Käytettäessä raideliikennettä tavaran kuljetuksissa ei voida aina toteuttaa tehokkuuteen pyrkimistä.10.05.2024 15.00
Kaikessa toiminnassa tulee pyrkiä tehokkuuteen eli resurssien ja ajan tehokkaaseen käyttöön. Käytettäessä raideliikennettä tavaran kuljetuksissa ei voida aina toteuttaa tehokkuuteen pyrkimistä. Raideliikenteessä tavaran kuormaus ja purkaus on sidottu vain kuormaus- ja purkauspaikkoihin, ja niitä on harvassa. Tieliikenteen tapauksessa tavaran kuormaus ja purkaus voi tapahtua missä vain, jos tien vieressä on tilaa. Oleellisena lisäseikkana asiaan vaikuttaa liikennemuodon väylästön pituus ja kattavuus. Tieverkon ml. katuverkon kattavuus on hyvä, koska tie- ja katuverkon kokonaispituus on suuri verrattuna raideliikenneverkon pituuteen: · Tie- ja katuverkon osuus on noin 99 %, mutta raideverkon noin 1 % tie- ja katu- sekä raideverkon kokonaispituudesta. · Tieliikenteen osuus on noin 90 % ja raideliikenteen noin 10 % tie- ja raideajoneuvojen sekä matka- että tavaramääristä nykyisin. Käytettäessä raideliikennettä joudutaan joskus toimimaan siten, että tavaran alkukuljetus tapahtuu lähtöpaikasta poispäin määränpään suunnasta. Sama voi käydä myös loppukuljetuksen osalta; voidaan joutua kuljettamaan tavaraa takaisin päin. Tällaiset alku- ja loppukuljetukset aiheuttavat lisäkustannuksia ja lisää ajankulua. Elinkeinoelämä pyrkii välttämään niitä. Tämä onkin yksi syy siihen, että nopeatempoinen elinkeinoelämä käyttää runsaasti tiekuljetuksia säästääkseen aikaa. Jussi Sauna-aho Cycled Media Oy/Vemosim |