Laki kuormansidonnasta kaipaisi selkeytystä.

04.08.2022 12:30

Hätäjarrutus 80 km/h nopeudesta, pysähtyminen 36 metrin matkalla

Kuormansidontalaki on selkeä Eu-säännöksensä osalta = lasti ei saa liikkua eteenpäin hidastuvuudella 8m/s2 . ja taakse sekä sivuille 5m/s2. - Tämä lienee selkeä, kun tietää, että klatsastusjarrutestien minimi on 5m/s2 ja uusien suurtyehojarrujen 7m/s2.

Jos siis lasti liikkuu jarrutuksessa on se vajavaisesti sidottu. sivuille, ja taakseppäin liikkumisen määritelmä on vaikeampi, mutta esim.taakseppäin liikkuvia puita/nippuja ei saa olla, ja sivullepäin nippuliikettä rajoittaa jo yksin pankkojen tolpat. kunhan puut on ladottu tolppien väliin.

Uuden kuormansidontalain epämääräisyydet koskevat mm. pankkojen lujuutta sivullepäi, ja tärkein suunta eteenpäin ja taakseppäin or määrittelemättä, sekä kiinnikkeet voivat olla vaikkapa liukuvia , ja sidokset kiinni pankoissa. - Tuolloin niput toimivat tehokkaina 15-20 tonnisena "junttana". XXhj.4.8.2022

19.08.2022 20:00Muoviteippien poisto pankkotuotannosta on äärihelppoa.
19.08.2022 17:00Teipit alumiinipinnalla pysyvät maalipintaa paremmin.
19.08.2022 13:00Muovin poisto teräspankoista tuo mukanaan suuria haasteita.
19.08.2022 11:00Muovin poisto alumiinipankoista on helppoa.
19.08.2022 9:00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
19.08.2022 7:00Kolme kovaa, ja minä.
19.08.2022 3:00Tukkipankkojen käyttö Suomessa vielä vähäistä - Ruotsissa yleisin.
19.08.2022 0:07Pankkokiinnikkeitten malleja kolme - purkukoneet ja katkontapituus määrittelevät pankkojen paikan ajoneuvon rungolla.
18.08.2022 17:00"Tukkipankkotällit" tulossa, mutta miksi ?
18.08.2022 15:00"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.

Siirry arkistoon »