Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.

31.10.2025 18.00

Asetuksen mukainen kuormansidonta ei yksistään riitä. Raakapuunippujen paikallaanpysymisen takaamiseksi on tehtävä parannuksia, jotka on saatavilla valmiina oikeilla tuotevalinnoilla ja niitten oikeaoppisella käytöllä.



Kuormaside on oltava riittävän tukeva ja sen esikiristys riittävän suuruinen. Asetuksen 940/1982 mukainen sidonta oli aikoinaan  riittävä, mutta kasvaneilla kuormilla ja kaikilla  valinnaisvarusteilla sidonta ei vaan riitäkkään. - Missä sitten on vika ja kenen on vastuu sattuneista vahingoista ???

Aika on muuttunut, lastit kasvaneet, käytäntä ja ohjeistuskaan eivät 
vastaa alkuunkaan tarvittavaa vaatimustasoa.


Kuormakorkeuksien kasvu asetusvuoden 1982 aikaisista alle 2.5m korkuisista nippukorkeuksista nykyisiin lähes metriäkin korkeampiin nippuihin ja painoltaankin reippaasti yli 30% kasvaneisiin kuormakkoihin vaatii sidonnalta totaalisesti uutta tekniikkaa ja vastuullista lastausta..

Kun sidonta ei yksin riitä, on otettava kuormanvarmistamisen kokonaisuus huomioon.

Kuormasiteen lujittaminen ja sen kiristysvoimien ja vaikkapa siteittenkin lisääminen auttaa vain hiukan,mutta ei alkuunkaan riittävästi. Nippu liikkuu jarrutuksessa ja törmäyksessä eteenpäin ja poikkisuunnassa oleva kiristin estää liukkaalla pinnalla alkuvaiheessa pääosin vain ylöspäin. Liukas puu liukkailla tolpilla on mahdoton yhtälö monesti jo minimi jarrutud tehoille , saatikka sitten siirtymävoimiin, jotka syntyvät suurtehojarruilla ja törmäystilanteissa.

Liukuesteettömät tolpat , sekä stopparittomat pankot eivät estä puutavaranipun liikkumista äkkijarrutuksissa aina edes  hyvilläkään sidoksilla .

Asetuksen  mukainen sidonta vajavaisine liukuestevaatimuksineen ei ole riittävä este nipun liikkeelle lähtöön äkkijarrutuksissa. Turvallinen sidonta vaati esikiristyksen lisäksi koko kuormatilan alueelle puuhun kiinni pureutuvat liukuestepinnat a pankkojen liikkumattomuuden kaikissa hidastustilanteissa.  Lisätehoa sidontaan antaa oikeaoppinen lastaus ja kuorman yläosan pyöreähkö muoto. Tehokkaista kuormasiteistä on riittävä apu nipun liikkeellelähdön estämiseksi vain silloin, kun kuorman ulkopinnat tukeutuvat kunnolla kiinnipureutuviin pankkorunkoihin ja koko matkaltaan terävillä liukuestesärmillä varustettuihin tukeviin tolppiin.-Lisäksi nippusidonta on oltava kiinnitettynä vähintään toisesta päästään kiinteästi ajoneuvon runkoon automaattisella ketjusidonnalla. 



      Heikki Jokela
      050 4129 024

------------------------------------------------------------

31.10.2025KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
08.11.2025 0.07Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle.
07.11.2025 20.00Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän.
07.11.2025 19.00Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä.
07.11.2025 18.00Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina.
07.11.2025 17.00Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin===
07.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6..
07.11.2025 15.00Ponsselta uusia ratkaisuja tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseks - artikkelimme vuodeltai 2014.

Siirry arkistoon »