Miksi metsä ei vastaa !!! - artikkelini vuodelta 2011.

03.02.2024 7.00

Yleensä " metsä vastaa, kun sinne huutaa ".Tämä sanonta ei ole vielä - 47 vuodessakaan saanut ymmärrysta ja sille kuuluvaa käyttöarvoa kuorma-autojen päällirakenteitten aerodynaamisen muotoilun ja aerotekniikan hyötykäyttöönoton osalta.

xxl17.jpg

2010-luvun teräspankkomalliston (Terminator XXL) ilmavastuspinta on pieni ja muotoilu on tehty edulliseksi , sekä kuomatilan koon , että ilmavastuksen, ja myöskin kuorman nippusidonnankin kannalta.



Osoitimme jo 1986 Di Olavi H.Koskisen kanssa sen , miten hirveä "tuuliharava" tyhjänä liikkuva puutavarayhdistelmä on.Lisäksi osoitimme sen, että sen oikein valituilla varusteilla voidaan säästää helposti 10 l/100km tyhjänäajossa ja reippaat pari litraa kuormattuna.

154075277_10222420223868267_658040476486008306_o555kk

Aikaa tuosta on kulunut 38 vuotta . Kuorma-autojen hyttejä ja peilejä on tuona aikana hiottu autovalmistajien toimesta sadoilla miljoonilla euroilla. aeroo_volvoo.pngSamanaikaisesti auton päällä ja perässä tulevien varusteitten muotoilu on jäänyt alle pienten lasten ymmärrysten tason.Tämä näkyy ikävällä tavalla ja voittopuolisesti kaikissa kuorma-autovarusteissa!

 

Tuuliharava on yhdistelmistä pahin.

alumiini___sarajrvi.jpg

- Sisun pankkovarustus on 43 vuoden takaista mallistoa
vuodelta 1981(Nykyinen Alucar Alu 50).
Ensimmäiset aeropankkomallit tulivat käyttöön 1986.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja sen takana olevat 12 pankkoa muodostavat niin tehokkaan tuuliharavan , että se haravoi jo viiden vuoden käyttöjakson aikana vähintään 100.000 €:n potin/yhdistelmä teitten varsille menetettynä rahana ja samalla 50.000 kg ylimääräisinä päästöinä.25 vuoden odotusaikana on hukattu nuo määrät viisinkertaisina / yhdistelmä. - Ilmavastusta  lisää merkittävästi myös mm. yhdistelmän nosturi ja sen perävaunu .

Mutta jokohan tuota 500.000€/5v. tarvitaan????

Heikki Jokela
Aeroryhmän Psta

Ps. Taneli Välimaa Pellosta oli Vaasassa Fladadilla asennuttamassa nokkamallin Volvoonsa alumiinipakettia vuonna 1977 , se oli valmistamamme kahdestoista alupaketti . 

Olimme Rosenholmin Nissen mökin saunan lauteilla kevät talvella -77, ja mietimme tulevia haasteita. Taneli vahvisti minua alumiinipaketin tulosta markkinoille sanoen :
" Ole pitkämielinen, ja vahva, - vasta lopulta metsä kuulee, kun aikansa sinne huudat ".

-Lopulta se metsä kuulikin, ja yllättävän pitkään käyttääkin, nyt jo vuosikymmeniä sitten auttamattomasti vanhentuneita turvattomia sekä tuottamattomiakin   alumiinipankkomalleja.

07.12.2024KATSO TÄSTÄ 6.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.12.2024Varauduimme Joulukuun pankkomyyntiin yli 250 pankon toimitusvalmiudella - vapaana vielä noin 150 kpl, varaa omasi.
24.10.2024??UUTISET--UUTISET??
12.12.2024 9.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
12.12.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten.
12.12.2024 3.00Alumiinipinnan korroosio = ruostuminen: - Tiesuola ja lipeä , sekä pulttiliitokset ovat puutavarapankkojen korroosio vaurioitten aiheuttajia.
12.12.2024 0.07Alumiinipankot ovatr kuormatiloiltaan pienimmät.
11.12.2024 18.00Mitenkä suuria tilavuuseroja eri pankkomalleissa on?!!??
11.12.2024 17.00Kurkistus helmikuun Helsingin Erämessujen ohjelmaan
11.12.2024 15.00Mitä eroa eri puutavarapankkomalleissa on - kannattaa taatusti miettiä ??!!??

Siirry arkistoon »