Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus

24.05.2024 17.00

Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta lisääviä pyörteilyjä.Puutavara-auto on malliesimerkki polttoainekulutuksen kannalta epäedullisien ja likaa runsaastikeräävien laitteitten summasta.


Varusteet autotekniikan peikkona.

kuormatilaero_alucar_hyva_kuva.jpg

Terminator XXL pankoissa on onnistuttu pienentämään ilmavastuspintojen kokoa 30% ja Cw arvoa yli 40%. Lisäksi kaikki tolpat ohjaavat ilmavirtausta kuormatilan "akanvirtaan" pienentäen sitä ja liankerääntymistä rungolle. 

Puutavarayhdistelmä on vastoin yleistä käsitystä sen tason  tuuliharava, että se ottaa helposti ilmavastusarvoillaan kuorma-autojen ykköspaikan, -mutta ikäväkyllä häntäpäästä.Yhdistelmän tarkoin muotoillun autohytin taakse asennetaan pääsääntöisesti tuotteita , joitten suunnittelussa ei ole käytetty yhtä ainoatakaan ajatusta siitä , että auton käyttö tapahtuu olosuhteissa , jossa väliaineena olevan ilman vastustava nopeus on luokkaa 80 km/h ja vasta-ja sivutuulissa jopa yli 120 km/h.

Puutavarayhdistelmän aerodynaaminen hytti saa seurakseen kymmeniä ilmanvastusneliöitä , joissa muotoilu ja ilmavirtauksien suunnittelun täysin unohdettu. Nämä kymmenet neliöt tulevat auton päällivarusteista, nosturista ja perävaunusta pankkoineen.


"Tuuliharavan" ilmavastusta ja alipaineista pyörteilyä voidaan monin eri konstein hillitä.

Tolppaleveyserot ja alumiinipankkojen tolppaholkit syövät kuormatilasta 15 cm.Aerodynamiikka on myös virtauksien suuntausta. ja loiskuorman minimointia.

Yhdistelmän ilmanvastusvoimia voidaan varusteilla pienentää tästä ottamalla käyttöön ilmanohjaimilla varustettu aeroetuseinä umpiseinän sijaan.

"Akanvirtoja" voidaan minimoida, tai kokonaankin hävittää ottamalla käyttöön monissa kulkuvälineissä ( polkupyörä, juna ,henkilöauto, puolikkaanveturi) jo vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa ja kehittämällä uutta.Tätä löytyy mm. muotoilusta, ilmavastuspinnoista ja ilmanohjaimista.

Etuseinä ja pankot jopa 20 m2.

Mitkä ovat alumiinipankon kilpailuedut raakapuunkuljetuksissa???

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja pankot ovat pinta-alaltaan sen suurin yksittäinen imanvastuspinta.Etuseinän alipainepinta on pahimmillaan yli 7 neliötä ja 12 alumiinipankon yhteispinta ylittää jopa 13 m2:iin.

Lumi muotoilee tässä tapauksessa pankkoa etupuolelta. Iso otsapinta ja tolpan Cw arvo 0,9

Nämä etuseinän ja pankkojen jopa yli 20 m2 ilmavastuspinnat , epäedullisesti muotoiltuna  aiheuttavat hirvittäviä pyörteilyitä . Pyörteily kerää yhdistelmään satojen kilojen  likakuormia  sekä talvisaikaan jopa tuhansien kilojen lumikuormia ja  kasvattaa pahimmillaan yli 10%:lla  polttoainekuluja.xxhj.24.5.2024

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätöportaalla on esimerkki XXL-miesten pankkokehityksestämme mutta onnistummeko tekemään triplan kumisena = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla
26.07.2024 13.00"Tiesitkö,että" : - Muovi on MYRKKYÄ sellunkeitossa. ja muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja Metsäteollisuudelle !!!
26.07.2024 11.00Pankon purkuoninaisuudet - artikkelimme vuodelta 2012 ???

Siirry arkistoon »