Puutavarapankon poikkipintaeron esimerkkilaskenta.

Share |
04.06.2017 8:10

WP_20160716_15_43_53_Pro.jpg

Puutavarapankon pinta-alojen kokoerosta on helppo tehdä karkea-arvio tästä ja näin . (Tässä kuvassa ja vertailussa  EXTE/TERMINATOR)

WP_20160716_15_44_21_Pro.jpg

-Pankkorunkojen korkeusero ajoneuvon rungolta pankkorungon yläpintaan on 8 cm.

WP_20160716_15_44_40_Pro.jpg

-Kuormatilojen sisäleveysero mitattuna 80 cm korkeudesta pankkorungolta ylöspöin on 15cm.

Vertailupankoista mittaamalla ja siitä laskemalla saadan kuormapoikkipintojen kokoero seuraavasti:

Mitattu pankkorunkojen korkeusero kerrotaan kuormatilaleveydellä 2.40m x 0.08m=0.192m2.
Mitattu pankkotolppien sisäleveysero kerrotaan kuormakorkeudella 3.12m x 0.15m=0.468m2.

Pankkojen EXTE / TERMINATOR sisämittojen pinta-alaero kuormaamattona on 0.66 m2.

Kuormakokoero viidellä kolmosella ja kolmella 5.5m nipulla saadaan kertomalla kuormapinta-alojen erotus puutavaranippujen yhteispituudella:

-5 kpl kolmosnippuja yhteispituus
15 m x 0.66 m2 = 9.9 m3 (kehyskuutiota).

-3 kpl 5.5 m nippuja yhteispituus
16,5m x 0.66m2 = 10.89 m3(kehyskuutiota).

Kourapinta-alalla 0.45m2 on nippukohtainenpinta-alaero 0.66m2 1.46 kourallista/nippu:

-Kolmella nipulla 4.38 kourallista
-Viidellä nipulla 7.3 kourallista

Kuvan alumiinipankko Exte A 6 on täysin samassa kokoluokassa Alucar Alu 70/75 pankkomallin kanssa, joten mitta-arvio on riittävästi suuntaa-antava myös siihen ja siis Maxmossa tehtyyn kuormatilavertailuun, jossa kolmen nipun erotukseksi saatiin vain yksi kouralinen, kun suoranainen pelkkä mittapintojen erotus näyttää kolmella nipulla jo 4.38 kourallista Terminator 8.8 kuormatilan eduksi. Maxmon virallisessa ja rehelliseksi mainostetussa vertailutestissä on siis matemaattiseen pinta-alaeroon heittoa 3.38kpl 0.45m2  kourallista.

Käytännön kuormissa on kuitenkin todennettavissa kokoerot luokkaan kaksi kourallista/nippu. Tämä noin puolen kourallisen erotus johtuu siitä, kun alumiinitolpat taipuvat tiimalasille, ja syövöt kuormasta molemmin puolin hieman, yhteensä tuon puolisen kourallista.Terminatoreissa on sensijaan huomioitu kuormituksen vaikutukset pankkotaipumiin ja muoto on säädetty käyttäjän kannalta parhaaseen mahdolliseen muotoon. 

FinMetkossa tehty kuormatilatesti tehtiin parinsadan alan ammattimiehen seuraamana ja sen tulokset osoittavat ylläolevan arviomme rehellisesti alakanttiin arvioiduksi ja siltäosin vähintäänkin totuudenmukaiseksi.  Maxmon vertailussa on sensijaan saatu selvästi totuudenvastainen tulos, niin kokovertailussa, kuin pankkojen painovertailussakin.
(katso video tästä)

Heikki Jokela
050 4129 024


17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.
16.06.2018 10:30SisuForest oli "tilapankkojen" edelläkävijämallisto jo 1993 .
13.06.2018 20:21Exte S6 ja Alucar Alu 70 pankkoja edulllisesti.
12.06.2018Lisäerät Terminatoreita kesä-heinäkuulle.
09.06.2018 9:53TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
08.06.2018Satatonnisten luokan huippu-uutuus ???
07.06.2018 17:01Vuoden 2018 XX-Magazine nro 1 on nyt luettavissa nettiversiona !!!
04.06.2018 8:06Kesän 2018 XX-Magazine on nyt valmisteilla - jakelussa kesäkuun alussa.
27.05.2018 7:50Raakapuun maantiekuljetusten kehitystyön erikoisnumero jakeluun kesäkuussa.
26.05.2018 4:32Suomen suurin kuormatila - lue koko artikkeli kesäkuun XX- Magazinesta

Siirry arkistoon »