Laki kuormansidonnasta kaipaisi selkeytystä.

04.01.2023 0.07

Hätäjarrutus 80 km/h nopeudesta, pysähtyminen 36 metrin matkalla

Kuormansidontalaki on selkeä Eu-säännöksensä osalta = lasti ei saa liikkua eteenpäin hidastuvuudella 8m/s2 . ja taakse sekä sivuille 5m/s2. - Tämä lienee selkeä, kun tietää, että katsastusjarrutestien minimi on 5m/s2 ja uusien suurtyehojarrujen 7m/s2.

Jos siis lasti liikkuu jarrutuksessa on se vajavaisesti sidottu. sivuille, ja taakseppäin liikkumisen määritelmä on vaikeampi, mutta esim.taakseppäin liikkuvia puita/nippuja ei saa olla, ja sivullepäin nippuliikettä rajoittaa jo yksin pankkojen tolpat. kunhan puut on ladottu tolppien väliin.

Uuden kuormansidontalain epämääräisyydet koskevat mm. pankkojen lujuutta sivullepäi, ja tärkein suunta eteenpäin ja taakseppäin or määrittelemättä, sekä kiinnikkeet voivat olla vaikkapa liukuvia , ja sidokset kiinni pankoissa. - Tuolloin niput toimivat tehokkaina 15-20 tonnisena "junttana". XXhj.4.1.2023

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.

Siirry arkistoon »