Onnistunut hakkuripäivitys - uusi Heizohack käytettyyn kuorma-auto alustaan

24.11.2023

kuhma1.jpg

Kuhmalahden Bioenergia Oy päivitti autohakkurinsa uudella Heizohack HM10-500K -hakkurilla, mikä nostaa kapasiteetin uudelle tasolle ja tuottaa laadukasta haketta pienkattiloista suurempiin laitoksiin.

(kuva yllä: Kuhmalahden Bioenergia Oy päivitti autohakkurinsa uudella sivusyöttöisellä Heizohack HM10-500K -mallilla.)

Kuhmalahden Bioenergian Petri Täyrösellä on pitkä kokemus metsäenergia-alasta:

- Vuonna 2006 tehtiin itselle lämpölaitos Pennon taajamaan ja aloitettiin lämpöyrittäjänä. Haketta lähdettiin tekemään traktorilla mihin hankittiin vanha Heinolan hakkuri perään. Haketuspalvelu lähti pikku hiljaa laajenemaan ja kalusto kehittyi volyymien kasvaessa traktorihakkureina ja sitten tehtiin ensimmäinen autohakkuri käytetyistä kamppeista. Viitisen vuotta sitten hankin tämän nykyisen paketin rungon; käytetty autohakkuri koostui Volvon alustan päälle rakennetusta Keslan hakkurista ja nosturista. Tänä päivänä olen osakkaana lisäksi Kuhmoisten Lämpö Oy:ssä - lämpölaitosten palvelun ohella tuotamme haketta alueen maatiloille ja puutarhoille, mikä tasaa sopivasti alan kausivaihtelua. Toiminta-aluettamme on Kanta-Häme, Pirkanmaa ja Keski-Suomi, joten liikumme aika laajasti.

kuma2.jpg

(kuva: - Metsäenergian kysyntä on kasvussa toiminta-alueellamme, mikä kannusti investoimaan uuteen hakkuriin. Heizohack tuottaa laadukasta haketta mikä kelpaa eri kokoisiin laitoksiin, sanoo Kuhmalahden Bioenergia Oy:n Petri Täyrönen, joka on toiminut alalla vuodesta 2006 lähtien.)

Uusi hakkuri löytyi nopealla toimitusajalla

Kun hyvin palvellut Keslan hakkuri alkoi olla käyttöikänsä ehtoopuolella, alkoi Täyrönen miettimään autohakkurin päivitystä.

- Totesin että Volvon alusta on edelleen käyttökelpoinen ja Kesla 800T nosturikin tikissä, joten aloin etsimään pakettiin uutta rumpuhakkuria. Ongelmaksi muodostui hakkurivalmistajien pitkät toimitusajat mutta sitten Finnmammut Oy:n Juhani Leipälä oli yhteydessä ja kertoi että Saksan tehtaalla oli peruuntunut hakkurin toimitus ja uuden Heizohack HM10-500K -mallin saisi nopealla toimitusajalla. Totesimme kyseisen hakkurin istuvan nätisti Volvon päälle entisen hakkurin tilalle. Kävimme myös katsomassa vastaavaa hakkuria ja kun Heizohack tuntui järkevältä laitteelta, niin teimme siitä kaupat. Heizohack oli tuttu valmistaja jo entuudestaan sillä kävimme aikanaan tutustumassa heidän tehtaaseen Metsäkeskuksen reissussa, kertoo Täyrönen.

kuhma3.jpg

(kuva: Hakkurin käyttö tapahtuu tehtävään räätälöidystä kuorma-auton ohjaamosta, mikä on edelleen ikäisekseen varsin viihtyisä ja ergonominen työpaikka. Syöttöpöytä toimii hyvin tehtiin sitten rankapuuta, hakkuutähdettä, kokopuuta tai maatilojen epämääräisiä kasoja.)

Asennus onnistui hyvin

Uusi Heizohack saapui Suomeen kesällä ja asennuksen hoiti Kultapellon Korjaamo Oy, missä Täyrönen on omistajana.

- Hakkurin mukana tuli valmiina hihnavälitys ja tehdas teki myös kiinnikkeet Volvon apurunkoon sopivaksi. Sitten vain kytkettiin hakkuri jakovaihteistoon, asennettiin hydrauliikka, sähköt ja uusi käyttöyksikkö kiinni sekä tehtiin joitain pieniä muutostöitä. Parilta mieheltä hommaan meni kuukauden verran aikaa muiden töiden ohella, toteaa Täyrönen. 

Okran kautta tositoimiin

Kun paketti saatiin valmiiksi niin se vietiin ensin Okra -näyttelyyn esittelyyn Finnmammutin osastolle, minkä jälkeen uusi hakkuri pääsi tositoimiin.  

