Arviolaskelma kuormauksen ja ajon optimoinnin Europotista.

11.02.2024 19.30


€uroja kuormauksesta ja..............


€uroja ajosta.................................

Mutta mistäpä sitä on puunajossa saatavana ilmaisia
€uroja ilman kalustoon €uroakaan  investoimatta???
- Esimerkiksi näistä:

1. Ajonepeuden ja kiihdytysten järkevöinti,
    - ja vaikkapa rajoitin kahdeksaan kymppiin.
Säästö 3-5 l/100km ja 2€/l x 200.0000km/vuosi
= 3x2x2.000=12.000€/vuosi =   1.000€/kk = alaraja
= 5x2x2.000=20.000€/vuosi = n.1.500€/kk = yläraja

2. Yhdistelmän kuorman lastaus optimaaliseksi.
    Etunippu autossa etuseinän varjoon, ja niput liki,
    ja jos mahollista, niin autossa, sekä vaunussa.
    + Vaunun ranka-, / tukkiniput tasapäät keskeltä
    vastakkain, ja jos purku hyväksyy kiinni, tai
    aivan minimi etäisyydelle.
= 1x2x2.000=4.000€/vuosi = n.500€/kk = alaraja
= 2x2x2.000=8.000€/vuosi = 1.000€/kk = yläraja

3. Nippujen ladonta aina maksimaalisen tiheäksi.
    Sillä saadaan lisää kuormatilaa ja painavallakin 
    puulla pienempi (=matalampi) polttoainetta
    säästävä otsapinta-ala .

4. Nippujen yläosa sivuilta pyöreäksi sidonnan pidon
    maksimoimiseksi , ja sivutuulen pyörteilyn.
    minimoimiseksi
 
5. Aerodynamiikan, ja virtauksien korjauksista
    (1-4) saatu loiskuorman kasvu, joka voidaan
    hyödyntää kuormakoon kasvuna=
    kesä 100 kg/kuorma  ja talvi 300kg/kuorma
    2.000 kuormaa ja tonnitaksa 10€/tonni
    Kesä 0,1tnx10€/tnx1.000=1.000€/v ja n.100€/kk
    Talvi  0.3tnx10€/tnx1.000=3.000€/v ja n.200€/kk
    Vuoden aikana säästöä 4.000€ ja n.300€/kk

Kohdat 1-5 yhteensä noin 20.000€ - 32.000€ / vuosi
ja siis kuukautta kohden noin 1600€ - 2.600€ / kk
Tämä on nopea karkea-arvio, mutta suuntaa-antava.


Nämä tuottavuutta tehostavat "operaatiot" eivät siis vaadi investointeja, ja ne on mahdollista alkaa toteutta vaikkapa heti seuraavista kuormista. -Tuottavuus turvallisuus lisääntyy kaikilla = sekä lyhyen-, että pitkanmatkan kuormilla, ja  jopa terminaali ajoissakin.XXhj.11.2.2024

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€



Ps.
+ pieni lisätili tulee jättämällä pitkä roiskeläppä/-läpät ,
vaikkapa hallin matoksi , jos sellainen/sellaiset  on tullut
joskus hankittua. 

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.

Siirry arkistoon »