Miksi kuorma-autojen runkorakenteissa ei käytetä alumiinia?

22.06.2022 0.07

Alucarin irtotolppainen alumiinipankko ALU 70.

Alumiini mielletään kuljetustaloudessa tuottavaksi materiaaliksi nimenomaan "keveytensä" ansiosta.Alumiinin litrapaino onkin kolmasosa teräksen litrapainosta.

Autossa 4 kpl XXL 11 ja perävaunussa 4 kpl XXL 12.5 CE pankkoja.

Litrapaino ei olekkaan kokonaistotuus

Yksin litrapaino ei ole kokonaistotuus , koska järkevimmän materiaalivalinnan ratkaisee monta eri osatekijää. Jos yksin litrapaino olisi määräävä tehtäisiin autorungot balsapuusta tai vaikkapa styroksista.

Eri metalleilla on suuret erot lujuuksissa ja kinnomoduleissa.

Autosarja Foresterinsinisiä.

Autoteollisuudessa käytetäänkin pieniä sääntöä vahvistavia poikkeuksia lukuunottamatta lähes yksinomaan terästä. Teräs on täysin yksinvaltias vaativissa kantavissa runkorakenteissa uuden valmistustekniikan , sekä  kolminkertaisen kimmomodulinsa, ja yli kolmenkertaisen lujuutensa ansiosta. XXhj.21.6.2022

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.

Siirry arkistoon »