Tiesitkö, että: -Alumiiniin alhainen kimmokerroin ja myötöraja syövät käyttäjiltään "kullanarvoisia" euroja.

09.02.2024 0.07

Alumiinin kimmokerroin on vain 1/3 teräksen kimmokertoimesta ja lujitettujen alumiinien myötörajat ovat luokkaa 1/3 lujitettujen teräksien myötötajoista.


exte.jpgKimmokerroin määrittää profiilin taivutusjäykkyyden yhdessä taivutusvastuksen kanssa ja myötöraja määrittää sen maksimivoiman,jonka ylittäminen jättää tuotteeseen pysyvän muodonmuutoksen = rikkoontumisen.

Nämä molemmat käsitteet-kimmomoduli ja myötöraja sekä taivutusvastusarvo  ovat määrääviä ominaisuuksia puutavarapankkojen mitoituksessa ja käyttö ominaisuuksissa :

1274644405779_3_thumb.jpg- Alumiinin litrapaino on 1/3 teräksen painosta.Tämä edullinen painoetu kumoutuu pankkorakenteissa alumiinin terästä pienemmillä kimmomoduli- ja myötöraja-arvoilla.Alumiinirakenteet on siis tehtävä äärimitoiltaan selkeästi suuremmaksi, jos halutaan päästä samoihin painoluokkiin teräksisten kanssa. Tämä aina silloin, kuin taipuma ja myötötaja ovat määräävinä tekijöinä tuotteen vaatimuksissa. 

1274615595223_5_thumb.jpg- Asetuksilla on määritelty myös pankkojen maksimileveys ja - korkeus maasta.Asetus rajoittaa kuormatilan kasvattamisen Suomessa sisämittojen kasvattamiseen - toisin kuin Ruotsissa,missä korkeutta maasta ei ole määritelty ja se mahdollistaa vapaan kuormakorkeuden.Tämä vapaa kuormakorkeus luo täysin erilaiset perusteet Ruotsissa kalustosuunnittelulle.

1274685328301_4_thumb.jpg- Alumiinipankko on tehty vain painonsa osalta  kilpailukykyiseksi kevyitten teräspankkojen kanssa.Pankon keventäminen syö alumiinipankoissa kuormatilaa ja kasvattaa samalla ilmavastusvoimia , jotka molemmat  heikentävät tuottavuutta hävittäen  peruuttamattomasti "kullanarvisia euroja".

===================================

-Tämänpäivän alumiinipankkojen suunnittelussa Ruotsi on suunnan näyttäjänä.Ruotsin vapaa kuormakorkeus ja 2,6 leveys 24 metrisissä yhdistelmissä antaa lisää kuormatilaa Suomen 4,4 korkeuteen ja 2,6 leveyteen alle 22 metrin alustapituuteen saakka.
Ruotsalaiset puutavara-autot ja perävaunut ovatkin varustetut aina 2,6 m levyisillä pankkorungoilla ja suomalaisia 20cm-30cm korkeammilla tolpilla.

- Ruotsin pankkomallistot ovat TimberMaxx jäljitelmää likuunottamatta 30- 50 vuotta vanhaa pankkomallistoa, ja siten myöskin vanhaa pankkotekniikkaa. 
===================================

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.
27.02.2024 11.00Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja

Siirry arkistoon »