Mistä johtuu alupankkojen tilaavievä ylimääräinen runkokorkeus.

07.06.2024 9.00

pankko_timbertech.jpgAlumiinipankkorunkojen (6tn) runkokorkeudet kiinnikkeineen ovat yleisimmin jopa 225 mm. Vastaavat teräspankkojen runkokorkeudet ovat matalimmillaan 120 mm ja korkeimmillaan 175 mm.

Metsäteollisuuden ohjeistuksen mukainen pankkorungon minimikorkeus on 120 mm.

Mistä mokoma korkeusero johtuu?

pankko_exterunko_ja_forestit.jpgMatemaattinen syy tulee  alumiinin terästä kolme kertaa heikommasta kimmokertoimen arvosta.
Teräspankon lujuuteen ja keveyteen pääsy vaatii taivutusvastuksen kasvattamista kolminkertaiseksi.Korkeuden lisäys on ainoa mahdollisuus , muutoin pankosta tulee raskas.

Miksi alumiinipankko on lähes yksinvaltias Ruotsissa?

Pankkokäytännön  erilaisuus johtuu Suomen ja Ruotsin sallittujen kuormakorkeuksien eroista.
Ruotsissa ei ole kuormakorkeuden ylärajaa määritelty, Suomessa se on max. 4,2 metriä.Vapaa kuormakorkeus antaa ruotsalaisautoilijoille mahdollisuuden käyttää käytännössä noin 30 cm korkeampia pankkoja.

- Ajo-ominaisuuksia ja polttoainesäästöä ei vielä arvosteta.Ruotsissa polttoainekuluja säästää pankkojen pienempi  määrä.

Vievätkö alutolpatkin kuormatilaa?

pankot_-ylikorkea.jpgAlumiinitolpan leveys on kuusitonnisena noin 125 mm. Lisäksi tolppa on upotettu holkkiin , joka on 20 mm kuormatilaa syövä / puoli.Kapeimmat terästolpat ovat 75 millisiä ja leveimmätkin alle 100 millisiä.Kiinteissä terästolpissa ei ole kuormatilaa pienentäviä holkkirakenteita , joten kuormatilan leveysero perusalumiinisen tolpparakenteen ja tilavimman terästolpaparin välillä on parhaimmillaan huikeat 140 mm.

-Lisää kuormatilaeroa kasvattaa alumiinitolppien epäedullinen taipuma kuormattuna.

Mikä on kuormatilaero kuormakorkeuserona?

Tilavimman teräspankon (XXL) ja perusalumiinipankon kuormatilaero on yllättävän suuri , - kuormakorkeuserolla arvioituna se on yli 300 mm ja tolppataipumaerot  huomioiden lähes 500 mm/nippu !!!???!!!

=====================================
Se mitä kuormatilaero on rahassa , - kannattaa aivan
varmasti laskea, jos ajaa puuta alumiinipankoilla !!!???!!!.
=====================================

15.06.2024 7.00Nimitykset: Jouni Kummala palaa takaisin Vehoon - Suomen Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtoon
15.06.2024KATSO TÄSTÄ 14.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.06.2024KOME 40-VUOTTA VAUHDISSA MUKANA
04.06.2024VIELÄ EHTII !!!: -"Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida"!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
17.06.2024 18.00Ennallistamistoimissa tärkeää yhdistää luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja metsäteollisuuden puunhankinta
17.06.2024 17.00Odotettu uutuus Hitachilta
17.06.2024 15.00Jorpe - maansiirtolavoja yli 50 vuoden kokemuksella
17.06.2024 13.00Jussi Malmi, toimialajohtaja, Wihuri Tekninen Kauppa: "Tulevaisuutta rakennetaan perheyrityksen pitkällä tähtäimellä"
17.06.2024 11.00Eroon muovista?

Siirry arkistoon »