Artikkeli vuodelra 2012: - "Monikäyttöinen ajoneuvosimulaattori"

21.09.2022 9:00

xxl_briab_volvo_1.jpgVemosim-ohjelmisto määrittää ja piirtää ajoneuvon nopeuden, energiankulutuksen ja päästöt metri metriltä ja sekunti sekunnilta pitkin tien paalulinjaa. Se ottaa huomioon tie- ja liikenneolosuhteet, ajoneuvon tekniset ominaisuudet sekä ajotavan.

”Simulaattori kertoo esimerkiksi moottorin ominaisuuksien, voimalinjan välityssuhteiden, rengaskoon, massan, akselilukumäärän ja ajovastusten sekä tien ominaisuuksien ja ajotavan vaikutukset ajoneuvon suorituskykyyn, polttoaineen kulutuksen ja päästöihin”, luettelee ohjelmiston kehittänyt Olavi H. Koskinen.

Simulaattoria voivat hyödyntää ajoneuvojen valmistajat, kuljetusyritykset sekä viranomaiset ja koulutusorganisaatiot. Esimerkiksi kuljetusliike pystyy optimoimaan sillä kaluston hankintaa ja käyttöä sekä kouluttamaan kuljettajia taloudelliseen ajotapaan.

Aiemmin Suomen raskaan liikenteen päästöt on laskettu pääasiassa päästökertoimilla, jotka on saatu ulkomaisesta kirjallisuudesta.

”Koska ajoneuvojen tekniset ja fyysiset ominaisuudet eroavat huomattavasti, johtavat tällaiset laskelmat pahasti harhaan”, Koskinen sanoo.

Liittymien suunnittelulle kunnon perusteet

Koskinen on kehittänyt myös ajourasimulaattorin, jonka avulla voidaan määrittää tarkkaan ajoneuvon liikeradat ja ajourat sen kääntyessä kaarteissa, liittymissä, terminaaleissa ja pysäköintialueilla.

Ajourasimulaattorilla on mahdollista tarkastella mitä tahansa yhdistelmää. Esimerkiksi perävaunujen määrää ei ole rajoitettu.

Tietokoneen näytöllä liikkuvaa ajoneuvoyhdistelmää ohjataan ohjauspyörää simuloivalla hiirellä tai pyörivällä nupilla. Pyörien ja korien kulmapisteiden liikeurat piirretään ja tarvittaessa talletetaan tiedostoiksi, joista voidaan tehdä tarpeellisia analyysejä. Näin varmistetaan myös ajojen tarkka toistettavuus.

”Lisäksi menetelmällä voidaan analysoida tulevaisuuden liittymäratkaisuja, jotka eivät nykyisen lainsäädännöin mukaan ole mahdollisia”, Koskinen huomauttaa.

Kiertoliittymät ovat tulleet viime vuosina uudelleen käyttöön. Menetelmällä on jo korjattu lukuisia suunnitelmia.

”Lisäksi olemme kehittäneet ohjelmia ajodynamiikan hallintaan tilanteissa, joissa on riski ajoneuvon kaatumiselle tai liukumiselle tieltä pois. Niitä on käytetty erilaisten onnettomuustapausten analysoinnissa”, Koskinen huomauttaa.XXhj.22.9.2022

30.09.2023LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
30.09.2023KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.10.2023 0:07Tolppamitoitus ja muotoilu vaatii tietoa ja taitoa.
04.10.2023 18:00Puutavaranipun ylimmät puut nojattava vähintään kahteen tolppaan.
04.10.2023 17:00Hiilestä eroon: VTT:ltä spinnaava Steady Energy keräsi 2 miljoonan euron rahoituksen asuinalueiden lämmittämiseksi pienillä modulaarisilla ydinreaktoreilla
04.10.2023 15:00Yksin tolpan oikean mallinen kaarevuus lisää kuormatilaa 3-5 %:lla.
04.10.2023 13:00Terrafamen Lauri Ratia on valittu Vuoden Yritysjohtajaksi
04.10.2023 11:00Mutta mikä onkaan runkokorkeuden, kiinnikkeitten,sekä tolppaviisteen merkitys???
04.10.2023 9:00Kanada on metsäteollisuusmaa , ja esimerkillinen myös muovittumuudessa.
04.10.2023 7:00Uusia tuotteita markkinoille - Rototilt Control yhä useampiin kaivinkoneisiin

Siirry arkistoon »