Attikkelisarja pankkokiinnikkeistämme: - "Mistä sitten tuli nuo kaikki pankkojen siirtelyn tarpeet"???
25.11.2022 15.00
Puutavarapankot olivat "aikojen alussa" kiinteästi paikoillaan, ja niitä ei tarvinnut siirrellä. - Mutta mikä toi tuon pakollisen siirtelytarpeen ???
Puutavara oli aikoinaan metristä, kaksimetristä , ja tukkia. Metriset ja kaksimetriset ajettiin etu-, ja takaseinällisillä lava-autoilla poikkipäin ja tulit kulki erillisiöllä tukkiautoilla. 60/70 luku toi kaikki siittettävät puut samoihin automalleihin ja lyhin sulli oli kakkonen, propsit jäi unholaan ja pitkä puu oli tukkia, ja pankot oli laukaistavia ja putku tapahtuikin pääosin niillä.
Seuraava kehitysvaihe olikin jo purkukoneitten tulo, ja siirtyminen hiljalleen nykytilaamme, kun kakkosen korvasi kolmonen ja ranka tukki pysyy edelleen tukkina, jonka mittavaihtelu on kohtalaisen suuri.- Tapahtumat sioittuvat 70-90 luvuille.
Kaksimetrinen jäi kokonaan pois puunajosta, ja kolmonen vaati autoon neljä. ja perävaunuun vähintäänkin kuusi poikittaispankkoa. - Tullitällisiä 2+4 yhdisrelmiä ei juuri ollut enää lainkaan.Lisäksi apumiehet siirtyivät puunajon historiaan ja pankot siirreltiin lopuksi hydrauliikalla.
Nämä muutos sekamelskat ovat vaatineet jatkuvaa, jopa kuormakohtaisia pankkosiirtelyitä, ja siihen on kehitetty ratkaisuja , jotka kiinnikkeitten osalla ovat olleet kiinteitten pankkokiinnitysten lisäksi pikakiinnikkeitä ja liukukiinnikkeitä.
Pikakiinnikkeet ovat pankkokiinnikkeitä, joilla pankko lukitaan epäkeskolla kiinteästi siirron jälkeen paikoilleen. Liukukiinnikkeitä ovat pankkojen kiinnikkeet, joita käytetään pääosin pankon siirtolaitepankoissa ja yleensä pääosin perävaunuissa, mutta nykyään myös auton siittettävissä kiinnikkeissä. XXhj.25.11.2022
Seuraavaksi: Kymmenen-, ja kuusipankkoiset yhdistelmät.
|