Miten Terminatorista kehittyi terminatorluokan Terminatori?

05.12.2023 11.00

Terminator pankkomalliston kehityskaati alkaa vuodesta 2006 , jolloin lanseerattiin viisikulmaisella- ja irtotolpallatolpalla varustettu SisuForest tilavuusluokan pankkomallisto (TimberMaxx 050,070 ja 090). Tässä pankossa oli turvallisuusnäkökohtina huomioitu koko pankkopinnan (runko+tolpat) kattavat liukuesteet ja viisikulmaisen tolppamuodon aero-ominaisuudet sekä ilmansuuntaukset kuormatilan akanvirtaan. Irtotolppamallien valmistus jatkui myös 2010 luvun alkuvuosiin kuumasinkitystä Ruukin 900 QC teräksestä valmistettuna.
 
Terminator XXL malliston valmistus aloitettiin kuumasinkkipinnoitteella 2009.Kuumasinkittyt Terminator XXL 8 ja 10 pankkomallit olivat ensiesittelyssä FinnMetkon areenalla 2009 , ja menestystarina sai alkunsa. Tämä kiinteätolppainen pankko oli nykyisen Terminatormalliston toinen kehitysversio. Liukuestepinnat ja suuri kuormatila olivat uutta ja pankon muotoilu sai jo tuolloin varovaista hyväksyntää.

Raahen Teräsmiesten  kehittämä suorakarkaistu "puoliruostumaton" näki päivänvalon 2010 ja se Terminator pankkomallisto pääsi mukaan terästehtaan pilottiryhmään yhdessä ProntoLiftin kanssa. Samassa yhteydessä  maksimoitiin pankkomuodon mahdollistamat kuormatilakokoluokka, aerodynamiikkaominaisuudet sekä omapainon kevennys.

Rautahammas,tilapankkoLiukuestepintoja tehostettiin lisäksi lisäämällä pankkorunkoon "rautahammastus". - Nykytuotannon mukaisen Terminatormalliston alkusävelet oli soitettu. Suomen ensimmäisset Terminator XXL 07 (Euca) pankot otti käyttöönsä kuumasinkittyjen irtotolppaisten 070 pankkojen rinnalle Nousiaisen divisioona Hyvinkäältä ennen Espanjan ja Portugalin toimituserän asennuksia.

FinnMetko 2016 Jämsänkoski.Ammattilehti 30vuotta.Terminator XXL sai lisätilavuutta 07 mallin leveämmän pankkorungon. ja tolppien alaosan ansiosta. Nämä hyvät kokemukset siirtyivät XXL 11 ja XXL 12.5 pankkomalleihin.

Kokonaispainokorotusten mukanaantuomat pankkokohtaiset lisäkuormat vaativat tietenkin  lisälujuutta myös pankkoihin ja tolppiin. Uudet päivitykset tehtiin 2015 vuoden aikana koko pankkomallistoon ja samalla pintakäsittelykin siirtyi kolmikerrospinnoitukseen lakkapinnan tultua viimeistelyksi. Pankkomerkinnät saivat samalla tolppiinsa tyyppi-, lujuus-, ja mittamerkintöjen lisäksi pysyvän CE- mukaisuusmerkinnän merkinnän.

Vuoden 2016 aikana koekäytettiin uudentyyppiset kiinnikkeet ja ne otettiin vakioiksi  kesän lopulla. Lisäksi pankkokiinnitysten turvallisuutta tehostettiin jo 2017 perävaunun etupankon "pomminvarmalla" tuplakiinnikkeellä.

Terminator XXL 8 aerot, ja 10 aerot tulivat mallistoomme nekin jo 2017 , ja kasvattivat kiinteitten pankkomalliemme valikoiman pohjolan (=myös koko Euroopan) kattavimmaksi.

Tämä patentoitu pankon tolppaholkki on ratkaisevaa tekniikkaa irtotolppaisissa.Vuosi 2023 on nyt paluu erityisosaamisemme hisoriaan, kun tuomme tarjontaamme irtotolppapankkoiset kehittyneen tekniikan TimberMaxx Evolution malliston, sekä TimberMaxx apurunkopaketin uuden tuottavuusluokan TimberRoad yhdistelmäpakettien yhteydessä. Tähän pakettiin tulee takaisin myös erityisosaamisemme puntakäsittelyn saralla, ja se on ultralujat erikoisteräkset kuumasinkittynä , sekä 20 vuoden sinkki pinnoituksen kestävyystakuulla!!!XXhj.5.12.2023

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta

Siirry arkistoon »