Tuoton optimointi pankkosuunnittelussa.

18.08.2023 13.00

1245177994885_2_large

Nykypäivän pankkosuunnittelussa on viisasta ottaa käyttöön kaikki kuljetustalouteen-ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavat pienimmätkin yksittäiset tekijät:

1. Pankon paino on tietenkin aina tärkeä, koska jokainen rakenteessa säästetty kilo voidaan   lastata kuormaksi. Nykyisten Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.

2.Pankon lujuus määritellään liikenneministeriön asetuksessa. Uusi käytäntö asettaa kuitenkin lisävaateita lujuuden lisäämiseksi. Tolppakorkeuden kasvu tuplaa nopeasti taipuman ja puolittaa värähdysmurtuman keston.

3.Kuormatilan koko on nyt pankoista saatavan tuottavuuden ehdottomasti  tärkein osatekijä.Kokoerot ovat eri pankkomallien välillä suuria. Erot kuormatilan koossa ovat pääsääntöisesti 5%(teräs)-10%(alumiini). 

4.Ilmanvastusvoimien pienentäminen ja virtauksien suuntaus tulee kuormatilasuunnittelussa pakolliseen käsittelyyn E:un  vaatimuksien mukaisesti lähivuosina. Polttoainesäästö ja hiilipäästövähennys on oltava minimissään 5%.

5.Liukuestepintojen ja kuormasidonnan merkitys kasvaa kuormakorkeuden kasvaessa.Tolppien  liukuestepinnat lisäävät turvallisuutta ja helpottavat kuormausta.

6.Ruostumattomuus ja pintakäsittely tuovat lisäkeveyttä ja lujuutta teräspankkoihin.

7.Pankkojen sataprosenttinen muovittomuus palvelee osaltaan sellu-/paperiteollisuuden miljoonaluokkaisia muovituhoja. Muovittomuus saavutetaan ekoksoiduilla alumiinipankoilla ja kuumasinkityillä sekä elektrolyyttisesti kiilloitetuilla uuden tekniikan teräspankoilla. - Teipittömyys on tietenkin perusvaade nolemmissa.

Terminator XXL 8.8 ZINC1657909457057_2_orig

Uudet materiaalit ja uusi nopeasti kehittynyt valmistustekniikka tuovat uusia mahtavia mahdollisuuksia kuormatilojen ja päällirakenteitten edelleenkehittämiseksi entistä tuottavammiksi ja liikenneturvallisemmiksi  , sekä myös muotoilultaan autojen ulkomuotoon yhteensopiviksi.

Ps.
Tämän tuottavuuden "uusajattelun" on tehnyt entistäkin tärkeämmäksi nämä lyhyessä ajassa jo liki tuplaantuneet polttoainehinnat sekä metsäteollisuuden prosessien tärkeät  muovittomuusvaatimukset. 

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
29.02.2024 17.00Olisiko viisasta ajattaa tyyliin mies ja hevonen ???
29.02.2024 15.00Muovipinnoitteitten määrä Suomen raakapuuvaunuissa on luokkaa 100.000kg.
29.02.2024 13.00Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
29.02.2024 12.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
29.02.2024 11.00MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
29.02.2024 9.00Karkeasti jopa 200- tonnia muovipinnoitetta raakapuuketjussa !!!??? !!!
29.02.2024 7.00Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu

Siirry arkistoon »