Puutavarapankkojen kuljetuksien polttoainekuluissa pankkotyyppikohtaisia järkyttävän suuria eroja. (Artikkelimme/02.03.2013 9:48)
12.03.2023 19:44
Puutavarapankkojen aerodynaamisten ominaisuuksien suuret erot on todennettu lukuisissa ilmavastustesteissämme vuodesta 1986 alkaen.
 
Polttoainekulutuserot tyhjänäajossa "kanttipankkojen" ja "aeropankkojen " välillä on todettu olevan 10% suuruusluokassa. Se merkitsee tyhjänäajossa 5l /100 km kulutuseroa.
Erot ilmenevät myös pankkokuljetusten aikana.
Kuljetamme puutavarapankot ns.ajosuunnassa, elikkä samassa ilmavirtausten kohtaussunnassa, kun ne puutavarayhdistelmissä ovat.
 Tämä Sisuforest pankkolasti kuluttaa muutaman litran vähemmän, kuin vastaava kuorma alumiinipankkoja ja jokseenkin samanverran enemmän, kuin lasti Terminatoreita.
Kulutuserot Terminator kuormien ja vanhanmallisten vaihtopankkokuormien välillä ovat 4.5 l/100 km - 8.5 l/100km. Tämä siis kuormissa, joissa on 20 kpl pankkoja vieri vieressä ja normaalissa ajosuunnassa.
Kuljetimme aiemmin uudet ja vanhanmalliset käytetyt pankot ajosuunnan poikkisuunnassa 16 pankon erissä . Tuolloin Terminatorlasti kulutti yli 22 litraa sadalla. Samanaikaisesti 16 vanhanmallista alu- ja teräspankkoa kulki nelisen litraa vähemmällä n. 18 litralla.
Pankkomuotoilulla on suuri merkitys polttoainekulutukseen.
Pankkomuotoilulla on suuri merkitys polttoainekuluihin. Se on todettu monissa testeissä ja meidän , jos kenenkään se pitäisi ymmärtää hyödyntää. Mutta mitenkäs kävikään: -Olemme ajaneet Terminator pankkokuormia viiden vuoden aikana noin 500.000 km matkan poikittaisessa vetosuunnassa ja kulutus on ollut siitä johtuen viisi litraa sadalla turhan suuri. Tuo tekee euroina 1.2 € keskilitrahintaan 30.000 € (nyt olisi tuplat = 60.000€). Tyhmyydestä meitäkin sakotetaan!!!
XX Express Heikki Jokela 050 4129 024
|