Artikkeli vuodelra 2012: - "Monikäyttöinen ajoneuvosimulaattori"

21.09.2022 9:00

xxl_briab_volvo_1.jpgVemosim-ohjelmisto määrittää ja piirtää ajoneuvon nopeuden, energiankulutuksen ja päästöt metri metriltä ja sekunti sekunnilta pitkin tien paalulinjaa. Se ottaa huomioon tie- ja liikenneolosuhteet, ajoneuvon tekniset ominaisuudet sekä ajotavan.

”Simulaattori kertoo esimerkiksi moottorin ominaisuuksien, voimalinjan välityssuhteiden, rengaskoon, massan, akselilukumäärän ja ajovastusten sekä tien ominaisuuksien ja ajotavan vaikutukset ajoneuvon suorituskykyyn, polttoaineen kulutuksen ja päästöihin”, luettelee ohjelmiston kehittänyt Olavi H. Koskinen.

Simulaattoria voivat hyödyntää ajoneuvojen valmistajat, kuljetusyritykset sekä viranomaiset ja koulutusorganisaatiot. Esimerkiksi kuljetusliike pystyy optimoimaan sillä kaluston hankintaa ja käyttöä sekä kouluttamaan kuljettajia taloudelliseen ajotapaan.

Aiemmin Suomen raskaan liikenteen päästöt on laskettu pääasiassa päästökertoimilla, jotka on saatu ulkomaisesta kirjallisuudesta.

”Koska ajoneuvojen tekniset ja fyysiset ominaisuudet eroavat huomattavasti, johtavat tällaiset laskelmat pahasti harhaan”, Koskinen sanoo.

Liittymien suunnittelulle kunnon perusteet

Koskinen on kehittänyt myös ajourasimulaattorin, jonka avulla voidaan määrittää tarkkaan ajoneuvon liikeradat ja ajourat sen kääntyessä kaarteissa, liittymissä, terminaaleissa ja pysäköintialueilla.

Ajourasimulaattorilla on mahdollista tarkastella mitä tahansa yhdistelmää. Esimerkiksi perävaunujen määrää ei ole rajoitettu.

Tietokoneen näytöllä liikkuvaa ajoneuvoyhdistelmää ohjataan ohjauspyörää simuloivalla hiirellä tai pyörivällä nupilla. Pyörien ja korien kulmapisteiden liikeurat piirretään ja tarvittaessa talletetaan tiedostoiksi, joista voidaan tehdä tarpeellisia analyysejä. Näin varmistetaan myös ajojen tarkka toistettavuus.

”Lisäksi menetelmällä voidaan analysoida tulevaisuuden liittymäratkaisuja, jotka eivät nykyisen lainsäädännöin mukaan ole mahdollisia”, Koskinen huomauttaa.

Kiertoliittymät ovat tulleet viime vuosina uudelleen käyttöön. Menetelmällä on jo korjattu lukuisia suunnitelmia.

”Lisäksi olemme kehittäneet ohjelmia ajodynamiikan hallintaan tilanteissa, joissa on riski ajoneuvon kaatumiselle tai liukumiselle tieltä pois. Niitä on käytetty erilaisten onnettomuustapausten analysoinnissa”, Koskinen huomauttaa.XXhj.22.9.2022

27.09.2022 18:00Terminator XXL 8.8 ZINC - sinkkipankkomallisto laajenee !!!
27.09.2022 17:00Kehitys kehittyy, ja me teemme sitä.
27.09.2022 15:00Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
27.09.2022 13:00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
27.09.2022 11:00Terminator XXL10.9 aerot saat joko kolmikerrospinnoitettuina, tai kuumasinkittyinä.
27.09.2022 9:00NIPPU LISÄÄ : - Kuormakokovertailu ja pinta-alataulukko : - Terminator XXL ja alupankot
27.09.2022 7:00Terminator XXL aeroissa on peruspankon valmiusaste korkeimmalla mahdollisella tasolla.
27.09.2022 3:00Terminator XXK 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
27.09.2022 0:03Olemme nyt syystoimitus valmiudessa = 24/7.
26.09.2022 18:00Kertausta:-Terminator - tekniikkaa: Markkinoitten kattavin teräspankkomallisto.

Siirry arkistoon »