Polaris Ranger XP Kinetic: Työkäyttöön soveltuva sähkö-traktorimönkijä

10.06.2024 17.00

polle1.jpg

Polaris on tuonut markkinoille uuden rinnakkain istuttavan, täyssähköisen Ranger XP Kinetic -traktorimönkijän. 

(kuva yllä: Polaris esitteli uuden Ranger XP Kinetic -traktorimönkijämalliston marraskuussa Vantaan Vauhtipuistossa lehdistölle ja jälleenmyyjille.)

Kyseessä on valmistajan toisen sukupolven sähkömönkijä; ensimmäinen esiteltiin jo vuonna 2015. Uusi Ranger XP Kinetic -malli hyödyntää modernia lithium-ion akkuteknologiaa.

- Kehitys on mennyt suuren harppauksen eteenpäin ja nyt on tarjolla ominaisuuksiltaan erinomainen laite. Täysin uusi sähkötekniikka tarkoittaa puhdasta ja hiljaista toimintaa suurella 110 hv teholla ja 189.81 Nm väännöllä, mikä on käytössä lähes välittömästi ja hallitusti. Myös elektroniikan ohjaukset ja ajo- moodit edustavat kehityksen kärkeä nykyisten sähköautojen tyyliin. Vaihdelaatikko on sovitettu työkäyttöön lyhyellä ja pitkällä välityksellä. Suunnanvaihto tapahtuu sähköllä ja menee molempiin suuntiin, kertoo Polaris Finland Oy:n Vesa Ylä-Outinen.

polle4.jpg

(kuva: Polariksen 14.9 kWh sähkömoottori tarjoaa 110 hv tehon ja 189.81 Nm väännön. Moderni lithium-ion akkuteknologia mahdollistaa hyvän käyttösäteen (75 km / 130 km) monenlaiseen työkäyttöön.)

Riittävä käyttösäde

Uuden akkuteknologian myötä käyttösäde on kasvanut merkittävästi:

- XP Kinetic Premium -malli sisältää yhden litiumioniakun, jonka käyttösäde on noin 75 kilometriä kun taas Ultimate -mallissa on kaksi litiumioniakkua, joiden kantama on jopa 130 kilometriä. Eli nyt tarjolla on sähkömönkijät, joilla pystyy tekemään monet työpäivän tehtävät jopa yhdellä latauksella. Käytössä on kätevä latausjärjestelmä ja lisävarusteena on saatavana extratehokas laturi, sanoo Ylä-Outinen.

Myynti on jo alkanut

Ensimmäiset Polaris Ranger XP Kinetic -traktorimönkijät saatiin Suomeen marraskuussa ja niiden myynti sekä toimitukset alkaa välittömästi.

- Pyrimme tarjoamaan asiakkaille koeajomahdollisuuksia niin että demolaitteita löytyy jatkossa kauppiailta eri puolilta maata. Sähköinen voimalinja tarjoaa todella hyvän ajettavuuden, lähes rajattomasti voimaa ja helpon käytön, mikä pitää käydä itse kokemassa. Varsinkin kun mennään työkäyttöön ja maastoon niin heti nolla-pyörintänopeudesta alkava täysi vääntömomentti on jotain aivan uutta mönkijäpuolella. Vetokyky on pitkälle toisella tonnilla ja lavalle saa laittaa tavaraa 570 kiloa, kertoo Ylä-Outinen.

polle5.jpg

(kuva: Ranger XP Kinetic tarjoaa riittävän maavaran ja hyvät renkaat maastossa liikkumiseen. Sähköisen voimalinjan ansiosta vaikeistakin paikoista selvitään nolla-pyörintänopeudesta alkavan täyden vääntömomentin ansiosta.)

Sähkö tarjoaa etuja

Sähkökäyttö tuo myös muita merkittäviä etuja verrattuna polttomoottoriin.

- Ranger XP Kinetic on lähes täysin äänetön, joten sillä on hyvä työskennellä vaikkapa taajamissa lumihommissa tai metsässä häiritsemättä luonnon rauhaa. Lähipäästöjä ei synny ollenkaan mikä on ympäristöteko ja mahdollistaa käytön vaikkapa teollisuushalleissa. Ja sähkötoimisen voimalinjan ansiosta vähemmän liikkuvia osia tarkoittaa vähemmän huoltoa ja vähemmän kuluja. Arvioidut huoltokustannukset ovat jopa 70 % vähemmän verrattuna polttomoottorimalleihin. Ja tietenkin polttoainekuluissa tulee selvää säästöä mitä enemmän ajat, Ylä-Outinen toteaa. 

Varustelut työkäyttöön

Perusmallin Ranger XP Kinetic on varustettu ROPS-turvakaarilla ja lisäksi se voidaan varustella täydellä lämmitettävällä ohjaamolla. Pimeässä ajamisen mahdollistaa tehokkaat Dual LED -ajovalot, renkaina pitävät Pro Armor X-Terrainit ja maastossa suojaa antaa pohjapanssari sekä jykevä karjapuskuri. Maavaraa on 356 mm ja joustovaraa 254 mm. Varusteille kuten työvaloille löytyy 12V SAE -virranulosotto.

- Ja myös kaikki Polaris Ranger bensa- ja dieselmallien lisävarusteet sopivat suoraan myös sähkömalleihin; ainoastaan vinssi ja lämmitin ovat erilaiset ja niiden voima otetaan ajoakulta, mikä mahdollistaa jatkossa myös erilaisten työlaitteiden voimanulosoton. Ja tietenkin Kinetic -sähkömallit voidaan varustella lumiautoilla, perävaunuilla, tukkinostureilla jne. perinteisten traktorimönkijöiden tapaan, sanoo Vesa Ylä-Outinen. 

polle3.jpg

(kuva: Kineticin vetokyky on pitkälle toisella tonnilla ja lavalle saa laittaa tavaraa 570 kiloa.)

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 8.00Patentoitu triplakiinnikkemme poistaa pankkomelun kokonaan.
27.07.2024 7.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätö portaalla on esimerkki XXL-miesten pankkojemme kehitystyöstä, - mutta onnistummeko tekemään triplamme nyt = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla

Siirry arkistoon »