Olen saanut kunnian olla monissa tuotekehityksen pilottiryhmissä mukana

07.06.2024 18.00


Olin ennen yrittäjyyttäni  töissä viisi vuotta Suomen Hiabilla nosturikauppiaana, Atlaksen kaivinkonemyyjänä sekä Exten puutavarapankkomyyjänä:

Historic,veteraanikuorma-autot | ammattilehti.fi

-Pankkomarkkinat olivat vielö 70 luvulla lähes suvereenisti laukaistavilla pankoilla. Lopetettuani Hiabilla päätin aloittaa kiinteiden ja turvallisten alumiinipankkojen valmistuksen Nokian Alumiinitehtaalla ja Maxmossa. Pankosta tuli kevyt ja nätti. Kauppa lähti matkaan kuin itsestään.

Minä sain olla mukana Nokian Alumiinitehtaalla kehittämässä lujempien alumiinien käyttöä sekä pintakäsittelyä:

Maailman ensimmäinen Alukarikkayhdistelmä - Matti Uitto Laihia.

- Aluksi pankoissa käytettiin raaka-alumiinin sinkkiseosta ilman pintakäsittelyä. Teimme Sisun esittelykiertueen autoon alumiinivarusteet pankkoineen talvella 1978. Autolla ajettiin lenkki Hämeenlinnaan ja takaisin. Tampereen ympäristöön oli kylvetty teille natronlipeää, joka muutti raaka-alumiinisen pinnan aivan hirvittävän näköiseksi. Esittelykierros oli sovittu ja auto piti saada kuntoon, ja me teimme sen. Keräsin 20-30 tuttua miestä puhdistusoperaatioon, joka tehtiin muurahaishapolla ja PataPata-teräsvillalla. Puhdistustyö kesti lähes kaksi vuorokautta ja autosta tuli uudella tavalla siisti. Tämä operaatio aiheutti miettimistä ja keskustelua Nokian tuotesuunnittelun kanssa, ja tuolloin päätimme aloittaa alumiininpankkojen elektrolyyttisen pinnoituksen mahdollisimman pikaisesti. Alumiinin eloksointi on hyvä pinnoite, johon natronlipeät ja tiesuolat eivät pure. Lisäksi alumiinipankko sai tekniikan ja muodon, joka sillä on käytössä lähes identtisenä vielä tänäkin päivänä.

Rautaruukin (nykyinen SSAB) kanssa olen tehnyt yhteistyötä jo alumiinipankkovalmistuksen aikoihin. Varusteissa käytettiin enenevissä määrin mahdollisimman hyvälaatuista terästä. Nämä teräsmateriaalit siirtyivät pankkorunkoihin, laukaistavien pankkojen tolppiin sekä myöhemmin laukaistavien- ja kiinteätolppaisten pankkomallien kaikkiin rakenteisiin:

Exte 54- 2 pankot karhuketjuineen.Tämä patentoitu pankon tolppaholkki on ratkaisevaa tekniikkaa irtotolppaisissa.

- Olen ollut onnekas, että olen päässyt mukaan kehittämään kaikkia puutavara-autovarustemateriaaleja sekä niiden pinnoitusmenetelmiä alumiinista ruostumattomiin teräksiin sekä ultralujiin erikoisteräksiin.

Ultralujien terästen sinkityksissä tuli yllättäviä ongelmia. Teräkset räjähtelivät altaissa kuin rypälepommit – jotain oli tehtävä ja nopeasti. Raahen teräsmiehet ottivat asian vastuulliseen käsittelyyn ja perustivat sinkitysryhmän yhdessä Kokkolan sinkkitehtaan kanssa:

Tämä ryhmä kehitti

- Sinkkiyhdistyksen kehitysjohtajana oli vanha koulukaverini Tapani Harju ja Raahen tehtaalla sinkitystä vei eteenpäin Mikko Arponen assistentteineen. Olen  ollut mukana teräksien kuumasinkitysryhmässä perustamis vuodesta 1986 lähtien.

2000-luvun alkuvuosina Rautaruukin vastuulla oleva kehitysryhmä onnistui tekemään ns. vetyinhibiitin, jolla poistettiin kuumasinkityksen aiheuttamat rikkoontumiset  "ultralujien terästen" kuumasinkityksestä:

Ultraluja teräs saa

- Otimme jauhemaalauksen (pulverimaalauksen) teräksiemme pinnoitusmenetelmäksi Vaasan Mansikkasaaren tuotannon aikana vuonna 1986-1992. Jauhemaalaus kuorma-autojen teräsvarusteiden pintakäsittelynä yleistyi. Pinnoitus oli muovisen hyvännäköinen, mutta näkymättömästi sienimäisen harvarakenteinen. Ongelmia tuli kasvamassa määrin kaikille jauhemaalia maantiekäyttöön ottaneille yrityksille.

Ensimmäinen palaute ja paha sellainen tuli Kemiöstä merisuolaisessa ilmastossa ajelevalta Leif Funckilta:

Lämmön hallinta on sekin korkeatasoista osaamista.

- Leif soitti jo muutaman viikon ajon jälkeen, että nyt näille pankoille sattuu jotain aivan outoa. Suola meni maalipinnasta ja maali irtoili suurina laikkuina. Samoja ongelmia esiintyi kuorma-autojen runko-osien pinnoituksissa. Ratkaisu löytyi Norjasta Jotunin tehtaalta, jossa oli kehitetty sinkkipohjamaali, ja sen käyttö poisti maalipintojen irtoamisen laikkuina. Olemme olleet jauhemaalauksen käyttäjinä ja kehittäjinä noin kolmekymmentä vuotta. Nyt uusimpana uutuutena jauhemaalauksessa käytämme sinkkipohjustusten päälle lakkaseosteisia pulverointia, joka on pinnaltaan tiiviimpi, kiiltävä ja auringonvaloa merkittävästi kestävä liituuntumatta. Saman aikaisesti olemme nyt siirtymässä ultralujissa kuumasinkityspinnoitteisiin, jotka alumiinin kanssa täyttävät sellunkeiton muovittomuusvaatimukset. - Evolution uutuuspankkomme toimitamme aina 100%:sesti muovittomina = kuumasinkittyinä ja lasermerkinnöin.XXhj.7.6.2024

         Terminatoreitten liukupinnat on junapankkotasolla + rautahammastus.
           Heikki Jokela
"Elämäntyönä puutavaravarusteet".

15.06.2024 7.00Nimitykset: Jouni Kummala palaa takaisin Vehoon - Suomen Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtoon
15.06.2024KATSO TÄSTÄ 14.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.06.2024KOME 40-VUOTTA VAUHDISSA MUKANA
04.06.2024VIELÄ EHTII !!!: -"Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida"!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
18.06.2024 0.07VTT sparraa kotimaisia yrityksiä menestymään Naton DIANA-haastekilpailussa ja pääsemään puolustusmarkkinoille
17.06.2024 18.00Ennallistamistoimissa tärkeää yhdistää luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja metsäteollisuuden puunhankinta
17.06.2024 17.00Odotettu uutuus Hitachilta
17.06.2024 15.00Jorpe - maansiirtolavoja yli 50 vuoden kokemuksella
17.06.2024 13.00Jussi Malmi, toimialajohtaja, Wihuri Tekninen Kauppa: "Tulevaisuutta rakennetaan perheyrityksen pitkällä tähtäimellä"

Siirry arkistoon »