Artikkeli vuodelra 2012: - "Monikäyttöinen ajoneuvosimulaattori"

21.09.2022 9.00

xxl_briab_volvo_1.jpgVemosim-ohjelmisto määrittää ja piirtää ajoneuvon nopeuden, energiankulutuksen ja päästöt metri metriltä ja sekunti sekunnilta pitkin tien paalulinjaa. Se ottaa huomioon tie- ja liikenneolosuhteet, ajoneuvon tekniset ominaisuudet sekä ajotavan.

”Simulaattori kertoo esimerkiksi moottorin ominaisuuksien, voimalinjan välityssuhteiden, rengaskoon, massan, akselilukumäärän ja ajovastusten sekä tien ominaisuuksien ja ajotavan vaikutukset ajoneuvon suorituskykyyn, polttoaineen kulutuksen ja päästöihin”, luettelee ohjelmiston kehittänyt Olavi H. Koskinen.

Simulaattoria voivat hyödyntää ajoneuvojen valmistajat, kuljetusyritykset sekä viranomaiset ja koulutusorganisaatiot. Esimerkiksi kuljetusliike pystyy optimoimaan sillä kaluston hankintaa ja käyttöä sekä kouluttamaan kuljettajia taloudelliseen ajotapaan.

Aiemmin Suomen raskaan liikenteen päästöt on laskettu pääasiassa päästökertoimilla, jotka on saatu ulkomaisesta kirjallisuudesta.

”Koska ajoneuvojen tekniset ja fyysiset ominaisuudet eroavat huomattavasti, johtavat tällaiset laskelmat pahasti harhaan”, Koskinen sanoo.

Liittymien suunnittelulle kunnon perusteet

Koskinen on kehittänyt myös ajourasimulaattorin, jonka avulla voidaan määrittää tarkkaan ajoneuvon liikeradat ja ajourat sen kääntyessä kaarteissa, liittymissä, terminaaleissa ja pysäköintialueilla.

Ajourasimulaattorilla on mahdollista tarkastella mitä tahansa yhdistelmää. Esimerkiksi perävaunujen määrää ei ole rajoitettu.

Tietokoneen näytöllä liikkuvaa ajoneuvoyhdistelmää ohjataan ohjauspyörää simuloivalla hiirellä tai pyörivällä nupilla. Pyörien ja korien kulmapisteiden liikeurat piirretään ja tarvittaessa talletetaan tiedostoiksi, joista voidaan tehdä tarpeellisia analyysejä. Näin varmistetaan myös ajojen tarkka toistettavuus.

”Lisäksi menetelmällä voidaan analysoida tulevaisuuden liittymäratkaisuja, jotka eivät nykyisen lainsäädännöin mukaan ole mahdollisia”, Koskinen huomauttaa.

Kiertoliittymät ovat tulleet viime vuosina uudelleen käyttöön. Menetelmällä on jo korjattu lukuisia suunnitelmia.

”Lisäksi olemme kehittäneet ohjelmia ajodynamiikan hallintaan tilanteissa, joissa on riski ajoneuvon kaatumiselle tai liukumiselle tieltä pois. Niitä on käytetty erilaisten onnettomuustapausten analysoinnissa”, Koskinen huomauttaa.XXhj.22.9.2022

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta

Siirry arkistoon »