DHL liikennöi pk-seudulla neljän akku-Scanian voimin kolmessa ajovuorossa - puolen vuoden kokemukset positiivisia

03.06.2024 3.00

Scania_abb_dhl2.JPG

ABB Oy, DHL Supply Chain (Finland) Oy ja Scania Suomi Oy ovat yhdessä toteuttaneet logistiikkaketjun sähköistämisen Helsingin

Pitäjänmäessä sijaitsevan ABB:n taajuusmuuttajatehtaan ja DHL:n Vantaalla sijaitsevan varaston välille. DHL vastaa logistiikkaketjusta varaston ja tuotannon välillä ja tuottaa nonstop-kuljetukset neljällä Scania-sähkökuorma-autolla.

Kuljetuksissa varaston ja tuotannon välillä liikkuu sunnuntai-illasta perjantai-iltaan yli 80 lähtöä vuorokaudessa. Sähköautojen lataus tapahtuu purun ja lastausten aikana kiinteästi asennetuilla ABB:n teholatauslaitteilla kuljetusketjun molemmissa päissä.

Varaston ja tuotannon välisten kuljetusten hiilidioksidipäästöt pienenevät sähköistämisen ansiosta vuosittain noin 200 000 kiloa verrattuna vastaavaan toteutukseen dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla.

Scania_abb_dhl1.JPG
Michael Mannfors, Antti Saarinen, Peter Lindgren

ABB on sitoutunut saavuttamaan nettonollan 2050 mennessä

Logistiikan sähköistäminen on keskeinen osa ABB:n ja Suomessa toimivien Drives-yksiköiden kestävän kehityksen toimia. ”ABB-yhtymän tavoite on saavuttaa nettonolla vuoteen 2050 mennessä. Täyssähköisen kuljetusketjun toteuttaminen yhdessä logistiikkakumppaniemme kanssa on yksi esimerkki ABB Drivesin toimenpiteistä oman toimintamme kasvihuonepäästöjen nettonollan saavuttamisessa”, kommentoi ABB Oy:n Drives Finland Site Manager Peter Lindgren.

Vastuullisesta logistiikasta lisäarvoa yrityksille

”DHL:n maailmanlaajuisena ympäristönsuojelutavoitteena on nettonollapäästöinen logistiikka vuoteen 2050 mennessä. Tarjoamalla vastuullisia, asiakastarpeisiin räätälöityjä ratkaisuja tuomme lisäarvoa myös asiakkaittemme toimitusketjuille”, sanoo DHL Supply Chainin Suomen maajohtaja Antti Saarinen.

Logistiikkapalveluiden energiatehokkuus ja vähäpäästöisyys ovat yhä keskeisempiä tekijöitä vastuullisessa yritystoiminnassa. Logistiikkakumppanin tehtävä on suunnitella ja toteuttaa ratkaisut, jotka tukevat asiakkaan omien ympäristötavoitteiden saavuttamista. ”ABB:n ja DHL Supply Chainin kumppanuuden laajentaminen varastoinnista ja tuotannon sisälogistiikasta kuljetuksiin on tärkeä uusi askel pitkäjänteisessä yhteistyössämme. Tiukasti aikataulutettuja sähköautokuljetuksia hoitaa kymmenen omaa kuljettajaamme”, Saarinen lisää.

Kuljetusten päästöjen vähentäminen mm. ajoneuvokalustoa sähköistämällä on yksi DHL Groupin globaalin ympäristöohjelman päätavoitteista. Sähköisten ajoneuvojen lisäksi investointeja suunnataan mm. uusiutuviin polttoaineisiin ja toiminnaltaan hiilineutraaleihin kiinteistöihin.


Kuljetusten huolellinen suunnittelu mahdollistaa täysin sähköiset kuorma-autokuljetukset

Raskaan kuorma-autoliikenteen sähköistyminen etenee Euroopassa ja myös Suomessa. Uusien raskaampien kuorma-automallien tulo markkinoille mahdollistaa täysin sähköisen voimalinjan jo hyvin moneen eri kuljetustarpeeseen. ”Sähköistetyt kuljetukset vaativat huolellista suunnittelua. Scania Suomi on yhdessä DHL:n kanssa analysoinut kuljetusketjun ja lataustarpeen Scanian edistyksellisten analysointityökalujen avulla, jonka ansiosta kuljetukset voidaan hoitaa luotettavasti”, kertoo Scania Suomen eMobility tuotepäällikkö Michael Mannfors.

DHL hoitaa ABB:n kuljetukset neljällä 3-akselisella Scania 25P täyssähkökuorma-autolla. Autot ovat Scania 25P-mallin 9-akkuiset versiot ja autojen lataus hoidetaan kiinteästi asennetuilla ABB:n teholatauslaitteilla kuljetusketjun molemmissa päissä. ”Tässä mittakaavassa täyssähköisiä kuorma-autoja ei vielä ole otettu Suomessa käyttöön yhtä kuljetusketjua varten. Scaniat kulkevat tehtaan ja varaston välillä lähes 24/7 ja olemme todella iloisia, että saimme olla mukana tämän projektin toteutuksessa. Kuljetusten sähköistyminen etenee ja tämä on osoitus Scanian kyvystä toteuttaa oikeita, tehdastuotannon kannalta kriittisiä täysin sähköistettyjä kuljetuksia yhdessä asiakkaidemme kanssa”, iloitsee Scania Suomen Michael Mannfors.

15.06.2024 7.00Nimitykset: Jouni Kummala palaa takaisin Vehoon - Suomen Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtoon
15.06.2024KATSO TÄSTÄ 14.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.06.2024KOME 40-VUOTTA VAUHDISSA MUKANA
04.06.2024VIELÄ EHTII !!!: -"Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida"!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
17.06.2024 18.00Ennallistamistoimissa tärkeää yhdistää luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja metsäteollisuuden puunhankinta
17.06.2024 17.00Odotettu uutuus Hitachilta
17.06.2024 15.00Jorpe - maansiirtolavoja yli 50 vuoden kokemuksella
17.06.2024 13.00Jussi Malmi, toimialajohtaja, Wihuri Tekninen Kauppa: "Tulevaisuutta rakennetaan perheyrityksen pitkällä tähtäimellä"
17.06.2024 11.00Eroon muovista?

Siirry arkistoon »