Miksi kuorma-autojen runkorakenteissa ei käytetä alumiinia?

22.06.2022 0:07

Alucarin irtotolppainen alumiinipankko ALU 70.

Alumiini mielletään kuljetustaloudessa tuottavaksi materiaaliksi nimenomaan "keveytensä" ansiosta.Alumiinin litrapaino onkin kolmasosa teräksen litrapainosta.

Autossa 4 kpl XXL 11 ja perävaunussa 4 kpl XXL 12.5 CE pankkoja.

Litrapaino ei olekkaan kokonaistotuus

Yksin litrapaino ei ole kokonaistotuus , koska järkevimmän materiaalivalinnan ratkaisee monta eri osatekijää. Jos yksin litrapaino olisi määräävä tehtäisiin autorungot balsapuusta tai vaikkapa styroksista.

Eri metalleilla on suuret erot lujuuksissa ja kinnomoduleissa.

Autosarja Foresterinsinisiä.

Autoteollisuudessa käytetäänkin pieniä sääntöä vahvistavia poikkeuksia lukuunottamatta lähes yksinomaan terästä. Teräs on täysin yksinvaltias vaativissa kantavissa runkorakenteissa uuden valmistustekniikan , sekä  kolminkertaisen kimmomodulinsa, ja yli kolmenkertaisen lujuutensa ansiosta. XXhj.21.6.2022

30.06.2022 18:00Meillä 12 pankkoinen yhdistelmä on edelleenkin vallitseva, kun se Ruorsissa alkaa olla kuusipankkoinen.
30.06.2022 16:00Ruotsissa yhdistelmät tuhansiakin kiloja kevyempiä.
30.06.2022 14:00" TARJOUS XXL 8 aero , XXL 8.8 CE ja 10.9 aeroista, - sekä nyt myös XXL 8.8 CE ja 11.9CE pankoista" !!!
30.06.2022 11:00Perävaunujen painovaihtelut 6.500 kilosta 9.500kiloon
30.06.2022 10:00Puutavarakuormaimienkin painoissa tonniluokan painoeroja.
30.06.2022 8:00Alustapainoissa on yli 1000kilon eroja.
30.06.2022 6:00Nollatoleranssi tuo alustapainolle enenevää merkitystä.
30.06.2022 3:00"Terminoinnilla" yhdistelmän hankintahinnan verran lisätuottoa sen käyttöaikana.
30.06.2022 0:07Raakapuuyhdistelmän säästöt ovat oikein toteutettuina siinä luokassa, että totuuden kertominen vie pohjan uskottavuudelta.
29.06.2022 18:00"Terminoinnista" monia tuottoetuja - ja merkittävän suuruisia.

Siirry arkistoon »