Raakapuun mittaus on kautta aikojen perustunut osaltaan pettämiseen.

24.09.2024 0.07


Minusta piti tulla sahamies, ja sain siihen koulutusta, joka alkoi metsästä, ja puutavaran ostoina/mittauksina. - Näin mittauksen, ja mittamiesten totuuden.

images_25


Tämä sama totuus on muuntunut, mutta viimeisin mittauserikoisuus tuli Ruotsissa, jossa automiehet miettivät ratkaisua, ja kyselivät neuvoja siihen, kun kaikki puut oli ajettu mitan mukaan tehtaalle, ja pinoa oli vielä jäljellä metsäpolun varrella - tämä tilanne oli yleistä koko Ruotsissa, missä pankkovalmistajat olivat kehittäneet alumiiniset "tiimalasimuotoiset" pankkojen kuormatilat, joka erehdyttivät mittausta.

Kaksipuolinen kartiokkuus (vas) ja oikeaoppineen kaarevuus kasvattavat kuormatilaa 3-5 %:lla mittaerojen lisäksi

Ruotsissa mittausyhdistys hoiti tilitysten mittaukset, ja pankoissa oli kuorman kokolaskennan  alaleveysmitta valmiina, ja korkeus,pituus , ja yläleveys mitattiin. Näistä  mitoista tuli laskennallinen kuorman kehyskoko, ja siitä arvioitiin/laskettiin sitten maksuperusteen kuutiot, - tai tonnit.



Tämä käytäntö suosi pankkojen tiimalasimuotoa, jolla saatiin kuormasta hieman (-jopa yli 5%) ekstraa, mutta samalla puita siis jäi metsään ei kenenkään puina, koska tiimalasipankkojen kapeaa mittaa tolppien keskivaiheelta ei huomioitu kuormakoon  laskennassa - tänä päivänä tuo tiimalasi ominaisuus tuntuu auton pienempänä tuottavuutena.XXhj.24.9.2024

====================================

Kuormatilavertailu , vasen pari on autosta ja oikea perävaunupankoista.

Seuraavaksi selvennykseksi artikkeita : 
- " Tiimalasipankot Suomessa syövät puolestaan ahneesti
     niitä käyttävien automiesten lompsasta".

===================================
12.10.2024KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
04.10.2024Tutustu 2013 vuoden tietopakettiin tästä : - Kolmekymmentä ja yksi hyvää syytä hankkia TERMINATORIT ... - puu76
30.09.2024Terminator XXL 8 aero ja 8.8 CE pankkotarjous / 09.2024 :
30.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
04.08.2024UUTISET;--------- ;UUTISET
12.10.2024 9.00Nyt käsittelemme kahtena päivänä, tänään, ja huomenna sitä, että mitenkä, ja miksi tehtiin "SUURI KUSETUS" ??!!??
12.10.2024 7.00Artikkelimme vuodelta 2014: - "Puutavarapankon poikkipintaeron esimerkkilaskenta".
12.10.2024 3.00Katso FinnMetkossa tehdyn kuormatilavertailutestin video tästä:
12.10.2024 0.07Tämä aiheutti Alucarin tekemän "SUUREN KUSETUKSEN" 2014: - Kuormakokovertailu tuo asiakaskunnalle selkeyttä markkinointiin ja kalustohankintoihin.
12.10.2024FinnMetko 2014 alueella tekemässämme kuormatilavertailussa testattiin kahden eri yhdistelmän mahdollisia kuormatilakokoeroja.

Siirry arkistoon »