Tiesitkö, että: -Alumiiniin alhainen kimmokerroin ja myötöraja syövät käyttäjiltään "kullanarvoisia" euroja.

09.02.2024 0.07

Alumiinin kimmokerroin on vain 1/3 teräksen kimmokertoimesta ja lujitettujen alumiinien myötörajat ovat luokkaa 1/3 lujitettujen teräksien myötötajoista.


exte.jpgKimmokerroin määrittää profiilin taivutusjäykkyyden yhdessä taivutusvastuksen kanssa ja myötöraja määrittää sen maksimivoiman,jonka ylittäminen jättää tuotteeseen pysyvän muodonmuutoksen = rikkoontumisen.

Nämä molemmat käsitteet-kimmomoduli ja myötöraja sekä taivutusvastusarvo  ovat määrääviä ominaisuuksia puutavarapankkojen mitoituksessa ja käyttö ominaisuuksissa :

1274644405779_3_thumb.jpg- Alumiinin litrapaino on 1/3 teräksen painosta.Tämä edullinen painoetu kumoutuu pankkorakenteissa alumiinin terästä pienemmillä kimmomoduli- ja myötöraja-arvoilla.Alumiinirakenteet on siis tehtävä äärimitoiltaan selkeästi suuremmaksi, jos halutaan päästä samoihin painoluokkiin teräksisten kanssa. Tämä aina silloin, kuin taipuma ja myötötaja ovat määräävinä tekijöinä tuotteen vaatimuksissa. 

1274615595223_5_thumb.jpg- Asetuksilla on määritelty myös pankkojen maksimileveys ja - korkeus maasta.Asetus rajoittaa kuormatilan kasvattamisen Suomessa sisämittojen kasvattamiseen - toisin kuin Ruotsissa,missä korkeutta maasta ei ole määritelty ja se mahdollistaa vapaan kuormakorkeuden.Tämä vapaa kuormakorkeus luo täysin erilaiset perusteet Ruotsissa kalustosuunnittelulle.

1274685328301_4_thumb.jpg- Alumiinipankko on tehty vain painonsa osalta  kilpailukykyiseksi kevyitten teräspankkojen kanssa.Pankon keventäminen syö alumiinipankoissa kuormatilaa ja kasvattaa samalla ilmavastusvoimia , jotka molemmat  heikentävät tuottavuutta hävittäen  peruuttamattomasti "kullanarvisia euroja".

===================================

-Tämänpäivän alumiinipankkojen suunnittelussa Ruotsi on suunnan näyttäjänä.Ruotsin vapaa kuormakorkeus ja 2,6 leveys 24 metrisissä yhdistelmissä antaa lisää kuormatilaa Suomen 4,4 korkeuteen ja 2,6 leveyteen alle 22 metrin alustapituuteen saakka.
Ruotsalaiset puutavara-autot ja perävaunut ovatkin varustetut aina 2,6 m levyisillä pankkorungoilla ja suomalaisia 20cm-30cm korkeammilla tolpilla.

- Ruotsin pankkomallistot ovat TimberMaxx jäljitelmää likuunottamatta 30- 50 vuotta vanhaa pankkomallistoa, ja siten myöskin vanhaa pankkotekniikkaa. 
===================================

19.01.2025KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
26.01.2025 16.00Pankkomuovien tulevaisuus.
26.01.2025 15.00Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden muovikiellon tosissaan.
26.01.2025 14.00Pankkojen lujuusluokat.
26.01.2025 13.00100%:nen muovittomuus saadaan nopeasti koko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjuun.
26.01.2025 12.00Pankkotyypit Suomessa.
26.01.2025 11.00Miksi alumiinipankoissa on erittäin pienet- , ja ilmavastusominaisuuksiltaan ja tuottavuudeltaan huonotasoiset kuormatilat
26.01.2025 9.00Pankkomäärien tulevaisuus.

Siirry arkistoon »