Mistä johtuu pankkojen "rasvaliukkaat" pinnat???

15.12.2024 3.00

Jarrutushidastuvuus 6.5m/s2. Nippusidonta piti. Vaade 9m/s2.

Kaiki johtuu jostakin, mutta mistä johtuu
puutavarapankkojen "rasvaliukkaat" pitopinnat ???

Puutavarapankoilla ajetaan puuta, ja niitten kuuluu pitää puuniput kyytissään kaikissa mahdollisissa raakapuun maantiekuljetusten ajotilanteissa , niin metsäteillä, kuin maanteillä, ja tehdasalueillakin.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.

Puutavarapankkojen pitovoimat ovat tärkeitä, ja sen ymmättävät kaikki pankkojen käyttäjät sekä kanssaliikennekkin.- Mutta mistä johtuu se, että pankot ovat edelleenkin pääosin "rasvaliukkaita" , ja niput ovat monesti epävarmojenkin sidontojen varassa.

Pankkojen "rasvaliukkaat" pinnat periytyvät historiasta.

Pankkojen suunnittelun perustana on edelleenkin historia, joka puoltaa liukkautta, ja alumiinia, mihin ei sen pehmeydestä johtuen ole mahdollista kunnon pitopintoja rakentaakkaan. Kaiken lisäksi reräspankkojen suunnittelun historia juontaa veteen pudotuksen pankkomalleista , joissa liukkaat pinnat olivat toiminnan elinehto.

Jarrutettaessa 5 m/s2 kävi näin - kestovaatimus 0n 8m/s2 !!!

Nämä Pohjolan pankkojen perusominaisuudet ovat "periytyneet" koko Euroopankin pankkovalmistajien tuotteistukseen , ja ne eivät suurilta osiltaan  totuudessa enää sovellu , eisätkä siten  myöskään  täytä maantieliikenteen monestakin suuntaa tiukentuneita turvallisuusvaateita.XXhj.15.12.2024

Lisätietoja /- asiantuntija:
Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 Toimitusvaraukset / - myynti: 
       Esko Leppänen 040 5153716  

       Markku Hirvi 0400 148 584
      Heikki Jokela 050 4129 024

16.03.2025KATSO TÄSTÄ 14.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa + raportti Seinäjoen Konepäiviltä
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
21.03.2025 18.00Älä aja miinaan yhdistelmäkevennyksissä.
21.03.2025 17.00Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä + lisäspua myös aerodynamiikasta.
21.03.2025 15.00Alumiinin käyttö raakapuun korjuu-, ja kuljetusvälineissä.
21.03.2025 13.00"Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa" : - Ylivoimainen sisäleveys.
21.03.2025 11.00Miksi päädyimme lujiin ja ultralujiin TimberMaxx projektin ohjaamana ???
21.03.2025 9.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, sekä tuottavuudestakin on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »