Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua

07.02.2024 7.00

oljyscaniaaaa.jpg

Polttoaineita toimittavan Kuljetusliike Koskelaisen kolmeen Scaniaan aktivoitiin Suomen kuorma-autoliikenteen yksi edistyksellisimmistä huolto-ohjelmista, Scanian ProCare. Sen avulla Hämeenlinnan Scania-keskuksella osataan ennakoida korjaustarpeet entistä paremmin.

Kuljetusliike Koskelainen Oy:n 75-vuotias toimitusjohtaja suihkauttaa letkusta vettä Scanian puskuriin. Hyväkuntoinen Tapani Koskelainen on töissä yrityksen halleilla Hattulassa.

”Nenä rasvassa teen hommia ihan niin kuin muutkin. Ei täällä ole tapana pyöriä kravatti kaulassa”, Koskelainen hymähtää.

Keväällä 70 vuotta täyttävän Kuljetusliike Koskelaisen yhdeksän Scania kuorma-auton ja yhden vara-auton pesut ja renkaiden vaihdot tehdään itse, kaiken muun huoltaa Scania Hämeenlinna. Ja on Tapanin mielestä huoltanut niin hyvin, että yrityksen kaikki ajoneuvot vaihdettiin Scanioiksi ajat sitten.

Reilu vuosi sitten Koskelainen kuuli uudesta ennakoivasta Scania ProCare -palvelusta. Siinä Scania-huolto saa etäyhteyden ja uuden tekniikan avulla kuorma-autosta aiempaa enemmän tietoa tien päältä. Scania ProCare -palvelu siis huolehtii autosta, vaikka auto ei ole huollossa. Tapani tuumi, että olisiko siitä hyötyä. Scanian ennakoiva huolto on toiminut aiemminkin hyvin, eikä uusissa Scanioissa ole Tapanin mukaan juuri mitään korjattavaa. 

Koskelaisilla on kuitenkin ollut tapana seurata aikaansa, ja niin lähdettiin ensimmäisten suomalaisten joukossa testaamaan ProCare -palvelua.

Polttoainekuljetuksissa toimintavarmuus on ykkösasia

”Meille on hirveän tärkeää, että automme ovat koko ajan liikenteessä. Jos yhtäkkiä tulee vikaa tien päällä, tilanne on aina tukala.” Itse asiassa koko yritys sai alkunsa toimitusvarmuuden tarpeesta vuonna 1954. Tapanin isällä, Aarne Koskelaisella oli Iittalassa sekatavarakauppa ja huoltoasema. Aarnea harmitti, kun bensa loppui asemalla kesken. Hän valitti siitä Essolle. ”Essolta sanottiin, että hanki itsellesi auto.”

Tapani Koskelaisen kuorma-auto näyttää ulkoa päin melko tavalliselta säiliöautolta, mutta sillä on testattu onnistuneesti uusinta ProCare -tekniikkaa huoltojen ennakoimiseksi.

Tapani Koskelaisen kuorma-auto näyttää ulkoa päin melko tavalliselta säiliöautolta, mutta sillä on testattu onnistuneesti uusinta ProCare -tekniikkaa huoltojen ennakoimiseksi.

Aarne hankki. Hommat alkoivat hoitua paremmin ja pian puoliperävaunuyhdistelmälle tuli ajoa muillekin huoltoasemille. Polttoaineiden lisäksi vuosien aikana on ajettu bitumia ja rehua. Vuonna 1963 kuljetukset laajenivat lentobensiiniin. Suomen ensimmäiset suihkukoneet nousivat taivaalle Koskelaisen kuljettaman petrolin voimin. Toimitusvarmuus pelasi ja vielä nykyäänkin ilmavoimat luottavat Kuljetusliike Koskelaiseen. Perheyrityksen ajoneuvoilla kuljetetaan myös lämmitysöljyä koteihin ja liikennepolttoaineita huoltoasemille.

Scania ProCare ennakoi, näin varaosa on jo valmiina odottamassa

Scania ProCaren aktivointi kolmeen säiliöautoon oli helppoa. Tarvittava tekniikka löytyy vuoden 2019 jälkeen valmistetuista Scanioista valmiina: ProCare piti vain aktivoida autojen huoltosuunnitelmiin, ja niin helposti suunnitellut huoltotapahtumat tulivat My Scania -digipalveluun.

