Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 15.00
Suomalainen perus 76-tonninen yhdistelmä muodostuu neliakselisesta peräasennus kuormaajallisesta vetoautosta, ja viisiakselisesta perävaunusta. Normaaliajoissa nämä punnitaan päivittäin sekä kuormassa,- että tyhjänä , ja niitten alustojen työpaino on tarkasti ajomiesten tiedossa.
Suomalaiset puutavarayhdistelmät ajavat samoilla säännöillä, samanlaisia puita, ja samantasoisia teitä, ja saman ajoaikalain , sekä valvonnan alla.
Näitten omavalintaisten yhdistelmien alustapainoissa on järkyttävän suuriakin painoeroja, ja "loiskuormankin" paino, ja vaikutukset ovat jo kaikille tuttuja - tämä vaihtelevan suuruinen paino on jo käyttäjäkunnan tiedossa/ ja osaltaan myös hallinnassa.
Mutta mikä on 76-tonnisen yhdistelmän järkevä omapaino , kun yhdistelmän pelkillä varustevalinnoilla siihen voi vaikuttaa yllättävänkin monilla tuhansilla kiloilla.XXhj.24.3.2024
Seuraavaksi klo 17:00: 76-tonnisten painot kuormaajalla.
|