Reijo Liimatainen - Teräsmiesten Teräsmies.

30.07.2024 7.00

Raahelaisia Rautaruukkia ja Miilukangasta palvellut Reijo Liimatainen oli todellinen Teräsmiesten Teräsmies. Reijon ideoimana syntyi Ruukkille nauhaterästen suorasammutuslinja, josta valmistui ultralujaa - aikansa lujinta terästä. 



Jos on olemassa keksijänlahjoja kantava geeni, niin Liimataisen suvussa sellainen varmasti on. Jo Reijo Liimataisen isä oli oman tiensä kulkija ja ideoija, jota kotikylällä kutsuttiin patentti-Liimataiseksi. Idearikkaille ihmisille naureskellaan helposti. Jotta luova ihminen uskaltaisi tuoda ideansa julki, tarvitaan kannustava ympäristö – tai ainakin hurjasti rohkeutta.

Teräsmiesten Teräsmiehet.      Teräsmiesten Teräsmiehet.

Rohkeutta ja rämäpäisyyttä vaati myös suorasammutettujen terästen kehitystyö. Suorasammutuksessa punaisena hehkuva teräsnauha jäähdytetään vedellä nopeasti, jolloin teräksestä tulee kovempaa ja lujempaa kuin tavallisesta teräksestä.

Idea suorasammutuksen käytöstä syntyi 1980-luvulla.

Teräsmiesten Teräsmiehet.

Monien vaiheiden jälkeen idea sai kokeiluluvan, siihen mennessä myös Reijon poika  Tommi Liimatainen oli valmistunut yliopistosta ja aloittanut Ruukilla tuotesuunnitteluinsinöörinä. ”Ensimmäisessä tuotantokokeessa valssarit säikäytti kova ryminä, mutta kaikki meni onnellisesti”. Kun kelat saatiin käsiin, ne leikattiin arkeiksi. ”Teräs näytti yllättävän hyvältä. Se pysyi hyvin suorassa ja pinta oli paljon sileämpi kuin perinteisesti karkaistussa teräksessä. Iskusitkeys oli moninkertainen odotuksiimme nähden”, Tommi muistelee. Sitkeys riitti 60 asteen pakkasessakin. Osoittautui, että terästä voi suorakarkaista ja kelata nauhakelalle. Tulos vastasi nykyistä Optim 900QC-tuotenimellä valmistettavaa teräslaatua, ja tästä alkoi myös Raex-kulutusteräksen kehitystyö.

Reijo palkittiin prenikalla ja lopputilillä.

Teräsmiesten Teräsmiehet.

Reijon kiitokseksi jäi Ruukilta prenikka ja lopputili, mutta Teräsmiesten Teräsmies jatkoi rakastamaansa kehitystyötä metalliteollisuuden hyväksi, siirtyen naapuriin Miilukankaalle, missä pääsi kehittelemään entistä vahvempia karkaistuja teräksiä mm. kauhamateriaaleiksi ja panssariajoneuvoihin.Lisäksi Reijo kehitteli aktiivisti kiväärikaliiberin panssariluoteja.

Kuvahaun tulos haulle panssariajoneuvo etelä afrikka'

Reijon poika Tommi ja tuotantoryhmä palkittiin kehityspalkinnolla ja jatkavat edelleenkin teräksistä kehitysryötään Raahessa , nyt yrityskaupan myötä SSAB:n palveluksessa.

Ultralujat aiheuttivat liikehdintää omistuspohjissa.

Ruukki muuttui SSB:ksi = Mönkäre!!!!

Kiinnostus ultralujiin teräksiin ja teräsosaamiseen on maailmalla kova. Tämä kiinnostus toi yrityskauppoja , joissa nämä Raahen teräksen erikoisosaajat joutuivat tietoineen naapurimaan  omistukseen ja määräysvaltaan.XXhj.30.7.2024

07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
01.09.2024 15.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
01.09.2024 10.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
29.08.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
08.09.2024 18.00Neliakselisen puutavara-auton omapaino ja kuormatilan koko ovat ratkaisevassa asemassa.
08.09.2024 17.00Mutta mistä mahtaakaan johtua tolppaporkeuksien hurjat erot ???
08.09.2024 15.00Puutavarapankkojen tolppapituudet kasvaneet merkittävästi
08.09.2024 13.00Metsäteollisuuden vaatima pankkojen minimi runkokorkeus on 12.0cm.
08.09.2024 12.00Sinkkipankkomallistomme kehittyy maailman kattavimmaksi pankkomalliksi.

Siirry arkistoon »