Kuorman varmistaminen.

08.05.2024 11.00

76 tonninen tukkikuormassa.

Kuorma tulee varmistaa siten, että se pysyy paikallaan 8 m/s2 hidastuvuudessa eteenpäin ja 5 m/s2 hidastuvuudessa taakse ja sivuille päin.

- 8 m/s2 hidastuvuus eteenpäin : Vaatimus on haastava ja se ei täyty sileätolppaisilla pankkomalleilla ja  tämän esityksen mukaisilla sidontavaatimuksilla kaikilla raakapuulajikkeilla sekä  keleillä . 
- 5 m/s2 hidastuvuus sivuillepäin: Vaatimuksen hidastuvuus täyttyy hyväksyttyyn  lujuusluokkaan kaikilla pankkomalleilla jo ilman sidosvoimien huomioimistakin.
- 5 m/s2 hidastuvuus taakseppäin : Vaatimus on haastava ja se ei välttämättä täyty sileätolppaisilla pankkomalleilla tämän esityksen mukaisilla sidontavaatimuksilla kaikilla raakapuulajikkeilla ja keleillä . 

¨'

Auto: Vetoauton pankkojen kiinnitys alustaan antaa omat haasteensa hidastuvuuksille  , sekä eteen-, että taakseppäin. Pankkojen liikuteltavuus purkukoneitten vaatimusten mukaan sekä eri nippupituudet tekevät pankkojen liikuttelemisen monesti lähes välttämättömäksi. Käytännössä auton neljästä pankosta kaksi , tai joskus kolmekkin on liikkuvia , joko kitka-, tai liukukiinnikkeillä. vain osa on kiinteinä/kiinteän esteen takana.

- Suojaseinäuudistus tuo korjausta hidastuvuusvaateeseen eteenpäin , mutta taakseppäin hidastuvuuden täyttäminen vaatii kunnon sidoksia ja automaattikiristimiä kaikille siteille.
- Vetoauton osalla suurimman heikennyksen/rasitteen aiheuttaa kuormaan upotettavat nosturimallit. Yksittäisten puitten nippusidonta on joskus mahdotonta suorittaa edes välttävästi. 

- Kuormasiteitten kiinnitys on tehtävä ajoneuvon runkoon, ei liikkuviin pankkoihin.

Perävaunu: Perävaunun nippusidonta ja pankkojen kiinnitykset vaativat monelta osin muutoksia ja selkeitä ohjeita.Valtaosa perävaunuista on varustettu kahdeksalla pankolla, joista kolme on epämääräisten kiinnitysten varassa – monesti täysin vapaasti liikkumassa etu-,takasuunnassa.



- Perävaunun etupankko ottaa nykyjärjestelmissä vastaan jarrutuksessa moninkertaisen kuormituksen. Se on oltava kiinteän esteen takana , sekä eteen-, että taakseppäin. Lisäksi pankkokiinnikkeet on oltava lujuudeltaan vähintään tuplat perusvaatimuksista.
- Perävaunun kakkos-, kolmos-, ja nelospankko ovat pääosin liikkuvia/liikuteltavia. Nippujen liikkumisen estäminen vaatii erityistoimenpiteitä nykykäytäntöön verrattuna. Jokainen nippu on oltava riittävän monen kiinteärajoitteisen pankon varassa.
- Perävaunun takapään neljä pankkoa on hydraulikelkan päällä aina kiinteästi kiinnitettyinä. Kelkka on hydraulisylinterin ja hydraulijärjestelmän varassa. Siirtolaitepaketti on aina oltava varustettuna lukkoventtiinillä.

Yhdistelmän nippujen  turvallinen sidonta vaatii turvallisesti toimiakseen vastuullisen kuormauksen sekä kuormamuodon ja automaattikiristeisen sidontalaitteiston käytön.- Lisäksi 100%:sista pankkojen liukuestepinnoista on monesti ratkaisevan suuri apu.XXhj.15.9.2022




Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 8.00Patentoitu triplakiinnikkemme poistaa pankkomelun kokonaan.
27.07.2024 7.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätö portaalla on esimerkki XXL-miesten pankkojemme kehitystyöstä, - mutta onnistummeko tekemään triplamme nyt = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla

Siirry arkistoon »