Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.18.01.2025 16.00
1970-luku toi alumiinin puutavara-autoihin. Keväällä 1976 suunnittelin ensimmäisen metallisen puutavarapankon - Alukarikan. Tuo malli oli tuolloin "outo lintu" koko Suomen pankkomarkkinoilla . Alumiini raaka-aineena ei ollut tuolloin uskottava , tutuin alumiini oli asiakaskunnallemme alumiinikattiloista ja kahvipannuista sekä armeijan pakeista. Alumiinipankkoaikaa on kestänyt 1970 -luvun malliston mukaisena näihin päiviin ja jatkuu varmasti ainakin vuosikymmenen eteenpäinkin, mutta kun materiaali ei kehity, olisi ainakin muotojen seurattava aikaansa, - ja vaikkapa teräksellä täydennettynä. 1980- luvulla alumiinia,terästä ja aerodynamiikkaa.
Samoihin aikoihin kehitimme yhdessä VR:n kanssa vesikarkaistusta booriteräksestä valmistetun Suomen ensimmäisen kiinteätolppaisen tolppaliukuesteillä varustetun pankkomallin. Tämä kevyt ja luja pankkomalli on vieläkin yleisin junavaunupankkomalli Suomessa Tämän pankon muunnosmalli on rungoltaan modifioituna uusimmissa junavaunumalleissa ja lähes sellaisenaan terminaalivaunuissa.- Nämä pankkomallit olivat ensimmäisiä jatkeettomia sekä kiinteällä tolpalla varustettuja pankkomalleja Euroopassa ja ne valmistettii 900- luokan ultralujista träksistä. 1990 - luvusta muodostui teräksen valtakausi ja myöskin pintakäsittelyn alamäki. Koko yhdeksänkymmenluku oli teräspankkojen ehdotonta valtakautta, jota vaikeutti ns. myrkkymaalien käyttökielto ja tästä johtuva maalaustekniikan haparointi koko 90- luvun ajan. Tämä teräksen pintakäsittelyn murheellinen alamäki näkyi koko kuljetuskaluston ruostevaurioina pankoista perävaunuihin, autoihin ja kuormainnostureihin. - Teräksrakenteitten pintakäsittelyn tehostaminen alkoi todenteolla . Yhdeksänkymenluvulla kehitin SisuForest pankkomalliston , joka on yksi pitkäaikaisimmista ja eniten jäljitellyistä pankkomalleista Euroopassa.Tämä pankkomallisto on tänäpäivänä edelleenkin Kuormaväline Oy:n ja Pankkopörssi Oy;ntuotannossa . Kuormavälineelle 2000 luvun alussa SisuForestin pohjalta suunnittelemani ForestKing teräspankkomallisto, oli ensimmäisten käyttäjien joukossa 900 lujiin Suomalaisiin ultralujiin uutuuteräksiin siirryttäessä. 2000 - luku toi orastuksen aerodynamiikkaan ja parannusta pintakäsittelyyn, - sekä pitoa kuormansidontaan. Aerodynamiikan merkitystä puutavarayhdistelmien ilmanvastusvoimien korjaamiseksi tutkittiin kenttäkokein ja simuloinnein jo 80-luvulla.90 luvulla ja viimeksi Suomessa 2000 luvun alussa. Näistä kokeista ja käyttäjäpalautteista saadut tiedot ovat olleet Alukarikka aeromalliston ja TMT aeron kehittämisen jälkeen ikäänkuin "reservissä" , odottaen ajan mukanaan tuomaa tarvetta. Tämän tiedon ja myöskin pintakäsittelylaadun tärkeyden hyödynsimme Terminator XXL mallistossa 2009 alkaen.
Yksi tärkeä lisävaade tuli kuormatilakoon kasvutarpeesta, toinen aerodynamiikan ja virtauksienohjauksen tärkeydestä . Kolmas oli 2021 käsittelyyn tullut turvallisuutta parantava nippusidonnan täsmennys ja vastuukysymysten selkeyttäminen. Neljäs muutostarve on koko yhdistelmän osalla sen ilmanvastusominaisuuksien kehittäminen nykypäivän päästö-, ja turvallisuus vaatimusten tasolle. Nämä kuljetustalouden ja turvallisuuden kannalta tärkeät ominaisuudet ovat hyödynnetyt täysimääräisinä Terminator XXL pankkomallistoissa . Tämän teräksisen Terminator pankkomalliston perusteet kehitettiin "puhtaalta pöydältä" jo 2009 . -Kuluneena reippaana vuosikymmenenä Terminatorit ovat kasvaneet ja kehittyneet nykymuotoonsa ja nykylaajuutensa edelläkävijöinä, ja esimerkkeinä koko maailmankin mittakaavassa.
Puutavaravarusteitten kehitystä |