Reijo Liimatainen - Teräsmiesten Teräsmies.

30.07.2024 7.00

Raahelaisia Rautaruukkia ja Miilukangasta palvellut Reijo Liimatainen oli todellinen Teräsmiesten Teräsmies. Reijon ideoimana syntyi Ruukkille nauhaterästen suorasammutuslinja, josta valmistui ultralujaa - aikansa lujinta terästä. 



Jos on olemassa keksijänlahjoja kantava geeni, niin Liimataisen suvussa sellainen varmasti on. Jo Reijo Liimataisen isä oli oman tiensä kulkija ja ideoija, jota kotikylällä kutsuttiin patentti-Liimataiseksi. Idearikkaille ihmisille naureskellaan helposti. Jotta luova ihminen uskaltaisi tuoda ideansa julki, tarvitaan kannustava ympäristö – tai ainakin hurjasti rohkeutta.

Teräsmiesten Teräsmiehet.      Teräsmiesten Teräsmiehet.

Rohkeutta ja rämäpäisyyttä vaati myös suorasammutettujen terästen kehitystyö. Suorasammutuksessa punaisena hehkuva teräsnauha jäähdytetään vedellä nopeasti, jolloin teräksestä tulee kovempaa ja lujempaa kuin tavallisesta teräksestä.

Idea suorasammutuksen käytöstä syntyi 1980-luvulla.

Teräsmiesten Teräsmiehet.

Monien vaiheiden jälkeen idea sai kokeiluluvan, siihen mennessä myös Reijon poika  Tommi Liimatainen oli valmistunut yliopistosta ja aloittanut Ruukilla tuotesuunnitteluinsinöörinä. ”Ensimmäisessä tuotantokokeessa valssarit säikäytti kova ryminä, mutta kaikki meni onnellisesti”. Kun kelat saatiin käsiin, ne leikattiin arkeiksi. ”Teräs näytti yllättävän hyvältä. Se pysyi hyvin suorassa ja pinta oli paljon sileämpi kuin perinteisesti karkaistussa teräksessä. Iskusitkeys oli moninkertainen odotuksiimme nähden”, Tommi muistelee. Sitkeys riitti 60 asteen pakkasessakin. Osoittautui, että terästä voi suorakarkaista ja kelata nauhakelalle. Tulos vastasi nykyistä Optim 900QC-tuotenimellä valmistettavaa teräslaatua, ja tästä alkoi myös Raex-kulutusteräksen kehitystyö.

Reijo palkittiin prenikalla ja lopputilillä.

Teräsmiesten Teräsmiehet.

Reijon kiitokseksi jäi Ruukilta prenikka ja lopputili, mutta Teräsmiesten Teräsmies jatkoi rakastamaansa kehitystyötä metalliteollisuuden hyväksi, siirtyen naapuriin Miilukankaalle, missä pääsi kehittelemään entistä vahvempia karkaistuja teräksiä mm. kauhamateriaaleiksi ja panssariajoneuvoihin.Lisäksi Reijo kehitteli aktiivisti kiväärikaliiberin panssariluoteja.

Kuvahaun tulos haulle panssariajoneuvo etelä afrikka'

Reijon poika Tommi ja tuotantoryhmä palkittiin kehityspalkinnolla ja jatkavat edelleenkin teräksistä kehitysryötään Raahessa , nyt yrityskaupan myötä SSAB:n palveluksessa.

Ultralujat aiheuttivat liikehdintää omistuspohjissa.

Ruukki muuttui SSB:ksi = Mönkäre!!!!

Kiinnostus ultralujiin teräksiin ja teräsosaamiseen on maailmalla kova. Tämä kiinnostus toi yrityskauppoja , joissa nämä Raahen teräksen erikoisosaajat joutuivat tietoineen naapurimaan  omistukseen ja määräysvaltaan.XXhj.30.7.2024

08.02.2025KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
09.02.2025 7.00Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
09.02.2025 3.00Olemmeko jäämässä puutavaran korjuu-, ja kuljetuslaitteitten tuotteistamisessa 100%:sesti muovittomiksi maapallon kolmoseksi???
09.02.2025 0.07Ruostuvat ja irtoilevat muovipinnoitteet siirtymässä historiaan koko raakapuun korjuu-, sekä kuljetusketjun osalla jo lähivuosina - ja luontokin kiittää !!! l
08.02.2025 18.00100%:nen muovittomuus on tuleva vaade koko sellunkeittoon suuntautuvassa raakapuun käsittelyssä myös meillä täällä KotiSuomessamme..
08.02.2025 17.00100%:nen muovittomuus raakapuun maantiekuljetuksissa.
08.02.2025 15.00Tolppienkin tuottavuus ja turvallisuus tärkeitä
08.02.2025 13.00Pankot, ja pankkorunkojen korkeudet.

Siirry arkistoon »