Pankkojen 100%:set liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu - artikkeli vuodelta 2013

28.09.2022 17:00



Volvoyhdistelmän koko paketti pysyi turvallisesti kasassa koko
sokkijarrutuksen ajan. -Viimehetken väistöliikekin onnistui,
pelastaen henkilöauton kuljettajan vakavammilta vaurioilta.

Tarkkaavainen nopeasti reagoiva ammattkuljettaja,  Volvon jarruavustajat ja Terminator –pankkojen liukuesteet. Nämä kolme asiaa pelastivat kolmion takaa täydessä lastissa olleen puutavarayhdistelmän alle tulleen nuoren autoilijan hengen Pohjois-Pohjanmaalla. 

Pekka Inkala Oy ajoi puuta Oulun alapuolella pääasiassa UPM:n Pietarsaaren tehtaalle. Autona oli vuonna 2013 hankittu kolmiakselinen Volvo ja vuodenvaihteessa yritys hankki uuden viisiakselisen Jyki –perävaunun. Koko yhdistelmä on varusteltu Terminator XXL –pankoilla.

- Hankimme ensimmäiset Terminatorit kärryymme vuonna 2012 ja siitä asti olemme niitä käyttäneet. Kuormatilan eteen tehty kehitystyö näkyy pankoissa ja nyt kokonaiskuormalakimuutosten jälkeen hyöty niillä ajettaessa on ollut iso, kertoo Pekka Inkala.

Iso kuormatila ja kevyet, kestävät pankot eivät ole kuitenkaan Inkalan mielestä Terminatoreiden paras ominaisuus.

- Pankkojen 100%:set liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu. Tolpissa oleva liukuestepinta ja pankkorunkojen rautahampaat ovat asioita, jotka pitäisi löytyä automaattisesti jokaisesta pankkomallista. Nuo tekijät pitävät nipun paikallaan kovissakin rysäyksissä.

Hengenlähtö senteistä kiinni

Kovasta rysäyksestä yrityksessä on yrityksessä  omakohtaista kokemusta viime kesän lopulta. Yrityksen kuljettaja oli tuttuun tapaan viemässä täyttä puukuormaa Pietarsaaren tehtaalle kun kolmion takaa ilmestyi eteen henkilöauto.

- Auto tuli suoraan yhdistelmän eteen ja hätääntynyt henkilöauton kuski tilanteen huomatessaan pysähtyi keskelle oikeaa kaistaa. Volvon jarruavustajat (Emergency Braking System) reagoivat nopeasti ja yhdistelmä teki täysjarrutuksen 80 kilometrin tuntivauhdista, kertoo Inkala.

Henkilöauto oli sen verran lähellä että törmäystä ei voinut mitenkään estää. Kuljettajan nopea reagointi kuitenkin säästi lopulta suurella todennäköisyydellä ihmishengen.

- Kuljettaja ehti väistää poliisiraportin mukaan noin 50 senttiä oikealle ennen törmäystä. Tämä mitta osoittautui vastapuolen osalta erittäin tärkeäksi, sillä kuorma-auton nokka osui suoraan kuljettajan penkin taakse. Törmäys oli niin kova että auto katkesi keskipalkin kohdalta kahtia ja auton takaosa romuttui täysin.

Hengenlähtö oli siis enemmänkin vain millimetreistä kiinni.

- Todellakin, kuljettaja jäi onneksi auton etuosaan, törmäys vei mukaan kuljettajan penkin selkänojan, mutta kuin ihmeen kaupalla kuski selvisi mustelmilla ja lyhyellä sairaalakäynnillä.

Inkala itsekään ei ollut uskoa tilanteessa käynyttä onnea todeksi.

- Kun kuljettaja soitti ja kertoi tapahtuneesta, olin täysin varma että henkilövahinkoja on tullut. Osaava ammattikuljettaja, toimivat lisälaitteet ja liukuesteet pankoissa säästivät isommilta vahingoilta, kiittelee Inkala.

Liukuesteet pitivät niput paikallaan

Kun tilanne onnettumuuspaikalla rauhoittui, oli aika tutkia vahinkoja tarkemmin. Terminator –pankkojen liukesteiden tuoma lisäturvallisuustekijä huomioitiin nopeasti.

- Vaikka yhdistelmä oli täydessä kuormassa ja juuri tehnyt täyden hätäjarrutuksen 80 km/h nopeudestä törmäten samalla henkilöautoon, oli noin 16 tonnin painoiset puutavaraniput pysyneet lähes liikkumatta paikallaan. Tämä kaikki oli pankkojen tolppien liukuesteiden sekä runkojen rautahampaiden ansiota. Ainoastaan kärryn ensimmäinen pankko oli hieman kallistunut eteen painon takia, mutta se oikeni saman tien kun kuorma purettiin.

Lähtiessään liikkumaan ja purkautumaan niput olisivat voineet tehdä todella pahaa jälkeä vilkaasti liikennöidyllä maantiellä.

- Mieti, minkälaista tuohoa ne liikkeelle lähtiessään olisivat voineet aiheuttaa. Jo pelkästään niiden raakapaino on 16 tonnia niin kuinka moninkertainen se on tuollaisen törmäyksen voimasta? Terminatoreiden liukuesteet olivat yksi tärkeä turvallisuustekijä edellä mainittujen lisäksi tässä onnettomuudessa.  Mielestäni nuo pitäisivät olla vakiona kaikissa pankoissa.

- Meidän osalta ainakin nämä tuotteet ja laitteet ovat maksaneet itsensä moninkertaisesti takaisin. Jos yksikin ihmishenki pystytään säästämään, olemme siitä kiitollisia. Turvallisuus on aina ykkösasia, päättää Inkala.

XXhj- artikkeli vuodelta 2013:
Tämän jälkeen lisäsimme pv.etupankkojen
tuplakiinnikkeet vakioksi XXL mallistoomme.

05.12.2022 7:00Terminator XXL pankkomallistojen peruspaketit ovat nyt kasassa poistettavaakin on = teipit..
05.12.2022 3:00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
05.12.2022 0:07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
04.12.2022 18:00Kuumasinkitys suunnittelun ja valmistuksen kannalta
04.12.2022 17:00Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
04.12.2022 15:00Kuumasinkitysprosessi.
04.12.2022 13:00Purkukonekouria on monia malleja, joista suuri osa onnistuu kuumasinkitä liki sellaisenaan.
04.12.2022 11:00Puuravarayhdistelmän kuormaimen muuttaminen riittävän muovittomaksi onnistuu helpolla.
04.12.2022 10:35KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
04.12.2022 9:00Puutavarayhdistelmässä on kuormatila ja etuseinä muoviton - vain koura korjataan.

Siirry arkistoon »