Puutavarapankon poikkipintaeron esimerkkilaskenta.

Share |
04.06.2017 8:10

WP_20160716_15_43_53_Pro.jpg

Puutavarapankon pinta-alojen kokoerosta on helppo tehdä karkea-arvio tästä ja näin . (Tässä kuvassa ja vertailussa  EXTE/TERMINATOR)

WP_20160716_15_44_21_Pro.jpg

-Pankkorunkojen korkeusero ajoneuvon rungolta pankkorungon yläpintaan on 8 cm.

WP_20160716_15_44_40_Pro.jpg

-Kuormatilojen sisäleveysero mitattuna 80 cm korkeudesta pankkorungolta ylöspöin on 15cm.

Vertailupankoista mittaamalla ja siitä laskemalla saadan kuormapoikkipintojen kokoero seuraavasti:

Mitattu pankkorunkojen korkeusero kerrotaan kuormatilaleveydellä 2.40m x 0.08m=0.192m2.
Mitattu pankkotolppien sisäleveysero kerrotaan kuormakorkeudella 3.12m x 0.15m=0.468m2.

Pankkojen EXTE / TERMINATOR sisämittojen pinta-alaero kuormaamattona on 0.66 m2.

Kuormakokoero viidellä kolmosella ja kolmella 5.5m nipulla saadaan kertomalla kuormapinta-alojen erotus puutavaranippujen yhteispituudella:

-5 kpl kolmosnippuja yhteispituus
15 m x 0.66 m2 = 9.9 m3 (kehyskuutiota).

-3 kpl 5.5 m nippuja yhteispituus
16,5m x 0.66m2 = 10.89 m3(kehyskuutiota).

Kourapinta-alalla 0.45m2 on nippukohtainenpinta-alaero 0.66m2 1.46 kourallista/nippu:

-Kolmella nipulla 4.38 kourallista
-Viidellä nipulla 7.3 kourallista

Kuvan alumiinipankko Exte A 6 on täysin samassa kokoluokassa Alucar Alu 70/75 pankkomallin kanssa, joten mitta-arvio on riittävästi suuntaa-antava myös siihen ja siis Maxmossa tehtyyn kuormatilavertailuun, jossa kolmen nipun erotukseksi saatiin vain yksi kouralinen, kun suoranainen pelkkä mittapintojen erotus näyttää kolmella nipulla jo 4.38 kourallista Terminator 8.8 kuormatilan eduksi. Maxmon virallisessa ja rehelliseksi mainostetussa vertailutestissä on siis matemaattiseen pinta-alaeroon heittoa 3.38kpl 0.45m2  kourallista.

Käytännön kuormissa on kuitenkin todennettavissa kokoerot luokkaan kaksi kourallista/nippu. Tämä noin puolen kourallisen erotus johtuu siitä, kun alumiinitolpat taipuvat tiimalasille, ja syövöt kuormasta molemmin puolin hieman, yhteensä tuon puolisen kourallista.Terminatoreissa on sensijaan huomioitu kuormituksen vaikutukset pankkotaipumiin ja muoto on säädetty käyttäjän kannalta parhaaseen mahdolliseen muotoon. 

FinMetkossa tehty kuormatilatesti tehtiin parinsadan alan ammattimiehen seuraamana ja sen tulokset osoittavat ylläolevan arviomme rehellisesti alakanttiin arvioiduksi ja siltäosin vähintäänkin totuudenmukaiseksi.  Maxmon vertailussa on sensijaan saatu selvästi totuudenvastainen tulos, niin kokovertailussa, kuin pankkojen painovertailussakin.
(katso video tästä)

Heikki Jokela
050 4129 024


14.10.2017 10:25Terminaalit tärkeä osa puulogistiikkaa
12.10.2017 16:17Mikä on seitenkuutosen raakapuunkuljetusyhdistelmän maksimitilavuus ???
29.09.2017Ota ja hyödynnä SYKSY - 2017 vaihtokamppanjamme !!!
17.09.2017 14:44Uutuuspankkomme XXL aero yllätti meidät nopealla suosion kasvullaan.
10.09.2017 13:14Siirtoautojen 64-,68- ja 76 tonniset "vakioyhdistelmät" - saavutetut kantavuusluokat ovat parhaissa tapauksissa 48 -, 54- ja 58 tonnia.
05.09.2017 8:32Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
03.09.2017 11:05Uutta ilmettä ja lisätuottoa.
02.09.2017 10:00Uutisvuoksi: - Imatralainen kuljetusyritys Szepaniak harppasi töihin Äänekosken biotuotetehtaalle -  se merkitsi kahdeksan uuden työntekijän palkkaamista ja yli miljoonan euron investointeja
01.09.2017 8:32Puutavaranipun ylimmät puut nojattava vähintään kahteen tolppaan.
29.08.2017 12:36Teräspankkomallistot valtaavat markkinaosuuksia alumiinipankoilta kasvavassa määrin. Terminatormallisto on nyt selvä Suomen markkinajohtaja .

Siirry arkistoon »