Puutavarapankon poikkipintaeron esimerkkilaskenta.

Share |
04.06.2017 8:10

WP_20160716_15_43_53_Pro.jpg

Puutavarapankon pinta-alojen kokoerosta on helppo tehdä karkea-arvio tästä ja näin . (Tässä kuvassa ja vertailussa  EXTE/TERMINATOR)

WP_20160716_15_44_21_Pro.jpg

-Pankkorunkojen korkeusero ajoneuvon rungolta pankkorungon yläpintaan on 8 cm.

WP_20160716_15_44_40_Pro.jpg

-Kuormatilojen sisäleveysero mitattuna 80 cm korkeudesta pankkorungolta ylöspöin on 15cm.

Vertailupankoista mittaamalla ja siitä laskemalla saadan kuormapoikkipintojen kokoero seuraavasti:

Mitattu pankkorunkojen korkeusero kerrotaan kuormatilaleveydellä 2.40m x 0.08m=0.192m2.
Mitattu pankkotolppien sisäleveysero kerrotaan kuormakorkeudella 3.12m x 0.15m=0.468m2.

Pankkojen EXTE / TERMINATOR sisämittojen pinta-alaero kuormaamattona on 0.66 m2.

Kuormakokoero viidellä kolmosella ja kolmella 5.5m nipulla saadaan kertomalla kuormapinta-alojen erotus puutavaranippujen yhteispituudella:

-5 kpl kolmosnippuja yhteispituus
15 m x 0.66 m2 = 9.9 m3 (kehyskuutiota).

-3 kpl 5.5 m nippuja yhteispituus
16,5m x 0.66m2 = 10.89 m3(kehyskuutiota).

Kourapinta-alalla 0.45m2 on nippukohtainenpinta-alaero 0.66m2 1.46 kourallista/nippu:

-Kolmella nipulla 4.38 kourallista
-Viidellä nipulla 7.3 kourallista

Kuvan alumiinipankko Exte A 6 on täysin samassa kokoluokassa Alucar Alu 70/75 pankkomallin kanssa, joten mitta-arvio on riittävästi suuntaa-antava myös siihen ja siis Maxmossa tehtyyn kuormatilavertailuun, jossa kolmen nipun erotukseksi saatiin vain yksi kouralinen, kun suoranainen pelkkä mittapintojen erotus näyttää kolmella nipulla jo 4.38 kourallista Terminator 8.8 kuormatilan eduksi. Maxmon virallisessa ja rehelliseksi mainostetussa vertailutestissä on siis matemaattiseen pinta-alaeroon heittoa 3.38kpl 0.45m2  kourallista.

Käytännön kuormissa on kuitenkin todennettavissa kokoerot luokkaan kaksi kourallista/nippu. Tämä noin puolen kourallisen erotus johtuu siitä, kun alumiinitolpat taipuvat tiimalasille, ja syövöt kuormasta molemmin puolin hieman, yhteensä tuon puolisen kourallista.Terminatoreissa on sensijaan huomioitu kuormituksen vaikutukset pankkotaipumiin ja muoto on säädetty käyttäjän kannalta parhaaseen mahdolliseen muotoon. 

FinMetkossa tehty kuormatilatesti tehtiin parinsadan alan ammattimiehen seuraamana ja sen tulokset osoittavat ylläolevan arviomme rehellisesti alakanttiin arvioiduksi ja siltäosin vähintäänkin totuudenmukaiseksi.  Maxmon vertailussa on sensijaan saatu selvästi totuudenvastainen tulos, niin kokovertailussa, kuin pankkojen painovertailussakin.
(katso video tästä)

Heikki Jokela
050 4129 024


05.12.2017 11:11Metsäautotiet tarvitsevat kunnossapitoa
03.12.2017 11:11Kuormatilapäivitys ja perävaunun lisäakselointi ovat yhdessä järkevä paketti.
02.12.2017 18:00Seitsemän tonnia lisälastia ja täysin uusi ilme , jopa alle 30.000 euron investoinnilla .
02.12.2017 13:00Alkuvuosi 2018 tulee olemaan 64/60 tonnisten lisätelitysten aikaa.
28.11.2017XXL CE pankkojen keskikiinnike on uusittu.
25.11.2017 9:42Terminatoreitten jäljittelijöitä ennätysmäärä - laatuerot suuria.
20.11.2017 13:14Siirtoautojen 64-,68- ja 76 tonniset "vakioyhdistelmät" - saavutetut kantavuusluokat ovat parhaissa tapauksissa 48 -, 54- ja 58 tonnia.
18.11.2017 20:54Terminatorimiesten JOKERIKORTTI on nyt tässä: - 100 kpl XXL aero 6 pankkoa joulu- tammikuun toimituksiin ja käsittämättömän edullisesti !!!
15.11.2017 16:25Terminatorista tuli maailmanlaajuinen käsite uuden tekniikan tuottavasta ja turvallisesta kuormatilasta .
09.11.2017 22:00NYT yllätämme Teidät Terminatorimiesten JOKERIKORTILLA !!!

Siirry arkistoon »