Artikkeli vuodelta 2015 : - Pankkojen painoerot pieniä,kuormatilaerot suuria ja ilmavastusvoimat vieläkin täyttä utopiaa.puu76

12.08.2024 3.00

xxl_kuormatila_057.jpgPuutavarapankkojen paino on keskusteluissa ensimmäinen kysymys ja pankoilla kevennetään niin autoa, kuin perävaunuakin. Totuus painoeroista on kuitenkin se, että eri pankkojen painoerot ovat minimaaliset +- 5 kg / kpl riippumatta valmistajasta ja pankon materiaalista. Käyttäjälle merkittäviä erojakin on , mutta ne löytyvät pankkojen kuormatiloista, muotoilusta, kestosta ja ruosteenestokäsittelyistä.

Pankkojen lujuusluokkakohtaiset painoerot ovat kokonaisuuden kannalta täysin merkityksettömiä.

xxboxx_pankkovertailu.jpgPuutavarapankkojen painoerot olivat hurjia vielä vuosina 1976 - 1983. Tuolloin teräspankot olivat laukaistavia lähes 200 kiloisia veteenpudotuspankkoja ja alumiinipankot olivat 100 kiloisia ja vastaavasti ns. kiinteää mallia.

Pankkojen painoerot ovat kuitenkin vuosien saatossa kutistuneet niin, että alumiinisen ja vastaavan teräksisen painot ovat valmistajasta riippumatta lähes täysin samoja.

Muutaman kilon puntaripainoerot tasaantuvat kestossa ja esim kolmeakselisen auton 4 pankon painossa max. 40 kilon erolla ei ole sanottavaa merkitystä 9.500kg - 12.500kg painoisessa paketissa.

Samaten  perävaunun painot ovat kevyimmillään 5.200 kg ja painavimpien nelikkojen puntaripainot ovat edelleen jopa 8.500 kg.

Yhdistelmien huimat painoerot (jopa yli 6.000kg) eivät tokikaan aiheudu pankoista, - eikä päällirakenteista, vaan suuret erot johtuvat alustavalinnoista sekä niitten rakenteista.Ja tuohon kun lisätään lika- ja lumikuormien  (500 kg-3.500 kg)  sekä nosturi (2000 kg-3800 kg ) aletaan olla lukemissa , joissa vaikutus tulotasoon alkaa olla tuntuva ( jopa 13.000 kg).

Kuormatiloissa sensijaan hurjat kokoerot.

kuormatilaero_alucar__ukot.jpgPuutavarayhdistelmien kuormatilat ovat monelle käyttäjälle sekä autojen ja perävaunujen myyjillekkin täysin täysin käsittelemätön sarka. Alustojen korkeuserot ovat jopa 20 senttiä ja apurunkojen 10 senttiä sekä pankkojenkin runkokorkeudet vaihtelee 12 cm-22cm välillä.

Kuormatilan koko muodostuu sisämitoista , joihin yllämainittujen korkeuserojen lisäksi vaikuttaa kuormatilan sisämitta kuormattuna sekä lastattavan puutavaran yhteinen pituus.

-Kun tiedossa on valitut alustakorkeudet (auton runkok. + apurungon korkeus ja perävaunun runkokorkeus) määräytyy niistä pankkokorkeudet. Pankkojen max.ulkoleveyden määrää yhdistelmäpituus (2.6m alle 22m yhdistelmässä ja 2.55m 22m-25.25m:ssä.

Suomeen myytävien ja 4.2 metriin mitoitettujen pankkojen tolppakorkeudet vaihtelevat 2.80 metristä 3.15 metriin.Täyteen 4.4 metrin kuormakorkeuteen mitoitettujen yhdistelmien pankkojen korkeusvaihtelu on välillä 3.0m - 3.4m.
Hyvänä lisänä on huomioida hyötykuormatilaa kasvatettaessa pankkojen runkokorkeus , sekä pankkojen sisäleveysmitat kuormattuna (= tiimalasimuoto / tynnyrimuoto).

Yllämainitut seikat lisättynä järkevillä puutavaran pituusmittoihin sovitetuilla alustojen mitoituksilla antavat tilaa jopa 10m3-30m3 ; 4.000kg-13.000kg kasvatettavissa oleville  hyötykuormille.

Imavastuken vaikutukset polttoainetalouteen ja yhdistelmän loiskuormaan ovat vielä pitkään täyttä utopiaa.

Puutavarayhdistelmän ilmavastus on kuorma-automalleista pahin ja likaavin. Tuo on helposti todettavissa, kun vertaa tyhjänäajon sekä kuormattujen puutavara-autojen maantiepolttoainekulutuksia muihin vastaaviin yhdistelmätyyppeihin. Polttoainekulutukset puutavarayhdistelmissä ylittävät kymmenillä prosenteilla umpikoristen vastaavien yhditelmien kulutusluvut.

- Noihin lukuihin kun lisää puutavarayhdistelmän etuseinän, pankkojen , nosturin sekä alustan , renkaineen ja akseleineen nostattaman loiskuorman koko (500 kg-2500kg).Likakuorma puutavarayhdistelmissä on moninkertainen umpikorisiin yhdistelmätyyppeihin verrattuna.

Ps.
Ilmavastus ja muotoilun merkitys on vielä vuosia pääosin täyttä utopiaa suurelle osalle kuorma-autoyhdistelmien käyttäjille , myyjille sekä niitten suunnittelijoillekkin.

Hyttien ja peilinvarsien hionta sekä umpikoriautoihin suunnitellut spoilerisarjat eivät poista puutavara-auton ilmaharavien sekä suurien nippuvälien aiheuttamaa järkyttävän suurta kulutus-  ja loiskuormarasitetta juuri nimeksikään.
xxhj.'

07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
01.09.2024 15.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
01.09.2024 10.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
29.08.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
08.09.2024 18.00Neliakselisen puutavara-auton omapaino ja kuormatilan koko ovat ratkaisevassa asemassa.
08.09.2024 17.00Mutta mistä mahtaakaan johtua tolppaporkeuksien hurjat erot ???
08.09.2024 15.00Puutavarapankkojen tolppapituudet kasvaneet merkittävästi
08.09.2024 13.00Metsäteollisuuden vaatima pankkojen minimi runkokorkeus on 12.0cm.
08.09.2024 12.00Sinkkipankkomallistomme kehittyy maailman kattavimmaksi pankkomalliksi.

Siirry arkistoon »