Mistä johtuu "siirtoauton" keveys?

05.05.2025 14.00

Keveimmillään 3-akselinen siirtoauto varusteltuna painaa jopa alle 8.500 kg.
Suuri osa liikenteessä olevista 4-akselisista autoista painaa 12.500 - 13.500 kg, joten ero niihin on jopa 4.000 - 5000 kg.

Nosturin kuljetus lisää painoeroa.

terminator_xxl_678_247.jpg

Lastausnosturin mukanakuljetus syö kantavuutta vielä 3.500 kg - 4.500 kg lisää joten pahimmillaan painoero on huimat 9.500 kg ja pienimmilläänkin yli 7.500 kg. +Lastausnosturin mukana kuljetus maantieosuuksilla on lisääntynyt viimevuosina moninkertaisesti. 

Alustavaihtoehtojen erot yli 3000 kg.

Perinteisen 4 akselisen syöttöauton ja kevyimmän 3-akselisen siirtoauton painoero yksin alustan osalta ylittää 4.000 kg. Huippuvarusteltu isohyttinen ja raskain teliveto teräsjousilla painaa 3-akselisena reippaasti yli 10.000 kg, kun taas kevein mahdollinen siirtoauto nostotelillä ja telin ykköspyörilla sekä matalilla alumiinivanteisilla maantierenkailla painaa jopa alle 8.500 kg !

Kevyt rahtiautoalusta usein viisain.

Ensimmäinen valmistamani


Siirtoauton alustaksi on monessa tapauksessa viisainta valita lepo-ohjaamoinen rahtiautoalusta ilmajousilla ja 4.100 tai 4.300 akselivälillä.Siirtoautolla ajetaan parhaassa tapauksessa pääosin lastausterminaalin ja purkuterminaalin väliä. -Siirtoauto ja sen rahditus toimii tuottavammin silloin , kun metsäpää hoidetaan kokonaan perinteisellä puutavara-autolla.

Lisätietoja:
Heikki Jokela 050 4129 024

18.05.2025KATSO TÄSTÄ 16.5. LÄHETYS! Kuljetus, maarakennus ja metsäalan uutisi
17.05.2025Proforest 23.-24.5. Kalajoen lentokentällä: - "Tietoa. Kokemuksia. Ratkaisuja".
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.05.2025 16.00Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
21.05.2025 15.00Taalerin kehittämä Euroopan suurin biohiilen tuotantolinja on aloittanut toimintansa
21.05.2025 13.00Terminator XXL mallistoon on lisätty laserleikattu CE - merkintä. Mutta MIKSI ??
21.05.2025 12.00Nippusidonnan turvallisuus ei tule tuunaamalla, eikä teippejä lisäämällä.
21.05.2025 11.00Heijastinteipit määrättiin pakollisiksi 2000-luvun lopulla. mutta nyt ne ovatkin jo "turhakkeita".
21.05.2025 9.00XXL -Evolution pankkomallistot tarjoavat raakapuukuljetuksiin kolme välttämätöntä valttikorttia.

Siirry arkistoon »