Puutavarayhdistelmällä erisuuri ilmanvastus kuormattuna- ja tyhjänäajossa.

28.08.2021 15:00

jukka_rautio_ja_siirtoauto.jpg
Tässä yhdistelmässä on edullisin mahdollinen pankkojen yhteenlaskettu ilmanvastuksen otsapinta: 6 kpl a 0,8 m2 = 4,8 m2(vrt.13,5m2!!!) .Pienen Cv arvon lisäksi tolppien muoto suuntaa ilmavirtausta kuormaan ja tyhjänäajossa kuormatilaan päin.Tämä ominaisuus pienentää likaantumista ja likakuormaa.

Puutavara-yhdistelmien kuormattuna- ja tyhjänäajon ilmanvastusvoimien ja -muotojen suuri erilaisuus asettaa erityisiä lisävaatimuksia  niitten oikealle ja optimaaliselle muotoilulle ja käytölle.


Kuormattuna-ajossa nippujen korkeus , -määrä ja niitten ilmaväli muuttavat  ilmanvastusvoimia. Lisäksi voimia kasvattaa auton nipun etäisyys etuseinästä. Ilmanvastusvoima kasvaa kun välit kasvavat sekä tietenkin myös silloin  kun välien määrä lisääntyy. Kuormattuna-ajossa on myös tolppien muodolla ja niitten kuormasta ulkonemalla sekä iso polttoainetalouteen vaikuttava merkitys.
Tolppamuotoilulla voidaan kasvattaa tai vähentää yhdistelmän lian- ja lumen kerääntymistä.

kiinnike_briab.jpg


Yhdistelmän pankkojen määrä pohjoismaisessa järjestelmässä vaihtelee 6 kpl:n tukkipankkoasetelmasta 12 pankon kolmosasetelmaan.
Pankkojen yhteenlaskettu otsapinta on valintasi mukaan 4,8 m2:sta 13,5 m2 : een.Muotokerroin Cv vaihtelee lisäksi alle 0,6:stä jopa yli 1,2:een.Erot ilmavastusvoimissa  eri pankkovaihtoehtojen välillä ovat järkyttävän suuria.

Tyhjänäajossa puutavarayhdistelmän ilmanvastusvoimat ovat epäedullisimmillaan.Etuseinä muodostaa 6,5 neliön alipainepinnan ja pankoista tulee jopa 13,5 m2 lisää. Oman negatiivisen lisänsä tuo vielä tähän auton sen varusteitten muoto ja sijoittelu sekä vastusvoimien kannalta täysin vielä lähes muotoilemattomat  nosturi ja perävaunu.

Puutavarayhdistelmän ilmanvastusvoimia pienentävällä ja ilmavirtauksia suuntaavalla  tuotekehittelyllä on saavutettavissa liikenneturvallisuutta parantavia  ja ympäristön päästöjä vähentäviä ominaisuuksia. Ympäristöpäästöt vähenevät yli 10 % pienentyvän polttoaineenkulutuksen kautta ja lisäksi yhdistelmän likakuorman kerääntymistä on mahdollista pienentää helposti yli puoleen nykyisestä kertymästä (likakuorma / lumikuorma 400 kg - 2500 kg) .

Heikki Jokela



 

22.09.2021 6:48Määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.
23.09.2021 15:00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 9:09Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
22.09.2021 17:11Nippumuodolla on yllättävän suuri merkitys.
21.09.2021 8:20Metsä Group käynnisti haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
20.09.2021 6:51Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 17:39Terminatorit ovat monesta suunnasta järkevät.
19.09.2021 10:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
19.09.2021 9:10Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 3:13.TerminatorTekniikkaa:............. . -"Paukku ja Pupu"-.

Siirry arkistoon »