Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa :- "Pintakäsittely ja pankkometallit".

02.09.2024 13.00

Terminatoreitten pintakäsittely aloitettiin kuumasinkityksellä. Kuumasinkitystä olimme käyttäneet vakiopinnoitteena TimberMaxx varustepajketeissa ja pankoissa vuodesta 2004 alkaen.

TimberMaxx tuotannon aikana testasimme laajasti myös ruostumattomien terästen ja alumiinin sopivuutta puutavarayhdistelmien varustepaketteihin: - Alumiini eloksointeineen oli meille tuttua jo vuosimymmenten takaa käyttäytymisineen eri teräslaatujen ja pinnoitteitten kanssa. Lujitettu ruostumaton teräs sensijaan oli täysin uutta sekä meille, että teräsvalmistajille.

Terminator XXL malliston valmistus aloitettiin kuumasinkkipinnoitteella 2009.Muovi on myrkkyä!!!

Terminaroreitten tuotanto aloitettiin aikaan, kun Rautaruukki toi tuotantoonsa 900 lujuusluokan "ultralujat" teräslaatunsa . Ultralujat teräkset muuttivat pankkojen hinta/painosuhteen niin selkeästi edulliseksi, että päätimme luopua rosteripankkojen sekä alumiinipankkojen edelleenkehityksestä. - Terminatoreitten valmistus ja kuumasinkitys ultralujasta sujui ilman suurempia ongelmia, olihan ultralujat sinkityksineen ajettu tuotantoon jo TimberMaxx pakettien ja pankkojen aikana.



Terminator tuotannon alkuaikoina pääsimme mukaan Ruukkin uusien maalipinnoitteelle kehitettyjen ultralujien ja säänkestävien 900QCW terästen kokeiluun ja sopivuustesteihin pankkomateriaalina. Näitten pankkojen pinnoitukseen valittiin jauhemaalaus.



Terminatoreitten jauhemaalaus kehittyi nopeasti laadultaan niin korkeatasoiseksi , että se syrjäytti kuumasinkkausta , kehittyen kaikilla teräspankkovalmistajilla pankon vakiopinnoitteeksi. Kuumasinkitys jäi Suomessa kuitenkin rasittuvimpiin osiin, kuten kiinnikkeisiin ja nostokoukkujen puikkareihin, sekä tietenkin myös purkupankkoihin. - Jauhemaalaus kehittyi ja se onkin erinomaisen hyvä pinnoite hyvin suihkupuhdistetuilla pinnoilla , sinkkipohjustettuna ja oikein valituilla viimeistelypinnoitteilla.



Terminatoreitten jauhemaalauksessa vaikeimmaksi sävyksi on osoittautunut alumiinisävyt, joitten pinnankesto on heikointa. Tästä syystä , ja Metsäteollisuuden muovittomuusvaateista johtuen olemme ottaneet tuotantoomme takaisin kuumasinkityksen  . Kuumasinkityksen edut, verrattuna kaikkiin muihin ultralujien terästen pinnoitteisiin ovat selkeät  , ja ne kasvavat sen pitkäkestoisen käytön myötä.  Kuumasinkitysmenetelmän käyttöä puutavaran kuljetusten kuormatiloissa  tukee tietenkin vahvasti myös Metsäteollisuuden tuotannon muovittomuuden vaatimukset ja muovittomuuden valvonnan tulevaisuuden näkymät.XXhj. 2.9.2024

21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
23.03.2025 13.00Sudenkuoppa 2b.
23.03.2025 11.00Tuotantomenetelmät ja raaka-aineen vanhakantaisuus alumiinipankkojen harmina, muovittomuus apuna.
23.03.2025 9.00Metsäkoneitten kuormatilojen muuttaminen muovittomaksi on nopeaa ja helppoa.
23.03.2025 7.00Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".
23.03.2025 3.00Sudenkuoppa 1b.
23.03.2025 0.07Raakapuu yhdistelmän nippusidonnan kolme vaarallista, ja kallista "suden kuoppaa": 1b, 2n, ja 3b

Siirry arkistoon »