Artikkeli vuodelta 2015 : - Pankkojen painoerot pieniä,kuormatilaerot suuria ja ilmavastusvoimat vieläkin täyttä utopiaa.puu7621.05.2024 11.00
![]() Pankkojen lujuusluokkakohtaiset painoerot ovat kokonaisuuden kannalta täysin merkityksettömiä. ![]() Pankkojen painoerot ovat kuitenkin vuosien saatossa kutistuneet niin, että alumiinisen ja vastaavan teräksisen painot ovat valmistajasta riippumatta lähes täysin samoja. Muutaman kilon puntaripainoerot tasaantuvat kestossa ja esim kolmeakselisen auton 4 pankon painossa max. 40 kilon erolla ei ole sanottavaa merkitystä 9.500kg - 12.500kg painoisessa paketissa. Samaten perävaunun painot ovat kevyimmillään 5.200 kg ja painavimpien nelikkojen puntaripainot ovat edelleen jopa 8.500 kg. Yhdistelmien huimat painoerot (jopa yli 6.000kg) eivät tokikaan aiheudu pankoista, - eikä päällirakenteista, vaan suuret erot johtuvat alustavalinnoista sekä niitten rakenteista.Ja tuohon kun lisätään lika- ja lumikuormien (500 kg-3.500 kg) sekä nosturi (2000 kg-3800 kg ) aletaan olla lukemissa , joissa vaikutus tulotasoon alkaa olla tuntuva ( jopa 13.000 kg). Kuormatiloissa sensijaan hurjat kokoerot. ![]() Kuormatilan koko muodostuu sisämitoista , joihin yllämainittujen korkeuserojen lisäksi vaikuttaa kuormatilan sisämitta kuormattuna sekä lastattavan puutavaran yhteinen pituus. -Kun tiedossa on valitut alustakorkeudet (auton runkok. + apurungon korkeus ja perävaunun runkokorkeus) määräytyy niistä pankkokorkeudet. Pankkojen max.ulkoleveyden määrää yhdistelmäpituus (2.6m alle 22m yhdistelmässä ja 2.55m 22m-25.25m:ssä. Suomeen myytävien ja 4.2 metriin mitoitettujen pankkojen tolppakorkeudet vaihtelevat 2.80 metristä 3.15 metriin.Täyteen 4.4 metrin kuormakorkeuteen mitoitettujen yhdistelmien pankkojen korkeusvaihtelu on välillä 3.0m - 3.4m. Hyvänä lisänä on huomioida hyötykuormatilaa kasvatettaessa pankkojen runkokorkeus , sekä pankkojen sisäleveysmitat kuormattuna (= tiimalasimuoto / tynnyrimuoto). Yllämainitut seikat lisättynä järkevillä puutavaran pituusmittoihin sovitetuilla alustojen mitoituksilla antavat tilaa jopa 10m3-30m3 ; 4.000kg-13.000kg kasvatettavissa oleville hyötykuormille. Imavastuken vaikutukset polttoainetalouteen ja yhdistelmän loiskuormaan ovat vielä pitkään täyttä utopiaa. Puutavarayhdistelmän ilmavastus on kuorma-automalleista pahin ja likaavin. Tuo on helposti todettavissa, kun vertaa tyhjänäajon sekä kuormattujen puutavara-autojen maantiepolttoainekulutuksia muihin vastaaviin yhdistelmätyyppeihin. Polttoainekulutukset puutavarayhdistelmissä ylittävät kymmenillä prosenteilla umpikoristen vastaavien yhditelmien kulutusluvut. - Noihin lukuihin kun lisää puutavarayhdistelmän etuseinän, pankkojen , nosturin sekä alustan , renkaineen ja akseleineen nostattaman loiskuorman koko (500 kg-2500kg).Likakuorma puutavarayhdistelmissä on moninkertainen umpikorisiin yhdistelmätyyppeihin verrattuna. Ps. Ilmavastus ja muotoilun merkitys on vielä vuosia pääosin täyttä utopiaa suurelle osalle kuorma-autoyhdistelmien käyttäjille , myyjille sekä niitten suunnittelijoillekkin. Hyttien ja peilinvarsien hionta sekä umpikoriautoihin suunnitellut spoilerisarjat eivät poista puutavara-auton ilmaharavien sekä suurien nippuvälien aiheuttamaa järkyttävän suurta kulutus- ja loiskuormarasitetta juuri nimeksikään. xxhj.' |