Luulo ei oo tiaron väärtti. - Luuloja pankoista.

10.08.2023 0.07

18891850_441213732902938_6703317039928023311_o

Vanha pohjalainen sanonta -"Luulo ei oo tiaron väärtti"- on palautettava puutavarayhdistelmiä ja niitten pankkovalintoja tekeville puutavara-autoilijoille mietittäväksi  -  aivan, vaikkapa vain kannattavuuden tukevoittamiseksi.

Tässä kolme "kullanarvoista" pinttymää, jotka ovat jääneet monelle ammattilaisellekkin ns. oikeana totuutena rasittamaan tulopuolelle tarvittavaa kehitystä :

1. Alumiinipankko on teräspankkoa kevyempi???

alumiini_pankkovertailukuva

 VÄÄRIN: Alumiinipankko ei olekkaan teräspankkoa kevyempi, vaan päinvastoin.            Alumiinipankko on teräspankon kanssa saman painoinen , tai sitä selvästikkin painavampi.
 Ultralujista teräksistä (960 QC/W) valmistettujen pankkojen lujuus/painosuhde on alumiinia  edullisempi.

2. Alumiinipankko on teräspankkoa
kestävämpi???


 VÄÄRIN: Alumiinipankko ei ole teräspankkoa kestävämpi , vaan päinvastoin.Perinteisestä 650  luokan teräksestä valmistetut pankot ovat jo alumiinipankkoja kestävämpiä. Vastaavasti 960  QC/W teräksiset ovat käyttöiältään aivan omassa kestoluokassaan niin käyttörasitusten  keston, kuin turvallisen käyttöajankin suhteen. 

3.Alumiinipankko on teräspankon
kanssa samantilavuuksinen???

  VÄÄRIN: Alumiinipankko ei ole teräspankkojen kanssa alkuunkaan kilpailukykyinen kuormatilojen kokoluokissa. Alumiinipankon profiilien äärimitat ovat teräspankkoja  epäedullisemmat ,  tehden kuormatilakoon alumiinisilla pankoilla varustetussa autossa ja  perävaunussa 5%- 10%  teräspankkoja pienemmiksi.

Totuus on useasti tarua ihmeellisempi. Yllä esitetyt kolme ,- vieläpä melko yleistäkin , käsitystä vaikuttavat merkittävästi puutavaranajon kannattavuuteen heikentäen alumiinikuormatilaisten yhdistelmien tulosta useilla prosenttiyksiköillä .XXhj.10.8.2023


13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 9.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 17.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
15.04.2024 15.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
15.04.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!

Siirry arkistoon »