TimberMaxx pankkomalliston kehitys herätti kuormakoon kasvatukseen ensimmäisenä Exten S-mallistollaan.
26.05.2023 18.00
TimberMaxx pankkomallistomme oli ensimmäinen täyden uuden tekniikan pankkomalli, joka kehitettiin tulevia Metsäteollisuuden muovittomuusvaatimuksia silmällä pitäen, samalla TimberMaxx mallistoa kehitettiin kuormatilan maksmoimisen kannalta. Tuohon irtotolppapankkomallien kehitystyöhön lähti ensimmäisenä ruotsalainen Exte kehittämällä uuden kuormatilatekniikan S-malliston.
Exte S-mallisto onkin totuttuihin alumiinipankkomalleihin verrattuna aivan omassa tilavuusluokassaan, mutta sen paino kasvoi selkeästi ohi TimberMaxxien ja alumallistojen. Painon kasvu johtui tolppalevityksen, ja kuormatilakoon kasvattamisen vaatiman kavennuksen aiheuttamista lattavahvikkeista, jotka samalla tulivat kiireellä markkinoille tuodun Exte S-malliston kestävyyden kohtaloksi.
Exte S- mallistoa rasitti myös sinkkipohjamaalittoman muovipinnoitteen irtoaminen, ja nopea ruostuminen käytössä.- Näitä pinnoitevirheitä teimme aikanaan mekin, kun otimme muovipinnoitteen käyttöömme koko Mansikkasaaren apurunkovarusteitten ja pankkojen tuotannossa 80-luvun lopusta alkaen. - Tuolloin muovipinnoittaminen oli uutta, ja tuohon samaan miinaan ajoi silloin koko auto-, ja perävaunuteollisuus.
Exten S-mallisto sai nopeasti seurakseen Exte konsermin Maxmolaisen Alucarin irtotolppamallin Eaglen, joka oli kopioitu TimberMaxx pankkomallistamme, mutta siihen oli lisätty lujuutta heikentävät tolppien sisäpuoliset vahvikkeet, tolppaholkkivahvike, ja sisäpinnan liukuesteet eliminoiva lattavahvike.- Nämä Exte S-malliston kehittämät "proteesituet" koituivat myöhelmmin myös kiinteitten jäljitelmäpankkomallien lujuuden kohtaloksi Suomessa.XXhj.26.5.2023
Seuraavaksi la 27.5.2023 : Kiinteätolppaiset Terminatorit saivat jäljitelmikseen "perässähiihtäjät" kaikkine Exte S-malliston "proteesitukineen" ja muoviteippeineen Suomen ,sekä Balttian markkinoille.
|