Päästöttömät kuljetusketjut

21.05.2023 7.00

Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin Liikenne ja logistiikkavaliokunnan kokouksessa Saara Jääskeläinen Liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoi EU:n raskaan kaluston raja-arvoasetuksista ja päästövähennystavoitteista uusille raskaan kaluston ajoneuvoille. PP Kuljetuslinja Oy:n Ari Torvinen avasi ajoneuvojen seurantajärjestelmän hyötyjä ja SSAB-Tibnorin Sami Nummela kuljetusketjun päästöttömyyttä.

Sami Nummela

Päästöttömyyden tarkoitus ei ole, että jättäisimme kuljetukset tekemättä, vaan tavoite on tarkastella sopivimpia ja hiilineutraaleja kuljetusmuotoja. Komission tavoitteena on, että tulevaisuuden rekat ovat joko vety- tai sähkökäyttöisiä. Harmiksemme näyttää, että biokaasu ja maakaasu on unohdettu.

Digitalisaatio edistää logistiikka- ja kuljetusalan kehitystä. Eri ohjelmista saatavan tiedon kerääminen yhteen mahdollistaa seurannan ja lisää turvallisuutta. Tuloksena ovat paremmat täyttöasteet ja vähähiilisemmät kuljetukset. Kuljetuskalustosta saatavan tiedon avulla voidaan koko toimintaa ajatella uudella tavalla.



Ajoneuvopaikannuksen avulla reittien optimointi edistää toimitusketjun laatua, luotettavuutta ja kustannustehokkuuden paranemista. Ajotapaseurannan sekä autojen käyttö- ja huoltotietojen avulla voidaan seurata ajotavan merkitystä polttoaineen kulutukseen ja päästöihin sekä suunnitella optimaalisia huoltoaikoja. Eri tutkimusten kautta on tunnistettu seurannan ja ajotavan muutoksen vähentävän huomattavasti polttoaineen kulutusta. Pitkien välimatkojen maana, ajotavan muutoksella on suuri vaikutus myös päästöihin.

Tähänastisista pisimmälle nkehitetty aeroyhdistelmä vuodelta 1991

Lisäksi vähähiilisyyden edistämisessä ajoneuvojen ja päällirakenteiden massojen sekä aerodynamiikan kehittämisellä on merkitystä päästöjen vähentämiseksi.

SSAB

Uusien teknologioiden käyttöönotto ja kehittäminen tulevat nostamaan kuljetusyritysten investointitarpeita. Pääomakustannukset ja mahdollisuus hankkia uusia ajoneuvoja ovat haaste, Suomen yritysten ollessa eurooppalaisia kuljetusyhtiöitä pienempiä. Investointikustannusten sijasta on hyvä tarkastella elinkaarikustannuksia, joiden vähentämisessä oman massan keventäminen ja aerodynamiikan parantamisen roolit ovat keskeisiä voimalinjariippumattomasti.

Strenx® korkean suorituskyvyn teräs puutavarapankoissa - SSAB

Haasteita riittää; kaluston saatavuus, kalliimpi hinta, huoltavaa korjaamoa ei ole välttämättä helppo löytää ja kuljetusten ollessa aina asiakaslähtöisiä, latauspisteiden sijainnit asettavat reititykselle ongelmia.

Aerodynaamisiin vastusvoimiin vaikurtaa otsapinta, muoto ja virtausnopeus.

Matkalla kohti päästötöntä kuljetusketjua, kannattaa myös kysyä, miten huoltovarmuutta hoidetaan täyssähkö Suomessa, mikäli jokin lamaannuttaa yhteiskunnan toimivuutta.

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 8.00Patentoitu triplakiinnikkemme poistaa pankkomelun kokonaan.
27.07.2024 7.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätö portaalla on esimerkki XXL-miesten pankkojemme kehitystyöstä, - mutta onnistummeko tekemään triplamme nyt = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla

Siirry arkistoon »