Luulo ei oo tiaron väärtti. - Luuloja pankoista.

10.08.2023 0:07

18891850_441213732902938_6703317039928023311_o

Vanha pohjalainen sanonta -"Luulo ei oo tiaron väärtti"- on palautettava puutavarayhdistelmiä ja niitten pankkovalintoja tekeville puutavara-autoilijoille mietittäväksi  -  aivan, vaikkapa vain kannattavuuden tukevoittamiseksi.

Tässä kolme "kullanarvoista" pinttymää, jotka ovat jääneet monelle ammattilaisellekkin ns. oikeana totuutena rasittamaan tulopuolelle tarvittavaa kehitystä :

1. Alumiinipankko on teräspankkoa kevyempi???

alumiini_pankkovertailukuva

 VÄÄRIN: Alumiinipankko ei olekkaan teräspankkoa kevyempi, vaan päinvastoin.            Alumiinipankko on teräspankon kanssa saman painoinen , tai sitä selvästikkin painavampi.
 Ultralujista teräksistä (960 QC/W) valmistettujen pankkojen lujuus/painosuhde on alumiinia  edullisempi.

2. Alumiinipankko on teräspankkoa
kestävämpi???


 VÄÄRIN: Alumiinipankko ei ole teräspankkoa kestävämpi , vaan päinvastoin.Perinteisestä 650  luokan teräksestä valmistetut pankot ovat jo alumiinipankkoja kestävämpiä. Vastaavasti 960  QC/W teräksiset ovat käyttöiältään aivan omassa kestoluokassaan niin käyttörasitusten  keston, kuin turvallisen käyttöajankin suhteen. 

3.Alumiinipankko on teräspankon
kanssa samantilavuuksinen???

  VÄÄRIN: Alumiinipankko ei ole teräspankkojen kanssa alkuunkaan kilpailukykyinen kuormatilojen kokoluokissa. Alumiinipankon profiilien äärimitat ovat teräspankkoja  epäedullisemmat ,  tehden kuormatilakoon alumiinisilla pankoilla varustetussa autossa ja  perävaunussa 5%- 10%  teräspankkoja pienemmiksi.

Totuus on useasti tarua ihmeellisempi. Yllä esitetyt kolme ,- vieläpä melko yleistäkin , käsitystä vaikuttavat merkittävästi puutavaranajon kannattavuuteen heikentäen alumiinikuormatilaisten yhdistelmien tulosta useilla prosenttiyksiköillä .XXhj.10.8.2023


23.09.2023KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.09.2023KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.09.2023Lisätietoja "muovinpoiston erityisoperaatiosta" hintaluokkineen ja aikatauluineen.
23.09.2023 19:00Miksi "tuuninkimiehet" eivät keiku tuottavuustilastojen kärkisijoilla.
23.09.2023 15:00Miksi metsäkoneita ei tuunata.
23.09.2023 13:00Mitä eroa on "tuuningilla", tuottavuudella, , ja turvallisuudella ???
23.09.2023 11:00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
23.09.2023 9:00Raakapuun käsittelyn 100%:nen nuovittomuusvaade päättyy tehdaspurussa.
23.09.2023 7:00Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
23.09.2023 3:00Raakapuun 100%:nen nuovittomuus alkaa kannolta.

Siirry arkistoon »