Mistä johtuu alupankkojen tilaavievä ylimääräinen runkokorkeus.

09.10.2024 11.00

pankko_timbertech.jpgAlumiinipankkorunkojen (6tn) runkokorkeudet kiinnikkeineen ovat yleisimmin jopa 225 mm. Vastaavat teräspankkojen runkokorkeudet ovat matalimmillaan 120 mm ja korkeimmillaan 175 mm.

Metsäteollisuuden ohjeistuksen mukainen pankkorungon minimikorkeus on 120 mm.

Mistä mokoma korkeusero johtuu?

pankko_exterunko_ja_forestit.jpgMatemaattinen syy tulee  alumiinin terästä kolme kertaa heikommasta kimmokertoimen arvosta.
Teräspankon lujuuteen ja keveyteen pääsy vaatii taivutusvastuksen kasvattamista kolminkertaiseksi.Korkeuden lisäys on ainoa mahdollisuus , muutoin pankosta tulee raskas.

Miksi alumiinipankko on lähes yksinvaltias Ruotsissa?

Pankkokäytännön  erilaisuus johtuu Suomen ja Ruotsin sallittujen kuormakorkeuksien eroista.
Ruotsissa ei ole kuormakorkeuden ylärajaa määritelty, Suomessa se on max. 4,2 metriä.Vapaa kuormakorkeus antaa ruotsalaisautoilijoille mahdollisuuden käyttää käytännössä noin 30 cm korkeampia pankkoja.

- Ajo-ominaisuuksia ja polttoainesäästöä ei vielä arvosteta.Ruotsissa polttoainekuluja säästää pankkojen pienempi  määrä.

Vievätkö alutolpatkin kuormatilaa?

pankot_-ylikorkea.jpgAlumiinitolpan leveys on kuusitonnisena noin 125 mm. Lisäksi tolppa on upotettu holkkiin , joka on 20 mm kuormatilaa syövä / puoli.Kapeimmat terästolpat ovat 75 millisiä ja leveimmätkin alle 100 millisiä.Kiinteissä terästolpissa ei ole kuormatilaa pienentäviä holkkirakenteita , joten kuormatilan leveysero perusalumiinisen tolpparakenteen ja tilavimman terästolpaparin välillä on parhaimmillaan huikeat 140 mm.

-Lisää kuormatilaeroa kasvattaa alumiinitolppien epäedullinen taipuma kuormattuna.

Mikä on kuormatilaero kuormakorkeuserona?

Tilavimman teräspankon (XXL) ja perusalumiinipankon kuormatilaero on yllättävän suuri , - kuormakorkeuserolla arvioituna se on yli 300 mm ja tolppataipumaerot  huomioiden lähes 500 mm/nippu !!!???!!!

=====================================
Se mitä kuormatilaero on rahassa , - kannattaa aivan
varmasti laskea, jos ajaa puuta alumiinipankoilla !!!???!!!.
=====================================

07.06.2025KATSO TÄSTÄ 6.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
13.06.2025 0.07Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
12.06.2025 18.00Alumiini
12.06.2025 17.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
12.06.2025 16.00Miksiköhän metsäteollisuusmaa Kanada on vauhdilla kehittämässä raakapuun korjuu-, ja kuljetuslaitteitaan muovittomiksi.
12.06.2025 15.00Me aloitimme "muovipuhdistukset" jo 2000-luvun alkuvuosina.
12.06.2025 14.00Nostokoukut-, puikkarit-, ja pinnotteet muuttuvat 2025 100%:sesti muovittomiksi uuden tekniikan Evolution mallistossamme.
12.06.2025 13.00Caterpillarilta uudet Single Life -kovateräskauhat pyöräkuormaajiin

Siirry arkistoon »