Me TimberMaxx - ja Terminator miehet olemme ottaneet selluteollisuuden muovittomuusvaateet todella vakavasti.07.03.2025 13.00
Korjuu-, ja kuljetusketjun "muovinsyöttö" alkaa kannolta ja jatkuu koko matkaltaan sahoille, ja sellutehtaille. Muovia irtoaa tonneittain ja sitä pääosiltaan luontoon, ja pieniltä osin myös tehtaille, ja pahimmillaan jopa perille sellukattilaan.
Muovittomuusvaateet ovat olleet kaikkien valmistajien tiedossa jo kymmeniä vuosia. Muovittomuus on toteutettu kiitettävästi sahoilla, sellutehtailla , sekä hakkeen ja purun ajojen kuormatiloissa. Sensijaan lastaus, ja purkukoneitten kourissa muovipinnoitteet ovat säilyneet, siltä osin, kun ne eivät ole kuluneet, tai irronneet kohti sellukattilaa.
Suomessa kehittyi kuitenkin kattavin tietous rostereista, ja ultralujista teräksistä. sekä alumiineista pinnoitteineen. Rosterit kehittyivät, mutta jäivät torsoksi ultralujiin kuumasinkittyihin teräksiin verrattuna niin kestoltaan, kuin lujuudeltaankin. Samalle sivuraiteille jäi myöskin alumiini, huolimatta paremmuudestaan aerodynamiikassa. - Näillä yli 20 vuotta kehitetyillä, ja jalostetuilla tiedoilla pääsemme nyt tarjoamaan raakapuuketjullle tehokkainta, ja toistaiseksi vain Suomessa hallittua osaamista ultralujitettujen sinkityskelpoisten terästen ehdottomassa kuninkuusluokassa.XXhj.7.3.2025
|