelle.

Aeridynamiikkaa pankoissa.

Yksi tärkeä lisävaade tuli kuormatilakoon kasvutarpeesta, toinen aerodynamiikan ja virtauksienohjauksen tärkeydestä . Kolmas oli 2021 käsittelyyn tullut turvallisuutta parantava  nippusidonnan täsmennys ja vastuukysymysten selkeyttäminen. Neljäs muutostarve on koko yhdistelmän osalla sen ilmanvastusominaisuuksien kehittäminen nykypäivän päästö-, ja turvallisuus vaatimusten tasolle.

Nämä kuljetustalouden ja turvallisuuden kannalta tärkeät ominaisuudet ovat hyödynnetyt täysimääräisinä Terminator XXL pankkomallistoissa . Tämän teräksisen Terminator pankkomalliston perusteet kehitettiin  "puhtaalta pöydältä" jo 2009 . -Kuluneena reippaana vuosikymmenenä Terminatorit ovat kasvaneet ja kehittyneet nykymuotoonsa ja nykylaajuutensa edelläkävijöinä, ja esimerkkeinä koko maailmankin mittakaavassa. 



Terminator pankkomalliston laajentuessa teimme myös uusien vaatimusten mukaiset "tukkipankkomallit". Vahvistimme pankkojemme  lujuutta kasvaneitten nippukokojen mukaisesti ja  tolppakorkeuksien kasvun määrääminä.  Pankkosarjojamme täydentää nyt myös tulevaisuuden muutoksiin vastaava XXL purkupankko, joka on pankkosarjoissa jo nyt välttämätön Ruotsissa. ja osassa Norjaa.

XXL 8 aero

Pankkosarjojemme markkinnissa siirryttiin  2020  kokonaispakettiajattelun. Terminatormalliston Pohjolan pankkotyypeissämme siirryimme toimituksissa auton, ja perävaunun pankkosarjoihin, jotka sisältävät pankkosarjat kiinnitystarpeineen, ketjusidontavarusteet, ja totutusti edelleen 24/7 perilletoimituksen rahtivapaasti. - Tämä kaikki nyt yhteen ja selkeään , sekä rehelliseen pakettihintaan, ilman lisälaskutuksia.

Vuosi 2024 tuo tuo esiin uusimman  kehittämämme pankkomalliston teräksisenä kiinteätolppaisena , ja irtotolppaisena. -Nämä molemmat tuottavana, turvallisana ja myöskin kaikilta osin 100%:sesti muovittomana Evolution pankkomallistona. XXhj.1.4.2024

   
    Heikki Jokela 050 4129 024 

      Puutavaravarusteitten kehitystä
             vuodesta 1976

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »