Puutavaryhdistelmien massat kasvaa - pankkojen kuormatila ratkaiseva tekijä

Share |
07.06.2017 22:02

Puutavara-auto yhdistelmien kokonaismassat ovat Skandinaviassa Euroopan suurimmat. Ruotsissa kokonaispainot nousevat nyt 74 tonniin ja Suomessa on ajettu jo useamman vuoden ajan maksimissaan 76 tonnin kokonaispainoilla. Lisäksi molemmissa maissa on tehty kokeita tätäkin suurempien yhdistelmien käytöstä raakapuun maantiekuljetuksissa - Ruotsissa En Trave Till -yhdistelmät (ETT) ja Suomessa High Capacity Transport -yhdistelmät (HCT). Kokonaismassojen kasvatuksen tavoitteena on tehostaa metsäteollisuuden kuljetuksia, vähentää kuorma-autojen määrää teillä ja pienentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristölle haitallisia päästöjä.

Kuljetuskaluston massat ja mitat ovat aina osaltaan ohjanneet puutavarapankkojen kehitystyötä. Aikanaan ykkösasia on ollut pankkojen keveys millä on haettu säästöä yhdistelmän omamassaan ja sitä kautta suurempia hyötykuormia. Keveyden varjolla on jopa jätetty muut rakenteelliset asiat vuosikymmenten takaiselle tasolle. Yhdistelmien viime aikainen kehitys on kuitenkin johtanut moniin muihinkin tärkeisiin asioihin puutavarapankkojen rakenteessa - keveys on siinä vain yksi itsestäänselvä asia.

Kuormatilan koko ratkaiseva tekijä

Kun puutavarayhdistelmien kokonaismassat nousevat ilman mahdollisuutta niiden pituuden lisäämiseen, tarkoittaa se sitä että kuormakorkeus nousee. Ruotsissa on käytössä ilman asetusta määritelty ns. asennuskorkeus mikä on yleensä 4,4 metriä. Suomessa kun massat nousivat 60 tonnista 76 tonniin niin laissa määritelty korkeus 4.2, metriä nousi 4,4 metriin. Tämän korkeuden täysimääräistä hyväksikäyttöä rajoittaa usein kuljetusreiteillä olevat matalat sillat.

Perinteisillä korkearunkoisilla ja pienikuormatilaisilla pankoilla kuormien kasvattaminen aiheuttaa useita ongelmia yhdistelmälle. Kun tolppamittaa kasvatetaan maksimiin ja puuta lastataan kyytiin aiempaa enemmän, nousee yhdistelmän kuorman painopiste oleellisesti ylemmäs. Tämä tarkoittaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksien muuttumista kiikkeräksi mikä huonontaa oleellisesti liikenneturvallisuutta ja kuljettajan työ muuttuu entistä raskaammaksi. Myös yhdistelmän rakenteille ja renkaille painopisteen nousu on haitallista. Ja vaikka huonokuormatilaiset pankot lastataan aivan täyteen kuormaan ajetaan usein alikuormilla, jolloin koko ajatus suuremmista hyötykuormista valuu hukkaan. Tämä on suuri ongelma erityisesti kuivalla puulla.

Terminator XXL -pankot ovat vastaus tarpeeseen

Suomi lähti edelläkävijänä nostamaan pysyvästi kuorma-autoyhdistelmien painoja. Jo paljon ennen sitä aloitettiin uuden sukupolven teräksisen Terminator XXL -puutavarapankkomalliston kehitystyö, minkä ensimmäiset mallit tuotiin markkinoille vuonna 2012. Kehitystyön taustalla on yli 40 vuoden kokemus puutavarapankkojen valmistuksesta. Terminator XXL -pankkomalliston luonut insinööri Heikki Jokela toi vuonna 1976 markkinoille mullistavan kevyet Alukarikka alumiinipankot ja sitten alumiiniset päällerakenteet, joiden valmistus siirtyi Alu-Botnialle Maxmoon vuonna 1978. Silloin kehitetyt alumiinituotteet elävät edelleen vahvana markkinoilla. Heikki Jokela on suunnitellut ainutlaatuisella urallaan yhteensä lähes 40 erilaista puutavarapankkomallia jotka on otettu sarjatuotantoon.

- Ultralujasta, säänkestävästä SSAB Strenx 960W -erikoisteräksestä valmistetut Terminator XXL -pankot vastaavat tietenkin perusasiaan eli keveyteen; ne ovat keveimpien alumiinipankkomallien kanssa samalla painotasolla. Muut ominaisuudet ovatkin sitten näissä 2010-luvun tuotteissa aivan omalla tasollaan. Uudenlaisen muotoilun ja korkealle kehitetyn valmistustekniikan ansiosta Terminator XXL -pankojen runkokorkeus on jopa 10 cm perinteisiä puutavarapankkoja matalampi ja kapeiden tolppien välinen kuormatila on lähes 25 cm leveämpi. Tämä tarkoittaa sitä että puukuorman painopiste on oleellisesti alempana kuin perinteisillä pankkomalleilla. Terminator XXL -pankoilla yhdistelmään saadaan kuormattua tarpeeksi puuta niin että pystytään hyödyntämään uudet kokonaismassat, sanoo Heikki Jokela.

