Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset

10.04.2024 0.07

500_unbenannt.jpg

MAN Truck & Bus sanoo tänään julkaisemassaan tiedotteessaan tulevansa olemaan ensimmäinen eurooppalainen kuorma-auton valmistaja, joka tuo markkinoille pienen sarjan vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja. Avaukseksi suunniteltu pieni sarja noin 200 yksikköä toimitetaan asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa ja valituissa ei-eurooppalaisissa maissa jo vuonna 2025.

"MAN hTGX", kuten ajoneuvo tulee tunnetuksi, tarjoaa vaihtoehtoisen päästöttömän vaihtoehdon erikoissovelluksiin, kuten raskaiden tavaroiden kuljetukseen – rakennustöihin, säiliökuljetuksiin tai puunkuljetukseen. hTGX voi olla myös ympäristöystävällinen vaihtoehto akkukäyttöisille kuorma-autoille alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria, tai markkinoilla, joilla vetyä on jo saatavilla riittävästi. MAN luovuttaa ensimmäiset hTGX:t asiakkaille jo vuonna 2024 ja skaalaa sitä ylöspäin vuodesta 2025 lähtien. MAN on ollut Euroopan sähköisten kaupunkibussien markkinajohtaja vuodesta 2023 lähtien. 

"Jatkamme keskittymistä akkukäyttöisiin ajoneuvoihin tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tällä hetkellä ne ovat selvästi muita käyttövoimakonsepteja edellä energiatehokkuuden sekä käyttö- ja energiakustannusten suhteen. Kuitenkin kuorma-autot, joita käyttää vetykäyttöinen polttomoottori, ovat hyödyllinen lisä erikoissovelluksille ja markkinoille. Ennakoimme, että voimme parhaiten palvella valtaosaa asiakkaidemme kuljetustarpeista akkukäyttöisillä kuorma-autoilla. Erityissovelluksissa vetykäyttöinen polttomoottori tai tulevaisuudessa polttokennoteknologia on sopiva täydennys. H45 vetykäyttöinen polttomoottori perustuu testattuun D38 dieselmoottoriin ja se valmistetaan Nürnbergin moottori- ja akkutehtaalla. Tutun teknologian käyttö mahdollistaa markkinoille tulon varhaisessa vaiheessa ja antaa näin ratkaisevan sysäyksen vetyinfrastruktuurin laajentamiselle. hTGX:n avulla olemme nyt lisänneet houkuttelevan tuotteen nollapäästöiseen tuotevalikoimaamme," sanoo Friedrich Baumann, MAN Truck & Busin johtoryhmän jäsen sekä myynnin ja asiakasratkaisujen vastuuhenkilö. 

500_bildmotorh45-3.jpg

Vetykäyttö sopii erityisen hyvin erikoiskuljetustehtäviin, jotka vaativat erityistä akselikonfiguraatiota tai joissa alustan rakentamisen tarve ei jätä tilaa akuille. MAN hTGX tarjoaa suuria hyötykuormia ja maksitoimintamatkaa 600 kilometriä aluksi tarjolla olevilla 6x2 ja 6x4 vetotavoilla. Käytetty H45 vetykäyttöinen polttomoottori tuottaa 383 kW:n tai 520 hv:n tehon sekä 2500 Nm väännön 900–1300 k/min kierrosnopeudella. Vedyn suorasuihkutus moottoriin varmistaa erityisen nopean tehovasteen. Vety paineistetaan 700 baariin (CG H2) jolloin 56 kg:n vetoisella säiliöllä varustettu ajoneuvo voidaan tankata alle 15 minuutissa. 

Alle 1g CO2/tkm:n päästöillä MAN hTGX täyttää "nollapäästöiselle ajoneuvolle" uudessa EU:n CO2-lainsäädännössä asetetut kriteerit. 

Dr. Frederik Zohm, tutkimus- ja kehitysjohtaja, lisää: "Uudet CO2-säädökset EU-tasolla luokittelevat vetykäyttöiset polttomoottorilla varustetut kuorma-autot nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi. Tämä tarkoittaa, että tämänkaltaiset ajoneuvot tukevat täysin hiilidioksidipäästötavoitteidemme saavuttamista, mikä avaa myös oven tälle pienelle sarjalle, joka täydentää akkusähköautoja. Samanaikaisesti asiakkaamme hyötyvät maasta riippuen esimerkiksi vastaavista tiemaksualennuksista. Meillä on MANin Nürnbergin tehtaalla innovatiivisin moottoriteknologia ja vuosikymmenten kokemus vedyn käytöstä polttoaineena. Hyödynnämme tätä ja esittelemme aidon MANin MAN hTGX:n kanssa. Uusi vetykäyttöinen kuorma-automme perustuu testattuun TG-ajoneuvosarjaan ja se vakuuttaa korkeimmalla laadullaan ja vaivattomalla ylläpidollaan. Tutkimme edelleen polttokennoteknologiaa akkuteknologian ja vedyntuotannon pohjalta. H2-polttoaineteknologia on myös valmisteluvaiheessa MANilla. Kuitenkin kuluu vielä useita vuosia ennen kuin teknologia on todella valmis markkinoille ja kilpailukykyinen." 

Kuten sähköajoneuvoissa, MAN ei korosta vain innovatiivisten ja luotettavien ajoneuvojen kehitystä ja tuotantoa "Simplifying Business" -lauseensa mukaisesti, vaan tukee myös asiakkaita laajalla palvelu- ja konsultointitarjonnalla vaihdettaessa dieselistä nollapäästöisiin ajoneuvoihin. 

MAN ja vety – pitkäaikainen historia 

MANilla on pitkäaikainen historia vedyn käytössä, yritys on tutkinut sitä vuosikymmeniä. MAN Truck & Bus esitteli ensimmäisen vetykäyttöisen bussin Hannoverin messuilla vuonna 1996: SL 202-kaupunkibussi oli varustettu maakaasumoottorilla, joka oli muokattu vedyn käyttöä varten. Hannoverin messujen jälkeen ajoneuvo suoritti yhdeksän kuulauden pituisen testivaiheen Erlangenissa, jonka aikana se matkusti 13 000 kilometriä ja kuljetti 60 000 matkustajaa. Bussi saapui lopulta Müncheniin vuonna 1997 ja se otettiin siellä menestyksekkäästi käyttöön säännöllisessä liikenteessä. Tätä seurasi vuonna 1998 kolme nivelbussia Münchenin lentokentälle, jotka olivat käytössä vuoteen 2008 asti, sekä lisäksi vielä 14 vetykäyttöistä bussia vuosien 2006 ja 2009 välillä. 

Aiemman ja nykyisen kokemuksen lisäksi hyötyajoneuvojen kanssa, MAN kehittää ja testaa vetykäyttöisiä moottoreita MAN Engines -divisioonalle monissa sovelluksissa maantiellä, maastossa ja vesillä. Vety sopii erityisen hyvin esimerkiksi erikoisajoneuvoihin – kuten rinnekoneisiin – junille ei-sähköistettävillä reiteillä sekä kaivinkoneisiin ja nostureihin. Sitä voidaan käyttää myös yhdistettyjen lämmitys- ja voimalaitosten kanssa, erityisesti jos tuotettua lämpöä voidaan hyödyntää lisäksi sähkön rinnalla. 

29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon

Siirry arkistoon »