Mikä on tuottavin ja käytännöllisin puutavarayhdistelmän varustepaketti ???
11.06.2024 15.00
Nyt arvioimme Suomen raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muovimäärää , josta osa irtoaa ja kulkeutuu teollisuuslaitoksille, ja osa siitä eteenpäin kohti sellukattilaa. Muovi aiheuttaa selluteollisuudelle miljoonavahinkoja, ja raakapuun korjuu-, ja kuljetusketju on vielä koko Euroopassa muovista puhdistamatta. - Hake., ja sahapurukuljetuksiin on sensijaan jo tarjolla 100%:sesti muovittomia ratkaisuja.
Muovipinnoitetta ja / tai muovisia teippejä käyttävät:
-Kaatokoneet -Ajokoneet -Kuorma-autot -Junat -Lastaus-, ja purkukoneet
Karkea-arviona meillä on raakapuun korjuu-,ja kuljetusketjussa irtoamisalttiita muovipinnoitteita tonneittain:
- Kaatokoneet n.2000kpl a 2.5kg yht 5tonnia - Ajokoneet n.2000kpl a 10kg yht 20tonnia - Kuorma-auto n.2000kpl a 10kg yht 20tonnia -Junavaunut n.2500kpl a 10kg yht 25tonnia -Last.+purkuk.n.5000kpl a 10kg yht 50tonnia Karkea-arvio koko ketjun muovim. yht.120 tonnia
Tuo n.120 tonnia on vaurioalttiissa laitteissa, kuten kaatopäissä, ajokoneen kuormatiloissa puutavarauhdistelmien kuormatiloissa ja lastaus-, ja purkukoneissa.
Tuosta 120 tonnista voidaan arvioida irtoavaksi 10-20 % muovimaalia ja muoviteippejä 5 vuodessa josta 10-20% kulkeutuu kohti sellukattilaa = minimi 1200kg/5vuotta = 240 kg/vuosi.
Sellunkeittoon suuntautuvat määrät eivät ole suuria. mutta kun tehtailla on kielletty karkkipaperien ym. heittely tehdasalueille , on raakapuuketjusta tuleva muovimäärä taatusti suurimman riskin aiheuttaja , vaikka selluun eksyisi vain 1% / vuosi.
Ps. Tämä tekemäni arvio on siis karkea-arvio. ja määrät pyritty pitämään alakantissaan. Se kuitenkin osoittaa korjuu-,ja kuljetusketjun aiheuttaman muoviriskin kokoluokan perillä sellutuotannossa.
Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|