Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.

07.04.2024 3.00

Asetuksen mukainen kuormansidonta ei yksistään riitä. Raakapuunippujen paikallaanpysymisen takaamiseksi on tehtävä parannuksia, jotka on saatavilla valmiina oikeilla tuotevalinnoilla ja niitten oikeaoppisella käytöllä.



Kuormaside on oltava riittävän tukeva ja sen esikiristys riittävän suuruinen. Asetuksen 940/1982 mukainen sidonta oli aikoinaan  riittävä, mutta kasvaneilla kuormilla ja kaikilla  valinnaisvarusteilla sidonta ei vaan riitäkkään. - Missä sitten on vika ja kenen on vastuu sattuneista vahingoista ???

Aika on muuttunut, lastit kasvaneet, käytäntä ja ohjeistus ei.

Kuormakorkeuksien kasvu asetusvuoden 1982 aikaisista alle 2.5m korkuisista nippukorkeuksista nykyisiin lähes metriäkin korkeampiin nippuihin ja painoltaankin reippaasti yli 30% kasvaneisiin nippuihin vaatii sidonnalta totaalisesti uutta.

Kun sidonta ei yksin riitä, on otettava kuormanvarmistamisen kokonaisuus huomioon.

Kuormasiteen lujittaminen ja sen kiristysvoimien ja vaikkapa siteittenkin lisääminen auttaa vain hiukan,mutta ei alkuunkaan riittävästi. Nippu liikkuu jarrutuksessa ja törmäyksessä eteenpäin ja poikkisuunnassa oleva kiristin estää liukkaalla pinnalla alkuvaiheessa pääosin vain ylöspäin. Liukas puu liukkailla tolpilla on mahdoton yhtälö monesti jo nykyjarruille, saatikka sitten siirtymävoimiin, jotka syntyvät törmäystilanteissa.

Liukuesteettömät tolpat eivät estä puutavaranipun liikkumista äkkijarrutuksissa.

Asetuksen  mukainen sidonta vajavaisine liukuestevaatimuksineen ei ole riittävä este nipun liikkeelle lähtöön äkkijarrutuksissa. Turvallinen sidonta vaati esikiristyksen lisäksi koko kuormatilan alueelle puuhun kiinni pureutuvat liukuestepinnat a pankkojen liikkumattomuuden kaikissa hidastustilanteissa.  Lisätehoa sidontaan antaa oikeaoppinen lastaus ja kuorman yläosan pyöreähkö muoto. Tehokkaista kuormasiteistä on riittävä apu nipun liikkeellelähdön estämiseksi vain silloin, kun kuorman ulkopinnat tukeutuvat kunnolla kiinnipureutuviin pankkorunkoihin ja koko matkaltaan terävillä liukuestesärmillä varustettuihin tukeviin tolppiin.-Lisäksi nippusidonta on oltava kiinnitettynä vähintään toisesta päästään kiinteästi ajoneuvon runkoon automaattisella ketjusidonnalla. 



      Heikki Jokela
      050 4129 024

------------------------------------------------------------

29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon

Siirry arkistoon »