Raakapuun mittaus on kautta aikojen perustunut osaltaan pettämiseen.24.09.2024 0.07
Minusta piti tulla sahamies, ja sain siihen koulutusta, joka alkoi metsästä, ja puutavaran ostoina/mittauksina. - Näin mittauksen, ja mittamiesten totuuden. Tämä sama totuus on muuntunut, mutta viimeisin mittauserikoisuus tuli Ruotsissa, jossa automiehet miettivät ratkaisua, ja kyselivät neuvoja siihen, kun kaikki puut oli ajettu mitan mukaan tehtaalle, ja pinoa oli vielä jäljellä metsäpolun varrella - tämä tilanne oli yleistä koko Ruotsissa, missä pankkovalmistajat olivat kehittäneet alumiiniset "tiimalasimuotoiset" pankkojen kuormatilat, joka erehdyttivät mittausta. Ruotsissa mittausyhdistys hoiti tilitysten mittaukset, ja pankoissa oli kuorman kokolaskennan alaleveysmitta valmiina, ja korkeus,pituus , ja yläleveys mitattiin. Näistä mitoista tuli laskennallinen kuorman kehyskoko, ja siitä arvioitiin/laskettiin sitten maksuperusteen kuutiot, - tai tonnit. Tämä käytäntö suosi pankkojen tiimalasimuotoa, jolla saatiin kuormasta hieman (-jopa yli 5%) ekstraa, mutta samalla puita siis jäi metsään ei kenenkään puina, koska tiimalasipankkojen kapeaa mittaa tolppien keskivaiheelta ei huomioitu kuormakoon laskennassa - tänä päivänä tuo tiimalasi ominaisuus tuntuu auton pienempänä tuottavuutena.XXhj.24.9.2024 ==================================== Seuraavaksi selvennykseksi artikkeita : - " Tiimalasipankot Suomessa syövät puolestaan ahneesti niitä käyttävien automiesten lompsasta". =================================== |