6.1 Ohjaamon suoja

30.12.2023

Määräys 7 (10) TRAFICOM/149639/03.04.03.00/2019 6

Etusivu | Traficom

Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja raakapuun sidontavälineet

6.1 Ohjaamon suoja

Puutavarapankkoin varustetussa autossa pitää olla ohjaamon suoja, joka toimii myös kuormatilan etuseinänä. Sen tulee kestää 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea.

Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm. Auton päällirakenteen valmistajan tulee testata tai testauttaa rakenteen lujuus.

Testissä suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna.

Vaihtoehtoisesti hyväksytään standardin SS 2563:1978 mukaan suoritettu testi. Jos samasta ohjaamon suojan rakenteesta on useita korkeuksia, riittää korkeimman rakenteen testaaminen. Hyväksynnässä vaatimustenmukaisuus todetaan valmistajan todistuksesta. Todistuksessa on yksilöitävä se, miten suoja on kiinnitetty auton runkoon tai apurunkoon.

======================================



Ps. Vanha laki määräsi etuseinän korkeuden vähintään hytin korkuiseksi. Uuden lain mukaan se on oltava vähintään  pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea.- Onko tuo ohjaamon suojan korkeus ajoneuvon rungon päältä mitattuna ,  vaikko sen korkeus maasta mitattuna???



XXhj.: - "Saamme muutamia asiaa selventäviä lisäartikkeleita ohjaamon suojan mitoituksesta, ja nippusidonnasta vielä vuodenvaihteen 2023/2024  artikkeleihin".

======================================

12.10.2024KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
04.10.2024Tutustu 2013 vuoden tietopakettiin tästä : - Kolmekymmentä ja yksi hyvää syytä hankkia TERMINATORIT ... - puu76
30.09.2024Terminator XXL 8 aero ja 8.8 CE pankkotarjous / 09.2024 :
30.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
04.08.2024UUTISET;--------- ;UUTISET
12.10.2024 9.00Nyt käsittelemme kahtena päivänä, tänään, ja huomenna sitä, että mitenkä, ja miksi tehtiin "SUURI KUSETUS" ??!!??
12.10.2024 7.00Artikkelimme vuodelta 2014: - "Puutavarapankon poikkipintaeron esimerkkilaskenta".
12.10.2024 3.00Katso FinnMetkossa tehdyn kuormatilavertailutestin video tästä:
12.10.2024 0.07Tämä aiheutti Alucarin tekemän "SUUREN KUSETUKSEN" 2014: - Kuormakokovertailu tuo asiakaskunnalle selkeyttä markkinointiin ja kalustohankintoihin.
12.10.2024FinnMetko 2014 alueella tekemässämme kuormatilavertailussa testattiin kahden eri yhdistelmän mahdollisia kuormatilakokoeroja.

Siirry arkistoon »