Tiedot siirtyvät Koskelaisen ajoneuvoista langattomasti ajon aikana Scania Hämeenlinnan huoltoon. Siellä asiakaspalvelupäällikkö Joonas Ruponen näkee ajantasaisen raportin tietokoneen ruudulta. 

”Tämä on hieno palvelu. Jos joku komponentti on menossa rikki tai se on hyvin kulunut, voimme ennakoida huollon ja varmistaa, että varaosa on valmiina odottamassa Koskelaista. Komponenttien todellinen käyttöikä määrittyy vuosisuoritteen, ajo-olosuhteiden, ajotavan ja monen muun tekijän yhteisvaikutuksesta. Joten kyllä tällaiselle ennakoivalle palvelulle, joka taustalla huomaa asiat ja laskee että olisi huollon aika, on kysyntää asiakaskunnassa", Joonas sanoo.

ProCare ikään kuin muutti huolenpidon suunnan. ”Kun moottorin vikavalo syttyy, kuljettajat soittavat meille ja kysyvät neuvoa. Nyt saamme tiedon viasta suoraan sähköpostilla ja voimme ottaa yhteyttä kuljettajaan ja kertoa lisätietoa viasta”, Joonas kertoo.

Joskus häiriön laatu selviää jo tässä vaiheessa, ja kuljettajalle saadaan tieto, voiko hän ajaa lenkin turvallisesti loppuun vai onko suunnattava heti huoltoon.

ProCare huomasi laturin vaihdolle olevan tarvetta

Kuljetus Koskelaisen testiautoista saatiin dataa suunnitelmien mukaisesti. ProCare tarkkailee myös laturin latausjännitettä ja huomasi laturin vaihdolle olevan tarvetta. Se korvattiinkin uudella, ja samalla tarkastettiin myös akut, mikä on tärkeää toimintavarmuuden kannalta. ”Akkujen kunnon mittaus on hyvä palvelu”, Tapani toteaa.

Lasse Lampinen (vas.) ja Joonas Ruponen näkevät tietokoneelta muun muassa sen, kuinka paljon Koskelaisen kuorma-auton jarruissa on kulutuspintaa jäljellä. Kaikki Scania-etäyhteyspalvelut täyttävät huippuluokan kyberturvallisuusvaatimukset.

Lasse Lampinen (vas.) ja Joonas Ruponen näkevät tietokoneelta muun muassa sen, kuinka paljon Koskelaisen kuorma-auton jarruissa on kulutuspintaa jäljellä. Kaikki Scania-etäyhteyspalvelut täyttävät huippuluokan kyberturvallisuusvaatimukset.

Scania FMS-tuotepäällikkö Lasse Lampinen kertoo, että kuorma-autojen huolto on menossa yhä enemmän ProCaren suuntaan. ”Ajoneuvoista pystytään keräämään koko ajan enemmän dataa, jota voidaan hyödyntää entistä paremmin huollon suunnittelussa”, Lampinen pohtii.

07.12.2024KATSO TÄSTÄ 6.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.12.2024Varauduimme Joulukuun pankkomyyntiin yli 250 pankon toimitusvalmiudella - vapaana vielä noin 150 kpl, varaa omasi.
24.10.2024??UUTISET--UUTISET??
12.12.2024 9.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
12.12.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten.
12.12.2024 3.00Alumiinipinnan korroosio = ruostuminen: - Tiesuola ja lipeä , sekä pulttiliitokset ovat puutavarapankkojen korroosio vaurioitten aiheuttajia.
12.12.2024 0.07Alumiinipankot ovatr kuormatiloiltaan pienimmät.
11.12.2024 18.00Mitenkä suuria tilavuuseroja eri pankkomalleissa on?!!??
11.12.2024 17.00Kurkistus helmikuun Helsingin Erämessujen ohjelmaan
11.12.2024 15.00Mitä eroa eri puutavarapankkomalleissa on - kannattaa taatusti miettiä ??!!??

Siirry arkistoon »