Puutavarayhdistelmällä erisuuri ilmanvastus kuormattuna- ja tyhjänäajossa.

05.02.2024 0.07

jukka_rautio_ja_siirtoauto.jpg
Tässä yhdistelmässä on edullisin mahdollinen pankkojen yhteenlaskettu ilmanvastuksen otsapinta: 6 kpl a 0,8 m2 = 4,8 m2(vrt.13,5m2!!!) .Pienen Cv arvon lisäksi tolppien muoto suuntaa ilmavirtausta kuormaan ja tyhjänäajossa kuormatilaan päin.Tämä ominaisuus pienentää likaantumista ja likakuormaa.

Puutavara-yhdistelmien kuormattuna- ja tyhjänäajon ilmanvastusvoimien ja -muotojen suuri erilaisuus asettaa erityisiä lisävaatimuksia  niitten oikealle ja optimaaliselle muotoilulle ja käytölle.


Kuormattuna-ajossa nippujen korkeus , -määrä ja niitten ilmaväli muuttavat  ilmanvastusvoimia. Lisäksi voimia kasvattaa auton nipun etäisyys etuseinästä. Ilmanvastusvoima kasvaa kun välit kasvavat sekä tietenkin myös silloin  kun välien määrä lisääntyy. Kuormattuna-ajossa on myös tolppien muodolla ja niitten kuormasta ulkonemalla sekä iso polttoainetalouteen vaikuttava merkitys.
Tolppamuotoilulla voidaan kasvattaa tai vähentää yhdistelmän lian- ja lumen kerääntymistä.

kiinnike_briab.jpg


Yhdistelmän pankkojen määrä pohjoismaisessa järjestelmässä vaihtelee 6 kpl:n tukkipankkoasetelmasta 12 pankon kolmosasetelmaan.
Pankkojen yhteenlaskettu otsapinta on valintasi mukaan 4,8 m2:sta 13,5 m2 : een.Muotokerroin Cv vaihtelee lisäksi alle 0,6:stä jopa yli 1,2:een.Erot ilmavastusvoimissa  eri pankkovaihtoehtojen välillä ovat järkyttävän suuria.

Tyhjänäajossa puutavarayhdistelmän ilmanvastusvoimat ovat epäedullisimmillaan.Etuseinä muodostaa 6,5 neliön alipainepinnan ja pankoista tulee jopa 13,5 m2 lisää. Oman negatiivisen lisänsä tuo vielä tähän auton sen varusteitten muoto ja sijoittelu sekä vastusvoimien kannalta täysin vielä lähes muotoilemattomat  nosturi ja perävaunu.

Puutavarayhdistelmän ilmanvastusvoimia pienentävällä ja ilmavirtauksia suuntaavalla  tuotekehittelyllä on saavutettavissa liikenneturvallisuutta parantavia  ja ympäristön päästöjä vähentäviä ominaisuuksia. Ympäristöpäästöt vähenevät yli 10 % pienentyvän polttoaineenkulutuksen kautta ja lisäksi yhdistelmän likakuorman kerääntymistä on mahdollista pienentää helposti yli puoleen nykyisestä kertymästä (likakuorma / lumikuorma 400 kg - 2500 kg) .

Heikki Jokela



 

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.

Siirry arkistoon »