AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily

25.03.2024 11.00

daily13.jpg

Ammattilehti koeajoi moottoriltaan, varusteiltaan ja koripituudeltaan niin sanotun suurasiakas-segmentin Iveco Dailyn uusimman version.

(kuva yllä: Kuormatilaltaan 16-kuutioinen Iveco Daily tarjoaa hyvän vastineen rahalle monelaisiin pakettiauto tarpeisiin.)

Iveco on päivittänyt Daily paketti- ja kuorma-automallistoaan tiuhaan tahtiin. Tällä hetkellä asiakkaille luovutettavat autot edustavat reilu vuosi takaperin esiteltyä MY22 -mallisukupolvea, jonka ensimmäiset autot saatiin maahan alkuvuodesta 2023. Päivityksessä Daily sai muun muassa uutta ilmettä keulaan, uudistuneen sisustan ja lisää puhtia konehuoneeseen sekä valinnaisvarusteiden puolelle erittäin kehittyneen monipuolisen Air-Pro ilmajousituksen.

Enemmän vääntömomenttia

Päivitys toi voimalinjaan uuden 6-vaihteisen manuaalivaihteiston ja tehokkaamman pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston. Uusi ohjelmistopäivitys kasvatti pienemmän eli 2,3 litran moottorin vääntömomenttia parhaimmillaan 15 prosentilla ja laski samalla valmistajan ilmoittamaa polttoaineenkulutusta noin kuudella prosentilla. Ohjelmisto-uutta on sekin että 8-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna Daily kulkee nyt vaihdevivun vakio- eli ECO-asennossa korkeintaan 95 km/h. Moottoritienopeuksiin yltämiseksi vaihdevipu on kytkettävä PWR-asentoon.

Entistäkin mukavampi

Dailyn etujousituksen Iveco ehti päivittää tämän päivän vaatimusten mukaiseksi jo aikaisemmin. Uusi sähköinen ohjaustehostin tarjoaa aikaisempaa kevyemmän ja osin myös perinteistä hydraulista tehostinta täsmällisemmän ohjaustuntuman, mitä tukee uusi ja erillisestä kojelaudan nappulasta kytkettävä City-asetus. Se tekee raskaan tavara-auton käsittelyn höyhenen kevyeksi taajamanopeuksilla ja eritoten peruutettaessa. 

Parempaa ohjaustuntumaa avittaa osaltaan täysin uudelleen suunniteltu ohjauspylväs, mikä tarjoaa reilut säätövarat neljään suuntaan. Myös istuimia on jalostettu mukavampaan suuntaan.

daily22.jpg

(kuva: Tuorein mallipäivitys toi Dailyn ohjaamoon modernin ilmeen. Kojelauta, mittaristo, ohjauspyörä ja istuimet ovat uusia. Kellokytkimellä varustettu lisälämmitin on vakiovaruste Suomessa.)

Järkivarusteet

Suurasiakkaille räätälöitävissä useiden, jopa kymmenien pakettiautojen sopimusneuvotteluissa voimalinjan ja valinnaisvarusteiden optimoinnilla voidaan saavuttaa tuhansien, ellei kymmenien tuhansien eurojen kustannussäästöt. Iveco Finland Oy:n automyyjä Topi Kontulan mukaan nyt koeajettava 16-kuutioinen Iveco Daily sopii varusteiden ja voimalinjan osalta noin 85 prosentille Fleet-asiakkaista:

- Suomessa Ivecon vakiovarustelu on varsin kattava. Ohjaamovarusteissa on tingitty kosketusnäytöllisestä multimediakeskuksesta ja navigoinnista. Ulkopuolella ajovaloiksi on valittu perinteiset H4-halogeenit. 

Moottoriksi on pomittu laajasta 2,3 ja 3,0-litraisten diesel- ja kaasumoottorien valikoimasta 2,3-litraisten vaihtoehtojen tehokkain eli 156 hv/400 Nm suoritusarvoihin yltävä dieselmoottori. Kuljettajamukavuudesta ja työssäviihtymisestä ei ole kuitenkaan tingitty, sillä vaihteistona perinteisen manuaalin asemesta sujuvatoiminen Hi-Matic automaattivaihteisto. 

