Volvo luopuu tappiollisesta bussikorien valmistuksesta Euroopassa

17.03.2023 7.00

Volvo_Bus_Factory_India_2012_21.jpg

Volvo Buses muuttaa liiketoimintamalliaan Euroopassa ja soveltaa samaa menestyksekästä mallia kuin useilla muillakin markkinoilla. Tämä tarkoittaa, että Volvo Buses keskittyy tuotantonsa alustaan ja yhdessä ulkopuolisten päällirakentajien kanssa tarjoaa asiakkailleen Euroopassa täydellisen valikoiman kaupunki- ja kaukoliikenteen linja-autoja sekä linja-autoja premium-segmentille. Tämän seurauksena Volvo Buses on päättänyt sulkea päällirakennustehtaan Wroclawissa Puolassa vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Volvo Buses on allekirjoittanut aiesopimuksen toimitilojensa myymisestä Vargas Holdingille. 1,3 miljardin kruunun uudelleenjärjestelyvaraus vaikuttaa negatiivisesti liiketulokseen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

”Liiketoimintamme Euroopassa on ollut tappiollista vuosia. Tällä liiketoimintamallilla, jota käytämme jo nyt menestyksekkäästi monilla markkinoilla, parannamme kannattavuuttamme ja varmistamme pitkän aikavälin kilpailukykymme”, sanoo Anna Westerberg, Volvo Busesin toimitusjohtaja.

Volvo Bus tarjoaa Euroopassa täydellisen valikoiman linja-autoja yhteistyössä valittujen ulkopuolisten päällirakentajien kanssa, varmistaen samalla vahvan käytettävyyden ja korkean turvallisuus- ja laatutason. Tämä antaa Volvo Busesille kevyemmän rakenteen, paremman joustavuuden ja kyvyn vastata paremmin markkinoiden vaatimuksiin ja asiakkaiden vaatimuksiin.

Päällirakentamisen valmistuksen Wroclawissa on suunniteltu jatkuvan vuoden 2024 ensimmäiselle neljännekselle. Eurooppaan tehdyt kokonaiset linja-autotilaukset toimitetaan Wroclawin tehtaalta suunnitelmien mukaan. Volvo Buses tarjoaa jatkossakin täyden palvelun ja tuen olemassa olevalle kalustolle sekä uudelle tuotteelle.

Uusia mahdollisuuksia Volvo Bussin työntekijöille

Volvo Busesin ja Vargas Holdingin välisten keskustelujen jälkeen on allekirjoitettu aiesopimus (LoI), jonka mukaan Volvo Busesin Wroclawissa sijaitsevat toimitilat myydään Vargas Holdingille. Vargas Holding uudistaa ja kasvattaa tuotantolaitosta asteittain. Tuotanto alkaa vuonna 2024 ja laajenee tulevina vuosina. Lol sisältää Vargas Holdingin tavoitteen tarjota työtä osalle Volvon työntekijöistä, osalle jo vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

"Vaikka Vargas Holding tulee toimimaan eri toimialalla kuin meidän, keskeinen tekijä heille on mahdollisuus työllistää organisaatiossamme Wroclawissa työskentelevä kokenut henkilökunta, jota tarvitaan perustamiseen ja tulevaan laajentumiseen", Anna Westerberg sanoo.

Päätös kokonaisten linja-autojen tuotannon lopettamisesta vaikuttaa Volvo Busesin noin 1 600 työpaikkaan, joista noin 1 500 sijaitsee Wroclawissa. Tiedotus ja vuoropuhelu asianomaisten ammattiliittojen kanssa on aloitettu.

”Volvo Buses tekee kaikkensa tukeakseen uskollisia työntekijöitämme, joista monet ovat työskennelleet useita vuosia. Teemme yhteistyötä Vargas Holdingin, kuntien ja muiden tahojen kanssa tukeaksemme ihmisiä uusien työmahdollisuuksien löytämisessä”, Anna Westerberg sanoo.

Volvo Groupilla on edelleen vahva jalansija Puolassa myös tehtaan sulkemisen jälkeen. Yli 2 100 työntekijää työskentelee Volvo Trucksissa, Volvo Construction Equipmentissä ja konsernin tukitoiminnoissa, kuten digitaali- ja IT-, kiinteistö-, henkilöstö- ja kirjanpitopalveluissa.

Päätös ei vaikuta Volvo Busesin tehtaisiin Ruotsissa ja Brasiliassa, jotka valmistavat alustaa ja valmistavat kokonaisia linja-autoja Meksikossa ja Pohjois-Amerikassa, ja ne jatkavat tuotantoa normaalisti.

Uuden liiketoimintamallin käyttöönoton odotetaan vaikuttavan negatiivisesti liikevaihtoon Euroopassa väliaikaisesti siirtymäkauden aikana vuosina 2024 ja 2025. Noin 1,3 miljardin kruunun uudelleenjärjestelyvaraus vaikuttaa negatiivisesti liiketulokseen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Odotettu negatiivinen kassavirtavaikutus on arvioitu olevan noin 1,0 miljardia Ruotsin kruunua, josta suurin osa vaikuttaa vuoteen 2024. Valmistuttuaan siirtymisen uuteen liiketoimintamalliin odotetaan tekevän Euroopan linja-autoliikenteestä kannattavaa.

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla

Siirry arkistoon »