Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.26.03.2024 13.00
Suomalaisissa raakapuuvaunuissa on 100%:sesti liukuesteelliset ja tilavat sekä kevyet ultralujista teräksistä valmistetut puutavarapankot. Niitten toimivuus yhdessä puutavara-autosiirtojen kanssa on esimerkillisellä tasolla.- Junakuljetusten kilpailukyky on kovalla tasolla ja siirtomäärät lisääntyy tasaisesti koko Suomen alueella. Alkuperäiset "lavettivaunut" varustettiin ultralujateräksisillä ja täysin uuden tekniikan pankoilla, jotka olivat alkuvaiheessa siirrettäviä, ja monien puumittojen sekä mielipiteitten vuoksi ne olivat pääosin aina vikapaikoillaan seuraavan automiehen tarpeisiin sopimattomat. Siirtely oli vaikeaa ja apumiehen tarve olikin enää pääosin pankkosiirroissa ja sidonnassa. - Tuo vaati korjausta , niin siirtely, kuin sidontakin. "Lavettivaunut" kehittyivät kuormatiloineen vuosien saatossa "paukku ja pupu" periaatteella tasatahtiin puutavarayhdistelmien kantavuuksien ja kuormakokjen kanssa. Tehokkaimmat kuljetusketjut muodostuivat junavaunujen kanssa identtisustä autoyhdistelmistä ilman turhia pankko-, ja autosiirtoja sekä vain vaunuletkan etunippujen sidonnalla. Junakuljetusten kilpailukyky on Suomessa huipussaan , johtuen monien työvaiheitten muuttumisesta tarpeettomiksi ja se pystytään nykypäivänä tekemään tehokkaasti, nopeasti ja turvallisesti ilman ylimääräistä henkilökuntaa ja jatkuvana puutavaravirtana kannolta tehtaalle.- Sp,Sps,Spa ja Spar mallisto on kuormatilapituudeltaan ja kuormatilan poikkileikkaukseltaan, sekä kantavuudeltaan ihanteellinen Terminator kuormakoon puutavarayhdistelmälle.XXhj.26.3.2024 |