Alumiinipankot eloksoituina ja teräspankot kuumasinkittyinä ovat ainoat vaihtoehdot muovittomiksi kuormatiloiksi.

17.08.2024 13.00

Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia.

Kehitin vuonna 1976 täysalumiinisen alumiinipankkomalliston ja keksin sille nimeksi "Alukarikka". Tuohon pankkomalliin kehitin myöskin teipitykset, joissa luki pankon nimi "ALUKARIKKA". Teipit valmisti Seinäjoella Painotulva, ja etsi siihen lujaliimaisen reaktioteipin , luvaten sille pysyvyystakuun pankoille tekemissäni suojaisissa teippiurissa: - "Ne ovat siinä nyt lujassa, kuin kuppa Intiassa".

Exte 54-2 karhuketjupankot.



Muutamaa vuotta myöhemmin aloitin Tehdaspuun operaatiopäällikön Hannu Huotarin vaatimuksesta kehittää laukaistavia karhuketjuttomia teräksisiä puutavarapankkoja. Nämä pankot olivat tuolloin maaleiltaan vielä muviittomia , ja mainosnimikin  tehtiin sabluunalla , ja nekin täysin muovittomasti tuon ajan lyijymaalilla.- Teräspankot olivat silloin vielä 100%:sesti muovittomia, mutta pian kiellettävillä myrkkymaaleilla maalattuja.

Huttusen erkin alumiiniSisu = kevytSisu.

Myrkkymaalikielto toi kaikkialle muovimaalit , joitten pysyvyys oli aluksi kertaluokkaa lyijymaalia heikompaa, johtuen maalauksista  ilman pohjamaaleja, ja tiesuolojen läpitukeutuvuudesta. Nämä vaikeudet koskivat tuolloin koko runkorakenteiden maalauksia, ja muovitarjontaa pahensivat pankoissa jo tuolloin sabluunakäytön korvanneet käytössä irtoilevat muoviteipit.

Kotelorunko ja ilmajouset  ja Venäjänajot olivat rohkeaa, mutta 100%:sesti onnistunut veto.

Muoviteipi tulivat, ja niitten pysyvyys suojaamattomissa paikoissa muovimaalisilla pinnoilla oli  riskitekijä ja käyttöolosuhteet huomioiden selvästikkin alle työn tarvitsevan vaatimustason. Muoviteipit pankoissa olivat tuolloin työn ja liikenneturvallisuuden kannalta täysin tarpeettomia "turhakkeita", jota minulle korosti tuo Markku Kalliolta saamani muistutus: - "Heikki, mieti ihan itse, ja aivan omalla päällä, missä puunajossa teippejä tarvitaan"??!!??XXhj.17.8.2024



-Muoviset nostokoukut, liinat,
ja -muovimaalit, sekä -teipit
jäävät pois tuotannostamme 2024.

07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-

Siirry arkistoon »