Miksi metsä ei vastaa !!! - artikkelini vuodelta 2011.

03.02.2024 7.00

Yleensä " metsä vastaa, kun sinne huutaa ".Tämä sanonta ei ole vielä - 47 vuodessakaan saanut ymmärrysta ja sille kuuluvaa käyttöarvoa kuorma-autojen päällirakenteitten aerodynaamisen muotoilun ja aerotekniikan hyötykäyttöönoton osalta.

xxl17.jpg

2010-luvun teräspankkomalliston (Terminator XXL) ilmavastuspinta on pieni ja muotoilu on tehty edulliseksi , sekä kuomatilan koon , että ilmavastuksen, ja myöskin kuorman nippusidonnankin kannalta.



Osoitimme jo 1986 Di Olavi H.Koskisen kanssa sen , miten hirveä "tuuliharava" tyhjänä liikkuva puutavarayhdistelmä on.Lisäksi osoitimme sen, että sen oikein valituilla varusteilla voidaan säästää helposti 10 l/100km tyhjänäajossa ja reippaat pari litraa kuormattuna.

154075277_10222420223868267_658040476486008306_o555kk

Aikaa tuosta on kulunut 38 vuotta . Kuorma-autojen hyttejä ja peilejä on tuona aikana hiottu autovalmistajien toimesta sadoilla miljoonilla euroilla. aeroo_volvoo.pngSamanaikaisesti auton päällä ja perässä tulevien varusteitten muotoilu on jäänyt alle pienten lasten ymmärrysten tason.Tämä näkyy ikävällä tavalla ja voittopuolisesti kaikissa kuorma-autovarusteissa!

 

Tuuliharava on yhdistelmistä pahin.

alumiini___sarajrvi.jpg

- Sisun pankkovarustus on 43 vuoden takaista mallistoa
vuodelta 1981(Nykyinen Alucar Alu 50).
Ensimmäiset aeropankkomallit tulivat käyttöön 1986.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja sen takana olevat 12 pankkoa muodostavat niin tehokkaan tuuliharavan , että se haravoi jo viiden vuoden käyttöjakson aikana vähintään 100.000 €:n potin/yhdistelmä teitten varsille menetettynä rahana ja samalla 50.000 kg ylimääräisinä päästöinä.25 vuoden odotusaikana on hukattu nuo määrät viisinkertaisina / yhdistelmä. - Ilmavastusta  lisää merkittävästi myös mm. yhdistelmän nosturi ja sen perävaunu .

Mutta jokohan tuota 500.000€/5v. tarvitaan????

Heikki Jokela
Aeroryhmän Psta

Ps. Taneli Välimaa Pellosta oli Vaasassa Fladadilla asennuttamassa nokkamallin Volvoonsa alumiinipakettia vuonna 1977 , se oli valmistamamme kahdestoista alupaketti . 

Olimme Rosenholmin Nissen mökin saunan lauteilla kevät talvella -77, ja mietimme tulevia haasteita. Taneli vahvisti minua alumiinipaketin tulosta markkinoille sanoen :
" Ole pitkämielinen, ja vahva, - vasta lopulta metsä kuulee, kun aikansa sinne huudat ".

-Lopulta se metsä kuulikin, ja yllättävän pitkään käyttääkin, nyt jo vuosikymmeniä sitten auttamattomasti vanhentuneita turvattomia sekä tuottamattomiakin   alumiinipankkomalleja.

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.
27.02.2024 11.00Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja

Siirry arkistoon »