Attikkelisarja pankkokiinnikkeistämme: - "Mistä sitten tuli nuo kaikki pankkojen siirtelyn tarpeet"???

25.11.2022 15:00

Historic,veteraanikuorma-autot | ammattilehti.fi

Puutavarapankot olivat "aikojen alussa" kiinteästi paikoillaan, ja niitä ei tarvinnut siirrellä. - Mutta mikä toi tuon pakollisen siirtelytarpeen ???

Metsätyö

Puutavara oli aikoinaan metristä, kaksimetristä , ja tukkia. Metriset ja kaksimetriset ajettiin etu-, ja takaseinällisillä lava-autoilla poikkipäin ja tulit kulki erillisiöllä tukkiautoilla. 60/70 luku toi kaikki siittettävät puut samoihin automalleihin ja lyhin sulli oli kakkonen, propsit jäi unholaan ja pitkä puu oli tukkia, ja pankot oli laukaistavia ja putku tapahtuikin pääosin niillä.

Propsikuorman tekoa Mercedes-Benz esittelyautoon 1960-luvun lopulla |  ammattilehti.fi

Seuraava kehitysvaihe olikin jo purkukoneitten tulo, ja siirtyminen hiljalleen nykytilaamme, kun kakkosen korvasi kolmonen ja ranka tukki pysyy edelleen tukkina, jonka mittavaihtelu on kohtalaisen suuri.- Tapahtumat sioittuvat 70-90 luvuille. 

Historic,veteraanikuorma-autot | ammattilehti.fi

Kaksimetrinen jäi kokonaan pois puunajosta, ja kolmonen vaati autoon neljä. ja perävaunuun vähintäänkin kuusi poikittaispankkoa. - Tullitällisiä 2+4 yhdisrelmiä ei juuri ollut enää lainkaan.Lisäksi apumiehet siirtyivät puunajon historiaan ja pankot siirreltiin lopuksi  hydrauliikalla.

Historic,veteraanikuorma-autot | ammattilehti.fi

Nämä muutos sekamelskat ovat vaatineet jatkuvaa, jopa kuormakohtaisia pankkosiirtelyitä, ja siihen on kehitetty ratkaisuja , jotka kiinnikkeitten osalla ovat olleet kiinteitten pankkokiinnitysten lisäksi pikakiinnikkeitä ja liukukiinnikkeitä. 

Suomen pohjoisin puutavara-auto operoi Enontekiön Kuttasesta käsin |  ammattilehti.fi

Pikakiinnikkeet ovat pankkokiinnikkeitä, joilla pankko lukitaan epäkeskolla kiinteästi siirron jälkeen paikoilleen. Liukukiinnikkeitä ovat pankkojen kiinnikkeet, joita käytetään pääosin pankon siirtolaitepankoissa ja yleensä pääosin perävaunuissa, mutta nykyään myös auton siittettävissä kiinnikkeissä. XXhj.25.11.2022

Seuraavaksi:
Kymmenen-, ja kuusipankkoiset yhdistelmät.

31.01.2023 12:00Biotuotetehtaiden analytiikkaa kehitetään merkittävän hankerahoituksen avulla
31.01.2023 9:00Tolppaliukuesteellä on neljä tärkeää puutavarayhdistelmän liikenneturvallisuutta ja tuottavuutta parantavaa tehtävää.
31.01.2023 7:00Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
31.01.2023 3:00Puutavarayhdistelmän aerodynamiikkan kaksi täysin eri perusmuotoa.
31.01.2023 0:0776 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on järkyttävän suuria painoeroja.
30.01.2023 21:12Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76/TimberRoad
30.01.2023 15:00Pankkojen alumiinin eloksointi ja terästen kuumasinkitys on teipittömänä 100%:sesti muoviton.
30.01.2023 13:00Muovipinnoitteita on monen laatuisia, ja monen hintaisia - tässä pikku selkeytys pinnoite-eroista käuttäjille.
30.01.2023 11:00Kuumasinkitys on pienperävaunuissa kaikissa Euroopan maissa ykköspinnoite.
30.01.2023 9:00KATSO TÄSTÄ 27.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsäkone-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »