Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.

20.03.2024 15.00

Kaikissa Terminator XXL pankkomalleissa on huomioitu asetuksen 940/1982 ja uuden 1.4.2021 kuormatilalain asettamat vaatimukset puutavarapankooille, niitten kiinnityksille ja kuormansidonnalle. - Nippusidonta on vastuullinen kokonaispaketti, joka muodostuu sidosten lujuuden  lisäksi niiten kiristysvoimista, kitkapinnoista, kuorman muodosta ja pankkokiinnityksistä + kaiken lisäksi tietenkin myös pankkorakenteitten törmäyskestvyydetä.

Rautahammastukset pankkorungoissa.



Asetus 940/1982 asettaa vaatimuksen, jossa pankkorungoille on määritelty kuorman liikkumista estävä vähintään 10 mm korkuinen liukuestesermi. Terminatormallistossa rungon liukuestepinnan sermin korkeus on 12 mm ja se on lisäksi varustettu kitkavoimia tehostavalla ja puuhun lujasti pureutuvalla rautahammastuksella.

Liukuesteet myös tolpissa.



Terminatorpankojen tolpissa on terävät liukuestesermit koko kuormatilan (tolpan) pituisina. Tolppien liukuestepinnat pureutuvat puutavaranippujen ulkoreunoihin estäen niitten liikkumisen jarrutustilanteissa yhdessä asetusten mukaisen kuormansidonnan kanssa. 

Ketjupuikkareille asennuspisteet valmiina ja nostokoukut vakiona.



Kuormasidonnassa ketjusidonta on saanut käyttäjäkunnan hyväksynnän ja on nyt selvästi suosituin ja sen osuus kasvaa nopeasti. Terminatorpankkomallistossa ja markkinoinnissa on huomioitu nämä muutokset lisäämällä tolppiin valmiit ketjupuikkareitten asennuspisteet. Lisäksi pankkotoimituksiin kuuluu aina vakiona ajoneuvojen tarvitsemat ketjupuikkarit sekä XXL nostokoukkusarjat.

Sidontaketjujen kiinnityspisteet pankoissa vakiona.



Terminatoreitten pankkorunkojen päissä on valmiina asennusreijät sidosketjujen kiinnityslevyille, ja tai pika-avauslaitteille , joita käytetään kiinteissä pankoissa automaattikiristimien yhteydessä.

Perävaunun etupankon tuplakiinnike.



Perävaunun etupankko on sekä jatkettavissa, että kiinteissä perävaunuissa kiinnitettävä siten, että se kestää takana olevien liukuvien pankkojen tuomat lisärasitukset ääritilanteissakin. Tähän on kehitetty Terminator "tuplakiinnike" , joka ottaa tukivoimat perävaunupalkin molemminpuolisesti ja sen kiinnitys pankkorunkoon kestää kaksinkertaiset rasitukset, verrattuna peruskiinnikemalliin.

Triplavaimentimet auttavat iskukuormissa.



Terminatorpankkojen alakiinnikkeissä on triplavaimentimet, jotka ottavat vastaan värinävaimennusominaisuuksiensa ohella myös iskukuormituksia. Jousto tuo kaivattua jarrutusmatkaa erikoisterästen jouston llisäavuksi. - Porrastetun jouston avulla pankkokiinnike on säädettävissä haluttuun kireyteen.

Alumiiniset jarrulevypinnat kuormatta liikkuvissa pankoissa.



Puutavarayhdistelmässä on sekä kiinteitä, että liikkuvia/liikuteltavia pankkoja.Terminatoreitten kiinnityksissä  suosittelemme  niihin pankkoihin, joita liikutetaan ilman kuormaa , kitkaa lisääviä alumiinilevyjä ja vain kuormattuna liikkuviin pankkoihin liukumuovilevyjä. Lisäksi suosittelemme  kaikkiin pankkoihin pankkoasennusta, jossa pankkojen  eteenpäin liikkuminen on estetty/varmistettu kiinteällä esteellä.

Triplavaimentimet tehostavat pankkojen paikoillaanpysymistä.



Terminatoreitten triplavaimennin on säädettävissä tarkasti pankon käytön mukaisesti. Välyksen poiston lisäksi niillä säädetään pankolle sopiva kireys kiinteästä liukuvaan ja sille välille.

Keskikiinnitykselle ja kourallasiirrolle asennusreijitys.



Puutavarapankot kiinnitetään mahdollisuuksien mukaan aina siten, että ne eivät liiku paikaltaan ajotilanteissa. Terminatoreitten pankkorunkojen keskellä on asennuspaikat pankkojen vakiona toimitettaviin keskikiinnikkeille, sekä niitten kiinnityksiin alustan siirtolaitteisiin ja pankkojen nosturin kourasiirrolle.

Lisäksi valmisreijityksellä on huomioitu perävaunun siirtokelkan keskipankkojen vaatima "rotanloukkulukitus" sekä etupään siirtorautojen kiinnityspisteet.XXhj.20.3.2024

---------------------------------------------------------

Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Heikki JokelaMuovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.
   Heikki Jokela 050 4129 024
            Asiantuntija:
     -Puutavarayhdistelmät-

================================

Tehokkaat liukuestepinnat vaativat tehokkaat pankkokiinnitykset - se on meillä vakiotoimituksissa.

Ps. Perävaunun etupankolle kohdistuu pahimmillaan jopa nelinkertainen kuormitus, joka on huomioitu 50%:lla kasvatetulla kiinnikepulttien momenttivälin kasvulla, sekä tupapulttimäärällä kaikissa pv. etupankoissamme.- Suosituksemme perävaunupankkojen asennuksessa on lisäksi etupankon molemminpuolinen kiinteä este, jolla estetään pankon liike jarrutuksissa, ja törmäyksissä, sekä erteen-, että taaksepäin.

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.

Siirry arkistoon »