Kuorman painopisteen laskeminen vaikuttaa oleellisesti yhdistelmän ajettavuuteen ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.- Onhan painokorotuksista tullut yhdistelmän kolmen nippun päälle kahden tonnin lisäpaino yli neljän metrin korkeuteen! 

- Terminator XXL -pankkomallistossa on lisäksi lukuisia liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusissa kuorma-autoissa on automaattiset suurtehojarrut, jotka ovat lisänneet lyhyessä ajassa jarrutustehoja jopa 50 %. Se asettaa puutavaranippujen kuormansidonnalle aivan uudet vaatimukset. Terminator XXL -pankoissa on liukuestepinnat tolpissa ja rautahampaat rungossa, joiden ansiosta puunippu saadaan sidottua tiukasti paikoilleen kuormankiristimillä. Ja kun niput ovat tiukasti kiinni eivätkä ne pääse liikkumaan parantaa sekin yhdistelmän ajettavuutta jämäkämmäksi. Suomessa Terminator XXL -pankoissa käytetään aina perävaunun ensimmäisessä pankossa tupla kiinnikkeitä, sillä se ottaa vastaan suuren osan jarrutusvoimista, sanoo Jokela.

Aerodynaamiikka tärkeässä roolissa


Erittäin modernin malliset Terminator XXL -pankot on suunniteltu ulkomuodoltaan uusimpiin kuorma-automalleihin istuviksi. Kokonaisuuden ja korkean laadun viimeistelee 3-kerros pintakäsittely; ensin erikoisteräs teräskuulapuhalletaan, sitten sinkkipohjamaalataan jonka jälkeen tulee asiakkaan valitsema väri ja päälle vielä lakkaus. Saatavilla on kaikki mahdolliset värit juuri asiakkaan toiveen mukaan.

- Eikä muotoilulla ole haettu vain hienoa ulkonäköä vaan tärkein asia siinä on ollut optimaalinen aerodynamiikka. Terminator XXL -pankkojen hyvä aerodynamiikka säästää polttoainetta ja vähentää yhdistelmän taakse nousevaa vesi, lumi ja pölypilveä mikä on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, lisää Jokela joka on keskittynyt puutavaravarusteiden aerodynamiikan parantamiseen vuodesta 1986 lähtien.

Lisää kuormatilaa maailmalle


Terminator XXL -pankot ovat olleet todellinen menestys ja niitä on myyty suuria määriä Suomen vaativille markkinoille sekä myös vientiin ympäri Eurooppaa.

- Suomessa ne ovat osoittaneet kestävyytensä rankassa ajossa 76 tonnisilla yhdistelmillä. Markkinoiden ylivoimaisesti isoin kuormatila on tehnyt niistä halutuimmat tuotteet uusille massoille. Niinpä myös suurin osa Suomessa testikäytössä olevista HCT-yhdistelmistä joilla ajetaan jopa 104 tonnin kokonaismassoilla, on varustettu Terminator XXL -pankoilla, kertoo Jokela.  

Liukuestepinnat ja kuormansidonta.

  

Koiviston kommentti : -Terminatoreitten yksi suosion salaisuus on niitten tehokkaasti puuhun pureutuvat liukuestesermit rautahammastuksineen. Ne ovat apuna kuormansidonnassa ja ovat saavuttaneet nopeasti suosiota keskieuroopan alppiserpentiinien laskuissa ja jarrutuksissa.
- Nyt puut pysyvät kyytissä, kertoo Terminatorpankkojen viennistä vastaava Jari Koivisto.

19.08.2017 4:32Puutavaranipun ylimmät puut nojattava vähintään kahdeen tolppaan.
16.08.2017 23:31Suomessa on nyt tilapäiset 5000 - 6000 pankon vuotuiset pankkomarkkinat.
16.08.2017 22:24XX-Magazinen PowerTruckShov Extra nyt netissä.
13.08.2017 7:47Elokuu on jatkunut Suomenennätystahdissa - Poweri vahvisti tilannetta.
05.08.2017Terminatorrmallisto on palaamassa kolmenvuodentakaiseen markkinaosuuteensa.
01.08.2017 20:00....... ja Me tulemme taas ! ! ! - Terminatorimiesten KUORMATILAA- 2017 kierros jatkuu . Torstaina ja perjantaina UPM Kymi Kuusankoski . Tervetuloa vaunullemme ! ! !
01.08.2017 0:07SUPERHEINÄKUU täytti toimitusmäärät ja yllätti tilauskannallaan.
31.07.2017 0:01Vielä tänään : - SUPERHEINÄKUUN tarjoukset voimassa vielä 31.7.2017 24:00 saakka !!!
27.07.2017 23:34XX-Express toimii tehokkaasti 24h/7vrk.
26.07.2017 23:50Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkavat näkyä lehdistössä syksyn 2017 aikana.

Siirry arkistoon »