- Jo ensimmäiset kasat osoitti että asennus oli sujunut onnistuneesti eikä yhtään letkua tai johtoa tarvinnut korjailla. Hakkuri on taattua saksalaista laatua eikä siinä ole mitään lastentauteja. Toki yhteensovittamisen jälkeen piti tehdä vähän hienosäätöjä mutta muuten kampe oli heti startista valmis haketukseen, kertoilee Täyrönen. 

kuhma4.jpg

(kuva: Heizohackin melko hitaasti pyörivä halkaisijaltaan 495 millimetrin rumpu jauhaa tehokkaasti haketta torvelle, mikä puhaltaa lopputuotteen siististi auton kyytiin tai maatilan varastoon.)

Tehokas kaikenlaisella puumateriaalilla

Heizohack HM10-500K -hakkurin syöttöaukon leveys on 877 mm ja korkeus 800 mm. Järeän rummun halkaisija on 495 mm ja pikavaihdettavia palateriä löytyy 10 kappaletta - syöttömaton pituus on 900/1800 mm.Uusi hakkuri onkin nostanut haketuskapasiteettia merkittävästi.

- Kone nielee tavaraa tehokkaasti syötettiin sitten rankapuuta, hakkuutähdettä, kokopuuta tai epämääräisiä kasoja, joita löytyy maatiloilta. Syöttöpöytä toimii hyvin ja rumpu jauhaa tehokkaasti haketta torvelle, mikä puhaltaa lopputuotteen siististi auton kyytiin tai maatilan varastoon. Syöttöaukosta mahtuu sisään noin 50 senttinen puu ja isompiakin jotain 80 senttisiä pystyy tekemään kun vähän pyörittelee, sanoo Täyrönen.

kuhma5.jpg

(kuva: Uusi Heizohack HM10-500K -hakkuri on sopivan kokoinen ja tasapainoinen paketti käytetyn Volvon päällä.)

Hitaasti pyörivä rumpu selkeä etu

Heizohackin hakkureiden rakenne perustuu melko hitaasti pyörivään rumpuun, mikä on Täyrösen mielestä viisas ratkaisu:

- Hakkuriin tuli matalakierrosrumpu eli sellainen hihnavälitys että rumpu pyörii n. 500 r/min kun auton moottori sopivalla kierrosalueella, joten polttoaineen kulutus on alhainen. Myös syöttölaitteiden hydraulipumppu on sovitettu tälle nopeudelle. Auton moottorissa on tehoa sen verran reilusti että veto ei lopu vaikka ollaankin matalilla kierrosalueilla haketettaessa. Myös  hienoaineen määrä jää mahdollisimman pieneksi eli haketta ei turhaan hienonneta vaan saadaan tasainen palakoko jolloin ilma kulkee poltossa paremmin ja saavutetaan parempi energiahyöty eikä kattilat tukkeennu. Hitaasti pyörivä rumpu on etu myös silloin kun sisään koneeseen pääsee kiviä tai pahimmassa tapauksessa rautaa, jolloin tuho jää pienemmäksi. Onneksi isompaa rautaa ei ole uran aikana kohdalle osunut ja toki silmä on harjaantunut seuraamaan syötettäviä kourallisia; myös ajokonekuskit tekee hyvää työtä siinä että kasat ovat mahdollisimman puhtaita, kiittelee Täyrönen.

Toimiva kokonaisuus ja palvelu pelaa

Varaosissa Finnmammut palvelee Täyrösen mukaan esimerkillisesti ja teknistä tukea saa aina tarvittaessa: 

- Olen kokonaisuuteen oikein tyytyväinen. Näitä Heizohackin hakkureita on Suomessa traktoriversioina jo aika paljon mutta autohakkurina tämä taitaa olla ainut aktiivikäytössä oleva. Jos kollegoita kiinnostaa käydä tutustumassa tähän vaihtoehtoon niin tervetuloa - kahvitkin tarjotaan mukavassa kuorma-auton ohjaamossa samalla kun kokeillaan hakkurin ominaisuuksia, kutsuu Petri Täyrönen.    

02.03.2024KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
04.03.2024 3.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
04.03.2024 0.07Uiton Matti Laihialta se oli maailman ensimmäinen Alukarikkamies 70-luvun puolivälissä.
03.03.2024 17.00Kauhavan puukko on "kaksineuvpoonen" - Terminator, ja TimberMaxx kolme !!!
03.03.2024 15.00SKALin keskeiset esitykset hallitukselle
03.03.2024 13.001.+ 2.+3 + loiskuorma- yhteensä jopa 10.000kg.
03.03.2024 12.00Kuormakoko, ja kuorman sidonta ovat alumiinipankkojen sudenkuopat.
03.03.2024 11.003. Perävaunu varusteineen.

Siirry arkistoon »