Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa :- "Pintakäsittely ja pankkometallit".

12.02.2024 15.00

Terminatoreitten pintakäsittely aloitettiin kuumasinkityksellä. Kuumasinkitystä olimme käyttäneet vakiopinnoitteena TimberMaxx varustepajketeissa ja pankoissa vuodesta 2004 alkaen.

TimberMaxx tuotannon aikana testasimme laajasti myös ruostumattomien terästen ja alumiinin sopivuutta puutavarayhdistelmien varustepaketteihin: - Alumiini eloksointeineen oli meille tuttua jo vuosimymmenten takaa käyttäytymisineen eri teräslaatujen ja pinnoitteitten kanssa. Lujitettu ruostumaton teräs sensijaan oli täysin uutta sekä meille, että teräsvalmistajille.

Terminator XXL malliston valmistus aloitettiin kuumasinkkipinnoitteella 2009.Muovi on myrkkyä!!!

Terminaroreitten tuotanto aloitettiin aikaan, kun Rautaruukki toi tuotantoonsa 900 lujuusluokan "ultralujat" teräslaatunsa . Ultralujat teräkset muuttivat pankkojen hinta/painosuhteen niin selkeästi edulliseksi, että päätimme luopua rosteripankkojen sekä alumiinipankkojen edelleenkehityksestä. - Terminatoreitten valmistus ja kuumasinkitys ultralujasta sujui ilman suurempia ongelmia, olihan ultralujat sinkityksineen ajettu tuotantoon jo TimberMaxx pakettien ja pankkojen aikana.



Terminator tuotannon alkuaikoina pääsimme mukaan Ruukkin uusien maalipinnoitteelle kehitettyjen ultralujien ja säänkestävien 900QCW terästen kokeiluun ja sopivuustesteihin pankkomateriaalina. Näitten pankkojen pinnoitukseen valittiin jauhemaalaus.



Terminatoreitten jauhemaalaus kehittyi nopeasti laadultaan niin korkeatasoiseksi , että se syrjäytti kuumasinkkausta , kehittyen kaikilla teräspankkovalmistajilla pankon vakiopinnoitteeksi. Kuumasinkitys jäi Suomessa kuitenkin rasittuvimpiin osiin, kuten kiinnikkeisiin ja nostokoukkujen puikkareihin, sekä tietenkin myös purkupankkoihin. - Jauhemaalaus kehittyi ja se onkin erinomaisen hyvä pinnoite hyvin suihkupuhdistetuilla pinnoilla , sinkkipohjustettuna ja oikein valituilla viimeistelypinnoitteilla.



Terminatoreitten jauhemaalauksessa vaikeimmaksi sävyksi on osoittautunut alumiinisävyt, joitten pinnankesto on heikointa. Tästä syystä , ja Metsäteollisuuden muovittomuusvaateista johtuen olemme ottaneet tuotantoomme takaisin kuumasinkityksen  . Kuumasinkityksen edut, verrattuna kaikkiin muihin ultralujien terästen pinnoitteisiin ovat selkeät  , ja ne kasvavat sen pitkäkestoisen käytön myötä.  Kuumasinkitysmenetelmän käyttöä puutavaran kuljetusten kuormatiloissa  tukee tietenkin vahvasti myös Metsäteollisuuden tuotannon muovittomuuden vaatimukset ja muovittomuuden valvonnan tulevaisuuden näkymät.XXhj. 12.2.2024

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.

Siirry arkistoon »