Miksi kuorma-autojen runkorakenteissa ei käytetä alumiinia?08.06.2024 0.07
Alumiini mielletään kuljetustaloudessa tuottavaksi materiaaliksi nimenomaan "keveytensä" ansiosta.Alumiinin litrapaino onkin kolmasosa teräksen litrapainosta. Litrapaino ei olekkaan kokonaistotuus Yksin litrapaino ei ole kokonaistotuus , koska järkevimmän materiaalivalinnan ratkaisee monta eri osatekijää. Jos yksin litrapaino olisi määräävä tehtäisiin autorungot balsapuusta tai vaikkapa styroksista. Eri metalleilla on suuret erot lujuuksissa ja kinnomoduleissa. Autoteollisuudessa käytetäänkin pieniä sääntöä vahvistavia poikkeuksia lukuunottamatta lähes yksinomaan terästä. Teräs on täysin yksinvaltias vaativissa kantavissa runkorakenteissa uuden valmistustekniikan , sekä kolminkertaisen kimmomodulinsa, ja yli kolmenkertaisen lujuutensa ansiosta. XXhj.8.6.2024 |