Syöttöautomallit.
07.01.2024 7.00
Perinteinen ja lähes ainoa nykyajoissa käytössä oleva syöttöautoyhdistelmä on 76 tonninen ja 4+5 akselinen. Erkikoisluvilla on ollut testikäytöissä 85 ja 84 - tonnisia syöttöautoyhdistelmiä , joitten akselivalikoimat ovat olleet 4+6 ja 5+5. Nämä 85/84 tonniset yhdistelmät vaativat täysin räätälöidyt olosuhteet tuottavan toiminnan takuuksi.
Tämä Sp,Sps,Spa ja Spar vaunutyyppi toimii yhteen optimaalisesti räätälöidyn 76 tonnisen yhdistelmän kanssa.
Snpss ja Snps.vaunutyyppi toiminevat mitotuksiltaan ja kantavuuksiltaan yhteen vain rajoitetusti 85/84 tonnisten erikoisyhdistelmien kanssa suoraan autosta vaunuun lastattaessa.
Tuo perinteinen 4+5 yhdistelmä kuormaimineen sopii oikein valittuna erinomaisesti sekä kuormapaimoiltaan, että tilavuuksiltaan perinteisen Sp,Sps,Spa ja Spar tyyliin "paukku ja pupu". Samaten uudempien isojen Snpss ja Snps- vaunujen tilavuudet ja kantavuudret korreloivat melko hyvin 10-akselisten kuormaajallisten yhdistelmätyyppien kanssa vasta 90 tonnisina , ja käyttö alkanee yleistyä 10 vuoden kuluessa,sekä laajemmalle koeasteelle ehkä jo lähivuosina.
Autosta suoraan junavaunuun lastaus tapahtuu pääosin Sp,Sps,Spa ja Spar vaunumalleihin.
Samaten 4+5 yhdistelmä sopii mitä parhaimmin 68 tonnisen siirtoauton työpariksi. Tämän paketin ehdottomia etuja on niitten mitoitus, joka sopii erinomaisesti metsäteillemme, sekä ilman erikoislupia kaikille yleisille tieosuuksille.- Tilannetta parantaa entisestään yhdistelmien alle 22m yhdistelmäpituus, ja sillä saavutettava 2.60m pankkoleveys.XXhj.7.1.2024
|