Luulo ei oo tiaron väärtti. - Luuloja pankoista.

14.02.2025 6.00


Seitsemäntonninen alumiinipankko painaa kilolleen saman , kuin kasitonninen ForestKing ja kasikasi Terminator. Kuormatilaeroa on yli kourallinen / nippu Fotestkingin. ja runsaat kaksi / nippu Terminatorin hyväksi.

On olemassa alumiinipankkoja ja teräspankkoja. Pankkojen ominaisuuksissa on muitakin eroja, kuin valmistusmateriaalit. 


Vaihtopankkoina tulee alumiinia ja terästä. Neljävuotta käytetyt Terminatorit ovat siistit ja hyvässä maalissa. Tolppapituus (= lyhyys -20cm) asetti kynnyksen kannattavuudelle ja vaihto oli viisasta.

Materiaaliajatteluna on perusymmärrykseksi juurtunut se, että alumiinipankko on automaattisesti kevein, ja mahdollisesti myös kestävin. Joskus on näin ollutkin, mutta aika on ajanut noitten alumiinipankkojen erinomaisuuksien ohi ja  vuosikymmeniä taakseppäin. Alumiinipankko ei ole ollut enää aikoihin kevein, eikä se ole tämänpäivän pankoista kestävinkään - päinvastoin. 


Tolppien vahvistaminen sisäholkkiprofiileilla ajaa rasitukset pankkorungolle, joka sekin kuuluisi vahvistaa tolppalujuuden suhteessa.

Alumiinipankon lujuus-painosuhde on samassa luokassa perus lujitetun 650/700 luokan kiinteätolppaisen Forest tyyppisten teräspankojen kanssa, mutta häviää jo selvästi Terminatorluokan 1000 lujuusluokkaisiin sekä painossa, että kestävyydessä - kuormatilasta puhumattakaan.


Vanhoille pankkomalleille löytyy vielä käyttäjäkuntaa pääosin varaosatolppiin ja pankkorunkoihin katkenneitten tilalle. Kokopankkojen käyttäjäkunta löytyy kolmansista maista.-Onneksi.

Alumiinipankkojen jälkeenjääneisyys kostautuu ajan myötä. Käyttäjäkunnan ymmärrys lisääntyy kokemusten karttuessa ja markkinapropakanda alkaa kääntyä lopulta  itseään vastaan. Keinovalikoimia on, ja yksi niistä on valmistaa tahallaan painavia teräspankkoja alumiinipankkojen keveyden tukitoimeksi. - Seitsemäntonninen teräspankko painaa oikein tehtynä kiinteätolppaisena alle 140 kiloa ja irtotolppaisena 155 kg , eikä alumiinipankkovalmistajien tuotannon mukaisesti yli 180 kiloa.


Huonolla pintakäsittelyllä ja irtotolppaisuudella pilataan teräspankkojen huippuominaisuuksista saatavaa tuottoa sekä tahallisesti, että tietämättömyydestä.

Pintakäsittelyllä pilataan teräspankkojen markkinoita sekä maalauksen halpuudella, tietämättömyydellä, että tahallaan. - Teräksen ala-arvoinen pintakäsittely on markkinavalttia  alumiinipankovalmistajille.


Tämä pankkoerä sai uuden kodin Romaniasta.Kolmansiin maihin toimitetaan vaihtopankkoja sekä teräksisiä, että alumiinisia. Pankkojen runkoleveydet ja tolppamitat eivät ole markkinoinnin este.

Markkinapropakandalla ja yhdistelmien hankinnan "pakkorahoituskuvioilla" on onnistuttu peittelemään hyvinkin suurelta osin uuden tekniikan huippumuotoiltujen erikoisteräspankkojen tuottavuus- ja jopa turvallisuusedut. - Totuus vanhan tekniikan alumiinipankoista ei tunnu uskottavalta. 


Irtotolppaisten alumiinipankkojen vaihto Terminatoreihin ja tolppamittapäivitys yllättääpositiivisesti. - Terminatoreissa on yksi paha puoli , kun ne tulevat tontille, lähtevät muut pankkomerkit kolmansiin maihin.

Sekä alumiinipankoissa, että teräspankoissa on myös tuote-ja valmistajakohtaisia eroja. Eroja synnyttää alumiini- ja teräspankoissa irtotolppaisuuden mukanaan tuoma lisäpaino ja kuormatilan pienennys sekä vaikutukset kestävyyteen. Alumiinipankkojen painoeroja synnyttää lisäksi ylimitoitettujen pantakiinnikesarjojen järkyttävät painot. Teräspankoissa suuria eroja kestävyyteen ja painoon aiheuttavat materiaalien lujuusluokkavalinnat.XXhj.14.2.2025

Pankkomyynti:

Nanopinnoitus tekee kiiltoa pysyväksi.

Heikki Jokela
050 4129 024
Markku Hirvi
0400148 584
Esko Leppänen
040 5153716

21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
25.03.2025 18.00Onneksemme rautatiekuljetusten raakapuukuljetusten ilmavastus on, -ja pysyy huonolla tasolla.
25.03.2025 17.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
25.03.2025 15.00Nippuvälin pienennyksestä apua ilmanvastusvoimiin.
25.03.2025 13.00"Terminoinnin" polttoainesäästöt ovat luokkaa - isot !!!
25.03.2025 11.00Hyvässä puutavarayhdistelmän aerodynamiikassa on paljon rahaa - ja kahta kautta.
25.03.2025 10.00Pankkomalliemme materiaalitestit.

Siirry arkistoon »