- Automaattivaihteiston lisähinta menee likimain tasan ajovalojen ja Iveconnect -järjestelmän kanssa. Automaattivaihteiston merkitys kasvaa autoa uuteen vaihdettaessa, ja onhan se myös erittäin vahva etu kuljettajamarkkinoilla, Kontula täydentää.

Ajossa moottorin ja vaihteiston yhteistyö on sujuvaa. Moottoripäivityksen ansiosta matkanteko ei hiivu mainittavasti edes raskaammilla kuormilla. Polttoaineen kulutus asettui talvirenkailla maantiellä ajotietokoneen näyttämän mukaan reiluun yhdeksään ja taajamassa noin 10 litraan satasella. 

Auton varusteissa on myös vetokoukku, ja vetokykyä Daily tarjoaa 3500 kg.

daily42.jpg

(kuva: Dailyn reilun viiden metrin pituiselle ja noin 190 cm korkealle rahtiosastolle sopii standardimittainen Cheerleader-kenttä - ja vielä jää tilaakin. Sivuovi- aukko on markkinoiden leveimpiä.)

Ketterä kulkija

Uusien kuljettajaa avustavien ja turvallisuutta edistävien avustimien ja järjestelmien valikoima on kattava ja kokonaisvaltainen. Liekö kokemusperustaista tai sitten pitkänäköisyyttä, sillä valinnaisvarusteiden puolelta avustinpalettiin on tuotu liikennemerkit tunnistava nopeudenrajoitin. Väsymättä taustalla pelaava avustin toimii asiallisesti ainakin sulan kelin aikaan; Helsingin ydinkeskustan alueella jopa kiitettävästi.  

Kuljettajan paikalta arvioituna reilun seitsemän metrin pituisen ja 4,1 metrin akselivälin omaavan Ivecon parasta antia on automaattivaihteiston ohella aikaisemmin mainittu City-ohjaus. Suuret lasipinnat ja kelvollinen sivupeilivarustus tarjoaa asiallisen näkyvyyden auton ympärille, joskin peruutuskameran ja takatutkien puuttuminen tekevät peruuttelusta hieman haastavaa.

Kuorman lastaus ja purku on tehty niin vaivattomaksi, kuin se takavetoisessa umpipakettiautossa nyt yleensä on mahdollista. Takana on auton kyljille taittuvat pariovet ja apumiehen puolella kookas liukuovi, josta mahtuu suuremmatkin huonekalut vaivatta matkaan.

Kuormatilan vetoisuutta koeteltiin reilun 2,2 metrin pituisilla mattorullilla, mitä mahtuu reilun viiden metrin pituiseen konttiin vaivatta parikin perätysten kyytiin. Valinnaisvarusteiden puolelta valittu rahtiosaston tehokas led-valaistus puolustaa myös paikkaansa Suomessa.

Mitä maksaa?

Ivecon raskaista kuorma-autoista tuttuun erillisrunkorakenteeseen perustuva 16-kuutioinen Daily pakettiauto asemoituu eri automerkkien koko- ja hintavertailussa houkuttelevasti lähimpi- en kilpailijoiden välimaastoon. 

Koeajo paljastaa Dailyn olevan asiallinen työkalu perusvarusteissaankin. Nyt koeajetun auton verollinen hintapyynti on lisävarusteineen reilut 57 700 euroa, mihin sisältyy mm. kattava ajotietokone ja tuulilasin yläpuolelle ohjaamon viety otsahylly sekä vetokoukku. Jos jotain jäimme autossa kaipaamaan, niin olkoon ne sitten peruutuskamera ja nykyaikaiset led-ajovalot.    

27.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
27.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
27.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
27.04.2024 7.00Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta

Siirry arkistoon »