Miksi metsä ei vastaa !!! - artikkelini vuodelta 2011.

03.02.2024 7.00

Yleensä " metsä vastaa, kun sinne huutaa ".Tämä sanonta ei ole vielä - 47 vuodessakaan saanut ymmärrysta ja sille kuuluvaa käyttöarvoa kuorma-autojen päällirakenteitten aerodynaamisen muotoilun ja aerotekniikan hyötykäyttöönoton osalta.

xxl17.jpg

2010-luvun teräspankkomalliston (Terminator XXL) ilmavastuspinta on pieni ja muotoilu on tehty edulliseksi , sekä kuomatilan koon , että ilmavastuksen, ja myöskin kuorman nippusidonnankin kannalta.



Osoitimme jo 1986 Di Olavi H.Koskisen kanssa sen , miten hirveä "tuuliharava" tyhjänä liikkuva puutavarayhdistelmä on.Lisäksi osoitimme sen, että sen oikein valituilla varusteilla voidaan säästää helposti 10 l/100km tyhjänäajossa ja reippaat pari litraa kuormattuna.

154075277_10222420223868267_658040476486008306_o555kk

Aikaa tuosta on kulunut 38 vuotta . Kuorma-autojen hyttejä ja peilejä on tuona aikana hiottu autovalmistajien toimesta sadoilla miljoonilla euroilla. aeroo_volvoo.pngSamanaikaisesti auton päällä ja perässä tulevien varusteitten muotoilu on jäänyt alle pienten lasten ymmärrysten tason.Tämä näkyy ikävällä tavalla ja voittopuolisesti kaikissa kuorma-autovarusteissa!

 

Tuuliharava on yhdistelmistä pahin.

alumiini___sarajrvi.jpg

- Sisun pankkovarustus on 43 vuoden takaista mallistoa
vuodelta 1981(Nykyinen Alucar Alu 50).
Ensimmäiset aeropankkomallit tulivat käyttöön 1986.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja sen takana olevat 12 pankkoa muodostavat niin tehokkaan tuuliharavan , että se haravoi jo viiden vuoden käyttöjakson aikana vähintään 100.000 €:n potin/yhdistelmä teitten varsille menetettynä rahana ja samalla 50.000 kg ylimääräisinä päästöinä.25 vuoden odotusaikana on hukattu nuo määrät viisinkertaisina / yhdistelmä. - Ilmavastusta  lisää merkittävästi myös mm. yhdistelmän nosturi ja sen perävaunu .

Mutta jokohan tuota 500.000€/5v. tarvitaan????

Heikki Jokela
Aeroryhmän Psta

Ps. Taneli Välimaa Pellosta oli Vaasassa Fladadilla asennuttamassa nokkamallin Volvoonsa alumiinipakettia vuonna 1977 , se oli valmistamamme kahdestoista alupaketti . 

Olimme Rosenholmin Nissen mökin saunan lauteilla kevät talvella -77, ja mietimme tulevia haasteita. Taneli vahvisti minua alumiinipaketin tulosta markkinoille sanoen :
" Ole pitkämielinen, ja vahva, - vasta lopulta metsä kuulee, kun aikansa sinne huudat ".

-Lopulta se metsä kuulikin, ja yllättävän pitkään käyttääkin, nyt jo vuosikymmeniä sitten auttamattomasti vanhentuneita turvattomia sekä tuottamattomiakin   alumiinipankkomalleja.

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 8.00Patentoitu triplakiinnikkemme poistaa pankkomelun kokonaan.
27.07.2024 7.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätö portaalla on esimerkki XXL-miesten pankkojemme kehitystyöstä, - mutta onnistummeko tekemään triplamme nyt = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla

Siirry arkistoon »