Tuoton optimointi pankkosuunnittelussa.
14.03.2023 17:00

Nykypäivän pankkosuunnittelussa on viisasta ottaa käyttöön kaikki kuljetustalouteen-ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavat pienimmätkin yksittäiset tekijät:
1. Pankon paino on tietenkin aina tärkeä, koska jokainen rakenteessa säästetty kilo voidaan lastata kuormaksi. Nykyisten Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
2.Pankon lujuus määritellään liikenneministeriön asetuksessa. Uusi käytäntö asettaa kuitenkin lisävaateita lujuuden lisäämiseksi. Tolppakorkeuden kasvu tuplaa nopeasti taipuman ja puolittaa värähdysmurtuman keston.
3.Kuormatilan koko on nyt pankoista saatavan tuottavuuden ehdottomasti tärkein osatekijä.Kokoerot ovat eri pankkomallien välillä suuria. Erot kuormatilan koossa ovat pääsääntöisesti 5%(teräs)-10%(alumiini).
4.Ilmanvastusvoimien pienentäminen ja virtauksien suuntaus tulee kuormatilasuunnittelussa pakolliseen käsittelyyn E:un vaatimuksien mukaisesti lähivuosina. Polttoainesäästö ja hiilipäästövähennys on oltava minimissään 5%.
5.Liukuestepintojen ja kuormasidonnan merkitys kasvaa kuormakorkeuden kasvaessa.Tolppien liukuestepinnat lisäävät turvallisuutta ja helpottavat kuormausta.
6.Ruostumattomuus ja pintakäsittely tuovat lisäkeveyttä ja lujuutta teräspankkoihin.
7.Pankkojen sataprosenttinen muovittomuus palvelee osaltaan sellu-/paperiteollisuuden miljoonaluokkaisia muovituhoja. Muovittomuus saavutetaan ekoksoiduilla alumiinipankoilla ja kuumasinkityillä sekä elektrolyyttisesti kiilloitetuilla uuden tekniikan teräspankoilla. - Teipittömyys on tietenkin perusvaade nolemmissa.
 
Uudet materiaalit ja uusi nopeasti kehittynyt valmistustekniikka tuovat uusia mahtavia mahdollisuuksia kuormatilojen ja päällirakenteitten edelleenkehittämiseksi entistä tuottavammiksi ja liikenneturvallisemmiksi , sekä myös muotoilultaan autojen ulkomuotoon yhteensopiviksi.
Ps. Tämän tuottavuuden "uusajattelun" on tehnyt entistäkin tärkeämmäksi nämä lyhyessä ajassa jo liki tuplaantuneet polttoainehinnat.
|