Miten Terminatorista kehittyi terminatorluokan Terminatori?

05.12.2023 11.00

Terminator pankkomalliston kehityskaati alkaa vuodesta 2006 , jolloin lanseerattiin viisikulmaisella- ja irtotolpallatolpalla varustettu SisuForest tilavuusluokan pankkomallisto (TimberMaxx 050,070 ja 090). Tässä pankossa oli turvallisuusnäkökohtina huomioitu koko pankkopinnan (runko+tolpat) kattavat liukuesteet ja viisikulmaisen tolppamuodon aero-ominaisuudet sekä ilmansuuntaukset kuormatilan akanvirtaan. Irtotolppamallien valmistus jatkui myös 2010 luvun alkuvuosiin kuumasinkitystä Ruukin 900 QC teräksestä valmistettuna.
 
Terminator XXL malliston valmistus aloitettiin kuumasinkkipinnoitteella 2009.Kuumasinkittyt Terminator XXL 8 ja 10 pankkomallit olivat ensiesittelyssä FinnMetkon areenalla 2009 , ja menestystarina sai alkunsa. Tämä kiinteätolppainen pankko oli nykyisen Terminatormalliston toinen kehitysversio. Liukuestepinnat ja suuri kuormatila olivat uutta ja pankon muotoilu sai jo tuolloin varovaista hyväksyntää.

Raahen Teräsmiesten  kehittämä suorakarkaistu "puoliruostumaton" näki päivänvalon 2010 ja se Terminator pankkomallisto pääsi mukaan terästehtaan pilottiryhmään yhdessä ProntoLiftin kanssa. Samassa yhteydessä  maksimoitiin pankkomuodon mahdollistamat kuormatilakokoluokka, aerodynamiikkaominaisuudet sekä omapainon kevennys.

Rautahammas,tilapankkoLiukuestepintoja tehostettiin lisäksi lisäämällä pankkorunkoon "rautahammastus". - Nykytuotannon mukaisen Terminatormalliston alkusävelet oli soitettu. Suomen ensimmäisset Terminator XXL 07 (Euca) pankot otti käyttöönsä kuumasinkittyjen irtotolppaisten 070 pankkojen rinnalle Nousiaisen divisioona Hyvinkäältä ennen Espanjan ja Portugalin toimituserän asennuksia.

FinnMetko 2016 Jämsänkoski.Ammattilehti 30vuotta.Terminator XXL sai lisätilavuutta 07 mallin leveämmän pankkorungon. ja tolppien alaosan ansiosta. Nämä hyvät kokemukset siirtyivät XXL 11 ja XXL 12.5 pankkomalleihin.

Kokonaispainokorotusten mukanaantuomat pankkokohtaiset lisäkuormat vaativat tietenkin  lisälujuutta myös pankkoihin ja tolppiin. Uudet päivitykset tehtiin 2015 vuoden aikana koko pankkomallistoon ja samalla pintakäsittelykin siirtyi kolmikerrospinnoitukseen lakkapinnan tultua viimeistelyksi. Pankkomerkinnät saivat samalla tolppiinsa tyyppi-, lujuus-, ja mittamerkintöjen lisäksi pysyvän CE- mukaisuusmerkinnän merkinnän.

Vuoden 2016 aikana koekäytettiin uudentyyppiset kiinnikkeet ja ne otettiin vakioiksi  kesän lopulla. Lisäksi pankkokiinnitysten turvallisuutta tehostettiin jo 2017 perävaunun etupankon "pomminvarmalla" tuplakiinnikkeellä.

Terminator XXL 8 aerot, ja 10 aerot tulivat mallistoomme nekin jo 2017 , ja kasvattivat kiinteitten pankkomalliemme valikoiman pohjolan (=myös koko Euroopan) kattavimmaksi.

Tämä patentoitu pankon tolppaholkki on ratkaisevaa tekniikkaa irtotolppaisissa.Vuosi 2023 on nyt paluu erityisosaamisemme hisoriaan, kun tuomme tarjontaamme irtotolppapankkoiset kehittyneen tekniikan TimberMaxx Evolution malliston, sekä TimberMaxx apurunkopaketin uuden tuottavuusluokan TimberRoad yhdistelmäpakettien yhteydessä. Tähän pakettiin tulee takaisin myös erityisosaamisemme puntakäsittelyn saralla, ja se on ultralujat erikoisteräkset kuumasinkittynä , sekä 20 vuoden sinkki pinnoituksen kestävyystakuulla!!!XXhj.5.12.2023

07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-

Siirry arkistoon »